مدیران خودروعصر اعتبار

کندی روند نوسازی بافت های فرسوده

افزایش سقف تسهیلات در شورای پول و اعتبار بررسی می شود

عصر ساختمان- نوسازی بافت های فرسوده با مشکلات و سختی های خاص خود همچنان با کندی همراه است و به همین دلیل وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات بافت فرسوده را به شورای پول و اعتبار ارائه کرد.

کندی روند نوسازی بافت های فرسوده
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از فارس، اگر چه در راستای اجرای مصوبه هیات دولت برای نوسازی بافت فرسوده سقف تسهیلات اعطایی در بافت‌های فرسوده در اواخر سال گذشته افزایش یافت و سقف این تسهیلات برای متقاضیان در کلان‌شهرها به 50 میلیون تومان و برای سایر شهرها 40 میلیون تومان شد اما به تازگی وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات را برای سرعت دادن بیشتر به نوسازی بافت های فرسوده به شورای پول و اعتبار ارائه کرده است.

    بنابراین گزارش، از خرداد ماه امسال ثبت‌نام متقاضیان پرداخت تسهیلات ارزان قیمت ساخت در بافت فرسوده آغاز شده و با توجه به قرارداد عاملیت منعقده با بانک مسکن و راه‌اندازی درگاه الکترونیکی توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران،پرداخت تسهیلات ارزان قیمت ساخت در بافت فرسوده آغاز شده است.

    نکته‌ای که باید در بحث افزایش­ سقف تسهیلات به آن توجه شود این است که آیا مردم درآمد کافی برای باز پرداخت تسهیلات را دارند یا خیر؟ چرا که در صورت افزایش تسهیلات، اقساط آن نیز افزایش می‌یابد پس باید این موضوع مد نظر قرار بگیرد و راهکارهایی برای آن اندیشیده شود.

    تسهیلات بافت فرسوده در کلان شهرها 50 میلیون تومان و 20 میلیون تومان تسهیلات ودیعه اسکان موقت، در مراکز استان‌ها و شهر‌های بالای 200 هزار نفر جمعیت 40 میلیون تومان و 15 میلیون تومان تسهیلات ودیعه اسکان موقت با سود 8.5 درصد است.

    *مشوق هایی­ چون تسهیلات، مردم را به همکاری و نوسازی بافت‌های فرسوده ترغیب می کند

    سید محمد پژمان مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه افزایش سقف­­ تسهیلات در شورای پول و اعتبار مطرح شده گفت: دولت و بانک مرکزی مخالف افزایش سقف تسهیلات نیست، اگر چه نگرانی درباره­ اضافه شدن حجم نقدینگی در کشور وجود دارد، اما این موضوع قابل مدیریت است.

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران همچنین با اشاره به اینکه یکی از مسائلی که امروز با آن مواجه هستیم نوسازی شهرک‌هایی است که جزء محدوده بافت فرسوده قرار نمی‌گیرد، اما سابقه واحد‌های مسکونی آن به بیش از 40 تا 50 واحد می‌رسد و نیازمند نوسازی است. برای نمونه پیکان­ شهر که در منطقه 22 تهران قرار دارد، واحد‌های مسکونی آن به مرز فرسودگی رسیده است و علاوه بر آن در سایر استان‌ها نیز چنین واحد‌هایی وجود دارد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نگاه مدیریتی به این محدوده‌ها مانند بافت فرسوده است اما دشواری‌هایی برای دریافت امتیاز­ بافت فرسوده برای این شهرک‌ها وجود دارد، اظهار کرد: جلسات متعددی با حضور معاونت شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، معاونت شهرداری تهران و منطقه و مشاورین طرح‌های تفصیلی صورت انجام شده و توافقی که درباره تراکم این منطقه شد، ساخت 4 هزار واحد مسکونی است.

    وی روند نوسازی بافت فرسوده­ را کند خواند و تصریح کرد: در نوسازی بافت فرسوده عرصه در اختیار مردم است و باید با مشوق هایی­، چون تسهیلات، مردم را به همکاری و نوسازی بافت‌های فرسوده ترغیب کرد. مشوق‌ها باید در بافت فرسوده اثر بخش باشد که پرداخت تسهیلات ارزان قیمت گام موثری در جهت نوسازی این بافت‌ها خواهد بود.

    پژمان با بیان اینکه به دنبال بازنگری در افزایش سقف تسهیلات در بافت‌های فرسوده هستیم، گفته بود باید طرح‌های بافت‌های فرسوده برای سرمایه گذاران توجیه اقتصادی داشته باشد تا سرمایه گذاران به این بازار ورود پیدا کنند و در نهایت با بهره گیری از تسهیلات، واحد‌های مسکونی با کیفیت و بدون هزینه اضافه ساخته شود.

    *ناگزیر به افزایش سقف تسهیلات هستیم

    محمد آیینی عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با تایید اینکه پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات به بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار ارائه شده است گفت:با توجه به رشد هزینه ساخت مسکن که گفته می شود در حال حاضر متوسط آن به دو میلیون و 500 هزار تومان افزایش یافته ناگزیر هستیم که سقف تسهیلات ساخت مسکن برای بافت های فرسوده که در حال حاضر سقف آن برای کلان شهرها 50 میلیون تومان است افزایش یابد.

    وی افزود:به هر حال با افزایش سقف تسهیلات و پس انداز متقاضیان می توان سرعت نوسازی را بالا برد.

    آیینی تاکید کرد:در کنار پرداخت تسهیلات نوسازی تمهیداتی اندیشیده شده تا نوسازی بافت های فرسوده در مسیر خوبی قرار بگیرد پس در کنار پرداخت تسهیلات برنامه های جدیدی برای ورود بخش خصوصی به نوسازی بافت های فرسوده در نظر گرفته شده است که بزودی رونمایی خواهد شد.

    عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد:به هر حال با توجه به تحریم های ظالمانه محدودیت هایی در حوزه مالی وجود دارد پس می توان با استفا ده از توان بخش خصوصی که وابسته به تامین وام نیست روند نوسازی بافت های فرسوده را سرعت خوبی داد.

    *از بافت‌های فرسوده به عنوان تله فضایی فقر یاد می شود

    البته کمال اطهاری، اقتصاددان و پژوهشگر توسعه پیشتر در گفت و گویی اعلام کرده بود که از بافت‌های فرسوده به عنوان تله فضایی فقر یاد می شود که هر روز تنگ‌تر می‌شود.
    به اعتقاد وی، نیروهای مالی و معنوی که می‌توانند برای توسعه و نوسازی این بافت‌هاعمل کنند بتدریج از آنجا خارج می‌شوند و افرادی که در این بافت‌ها باقی می‌مانند نیز توان نوسازی را ندارند.
    وی گفت: اقشاری که دانش بیشتری دارند و می‌توانند تعاونی خوب و کارآمد و یا همان شرکت اجتماعی را بوجود آوردند، از محله خارج می‌شوند.
    اطهاری براین باور است که نیروهای درون بافت فرسوده به تنهایی نمی‌توانند با تشکیلاتی به اسم تعاونی شرایط را اصلاح کنند، بنابراین اقداماتی که در گذشته صورت گرفته و معطوف به تراکم فروشی و طرح‌هایی مانند منظر شهری و یا طرح بازآفرینی شهر هم با همین تفکر آغاز شد و این گمان اشتباه وجود داشت که با ارزش افزوده حاصل از تولید مسکن و مستغلات در بافت‌های فرسوده، می‌توان تله فضایی فقر را شکست.
    وی یادآور شد: ارزش افزوده حاصل از مستغلات و تولید آن حدود هفت تا هشت درصد تولید ناخالص یک شهر است و کفاف شکستن این تله فضایی را نمی‌دهد. نکته دیگر اینکه بر اساس اعلام مسئولان حدود 80 درصد منابع بانکی در بخش مستغلات قفل شده است.

    *برنامه نوسازی سالانه 10 درصد در هیچ سالی اجرا نشد

    احمد روستا عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز پیشتر با اشاره به اینکه از زمان تدوین برنامه چهارم توسعه قرار بود سالانه 10 درصد از بافت فرسوده مسکن نوسازی شود و با وجود اینکه در برنامه های بعدی توسعه نیز تکرار شد با این حال هیچ سالی نوسازی 10 درصدی بخش مسکن اجرا نشده است گفت:تکالیفی در قوانین بالادستی تدوین شده و قرار شد طبق برنامه چهارم توسعه هر سال ده درصد بافت های فرسوده مسکونی کشور نوسازی شود و در برنامه های بعدی نیز تکرار شد اما اجرا نشده اند.

    وی با تاکید بر اینکه بازآفرینی تاکنون به درستی انجام نشده است، تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه قرار شد که به صورت سازمان یافته برنامه بازآفرینی شهری انجام شود و تسهیلات به مناطقی خاص از بافت های فرسوده کشور اختصاص یابد.

    به نظر می رسد نوسازی بافت های فرسوده یک کلاف سردرگمی است که هر سال دولت ها با هر برنامه و طرحی این کلاف سردرگم را نتوانسته اند در مسیر خود بازگشایی کنند. حال باید توجه داشت تا زمانی که دولت ذینفعان در این بافت ها را به خوبی پشتیبانی نکند و به این بافت ها با دید منفعت نگاه کند نوسازی بافت های فرسوده که گفته می شود  140 هزار هکتار بافت فرسوده در قالب 2700 محله در کشور داریم نمی تواند از یک سرعت قابل قبولی بهره مند شود.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار