مدیران خودروعصر اعتبار

دوران زرین معماری ایران از زبان استاد کروات

عصر ساختمان:نشست سوم معماری با عنوان معماری دوران صفوی در کرواسی برگزار شد.

دوران زرین معماری ایران از زبان استاد کروات
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا،‌ این نشست‌ها به ابتکار انجمن دوستی کرواسی و ایران - ایران‌دوستان و با همیاری رایزنی فرهنگی کشورمان برگزار می‌شوند. «زلاتکو کاراچ» استاد دانشگاه معماری زاگرب که در دانشکده‌ فلسفه زاگرب نیز به‌عنوان استاد مهمان معماری اسلامی دوران عثمانی را تدریس می‌کند، با ارائه‌ی مقدمه کوتاهی درباره‌ی موقعیت جغرافیایی و شکل‌گیری کشور ایران، به روند پدیداری معماری صفویان و تأثیر آن بر معماری دیگر کشورهای اسلامی و اروپایی پرداخت.

    او با اشاره به انتخاب شهر اصفهان به‌عنوان پایتخت ایران، پیشینه، هسته‌ی ابتدایی، بافت قدیمی و زمینه‌ی سیاسی انتخاب این شهر را توضیح داد و با ارائه نقشه‌ها، نقاشی‌ها و عکس‌های متعدد به شکل‌گیری میدان نقش جهان و بناهای اطراف آن پرداخت و آن‌ها را از دیدگاه هنر معماری بررسی کرد.

    این استاد دانشکده معماری در ادامه، به تأثیر معماری دوران صفوی بر معماری دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: شکل‌گیری همزمان بناهای باشکوه در میان باغ‌های سبز و زیبا و استفاده از فن‌آوری معماری صفوی در کشورهای همسایه‌ ایران و اروپا با اوج‌گیری معماری دوران صفوی بی‌ارتباط نیست.

    کاراچ با اشاره به وجود سه نوع مسجد عربی، ایرانی و ترکی (عثمانی)، به بررسی مساجد ساخته‌شده در دوران صفوی در ایران و همچنین در کشورهایی مانند تاجیکستان، ازبکستان، افغانستان و ... پرداخت و با نشان دادن تصاویری از این مساجد، از این دوران به‌عنوان دوران زرین معماری ایران و دنیای اسلام یاد کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی