مدیران خودروعصر اعتبار

لزوم صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌های پایتخت

عصر ساختمان- رئیس سازمان نظام مهندسی از لزوم صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌های پایتخت خبر داد.

لزوم صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌های پایتخت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، طاهری صبح امروز در نشست هم‌اندیشی اعضای شورای شهر تهران با سازمان نظام مهندسی در خصوص نحوه صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان با بیان اینکه قانونگذار افراد را به رعایت مقررات ملی ساختمان ملزم کرده است، گفت: شناسنامه فنی ساختمان شأن حقوقی ملک است و همچنین نگاهی در راستای تقویت فرهنگی یک سند ساختمانی است.

    وی با بیان اینکه صدور ساختمان فنی ساختمان یکی از وظایف اصلی سازمان نظام مهندسی است که در ماده‌های مختلف قانونی به نحوه صدور آن توجه شده است، گفت: شناسنامه فنی ساختمان یک سند شامل همه مشخصات یک ملک است که حتی باید در کلیه نقل و انتقالات به عنوان سندی که حقوق بهره‌بردار است، ارائه شود.

    طاهری با بیان اینکه شهرداری موظف است قبل از صدور به پایان کار شناسنامه فنی را دریافت کند، گفت: تمام نهادهای مدیریت شهری از جمله سازمان نظام مهندسی تاکنون در صدور این شناسنامه ضعف‌هایی داشته و کوتاهی کرده‌اند.

    وی با بیان اینکه ما شاهد آن هستیم که حتی به ساختمان به عنوان یک کالا هم نگاه نمی‌شود، گفت: هنگامی که شما کالایی خریداری می‌کنید، مشخصات آن در قالب یک دفترچه ارائه می‌شود اما در مورد ساختمان و املاک کوتاهی شده است.

    رئیس سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه اقدامات مهمی را در مورد نحوه صدور شناسنامه فنی ساختمان انجام داده‌ایم، گفت: قبلاً هنگامی که ساختمانی تمام می‌شد، چند ماه طول می‌کشید که شناسنامه آن هم به صورت دستی صادر شود اما حالا سامانه‌ای راه‌اندازی شده که شناسنامه فنی ساختمان به صورت الکترونیک و از ابتدای شروع به ساخت صادر می‌شود.

    طاهری با بیان اینکه سامانه دیگر طراحی شده است که مردم و دستگاه‌های مختلف می‌توانند وارد سامانه شده و مشخصات فنی ملک را دریافت کنند، گفت: صدور شناسنامه فنی بسیار مهم است چرا که به یاد داریم در زمان حادثه پلاسکو نقشه‌ای وجود نداشت که بر اساس آن به راه‌های دسترسی به ساختمان برسند و در حال حاضر اگر برای هر یک از برج‌های نوساز که شناسنامه فنی هم ندارند، حادثه‌ای به مانند پلاسکو رخ دهد، ممکن است با مشکلات زیادی در خدمت‌سانی مواجه شویم چرا که اصلاً نقشه و اطلاعاتی از ساختمان‌ها در دسترس نیست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو