مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس اتحادیه شیشه و آئینه در گفت و گو با عصر ساختمان(بخش اول)

احتمال افزایش قیمت شیشه و آئینه در سال جاری

عصر ساختمان- یکی دیگر از مشکلات این صنف ورود کارخانه های تولید در و پنجره upvc به بحث شیشه سازی است که این امر هم در کاهش رونق بازار ما تاثیر بسزایی دارد.

احتمال افزایش قیمت شیشه و آئینه در سال جاری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸:۰۰

    محمد علی قنبری رئیس اتحادیه شیشه و آئینه در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری عصر ساختمان درباره وضعیت سال گذشته این بازار صحبت کرد و گفت: کشور در ساخت شیشه ساختمانی و مشتقات آن مشکلات عدیده ای ندارد و سال گذشته با وجود رکود حاکم بر بازار توانست با حاشیه سود کم به کار خود ادامه دهد.اکنون 8 کارخانه تولید شیشه فلوت مشغول فعالیت هستند و شیشه های ساختمانی در ضخامت های مختلف،شیشه های ضدگلوله ، سکوریت،دو جداره، لمینیت و شیشه های رنگی و آئینه به ضخامت های مختلف تولید می کنند.
    وی ادامه داد: تراش دور شیشه و کارهای هنری روی شیشه از جمله صنایع جانبی این صنعت هستند که به خصوص در تهران مشکل خاصی برای تولید آن ها وجود ندارد.
    وی افزود: به دلیل تولید مازاد بر نیاز کشور شیشه،جایگزین کالاهای چوبی شده است؛ مانند میزهای شیشه ایی. یکی از ویژگی های صنعت شیشه این است که وقتی کوره ای راه اندازی می شود تا 20 سال دیگر نمی توان آن را خاموش کرد. به همین دلیل برخلاف تولیدات دیگر، این کوره ها را نمی توان متوقف کرد و باید تا 20 سال به کار خود ادامه دهند.
    قنبری مهم ترین مشکل این صنعت را انباشت شیشه در انبارها برشمرد و گفت: دلیل این امر به رکود صنعت ساختمان و کاهش مصرف شیشه در ساختمان ها بر می گردد. یکی دیگر از مشکلات این صنف ورود کارخانه های تولید در و پنجره upvc  به بحث شیشه سازی است که این امر هم در کاهش رونق بازار ما تاثیر بسزایی دارد. کاشی کاران هم  این مشکل کار دارند و تا جایی که می دانم بعضی کارخانه های کاشی سازی تعطیل شده اند.
    وی با اشاره به خودکفایی کشوردر تولید شیشه گفت: اکنون حدود 40 درصد از تولیدات داخل به کشورهای عراق، افغانستان و سایر کشورهای همجوار و حتی به برخی کشورهای اروپایی صادر می شود.اگر صادرات نبود تولیدکنندگان ناچار می شدند کوره های خود را خاموش کنند. قبلا مقدار زیادی شیشه از کشور ترکیه وارد می کردیم اما اکنون به این کشور صادرات هم داریم. واردات شیشه نیز در حد صفر است و فقط برخی شیشه های خاص کریستال وارد می شود که در تلاش هستیم این نوع شیشه را نیز در داخل تولید کنیم.
    رئیس اتحادیه شیشه وآئینه با بیان این که شیشه فلوت آخرین تکنیک ساخت شیشه در دنیاست که در کشور ما هم تولید می شود؛ تصریح کرد: این نوع شیشه برای اولین بار در انگلستان ساخته شد و بعد از آن وارد فرانسه و ژاپن شد و امروز برخی کارخانجات از جمله گروه صنعتی کاوه اقدام به نصب تجهیزات ساخت این نوع شیشه کرده است.
    قنبری در پاسخ به این که امسال در حوزه شیشه و آئینه افزایش قیمت داشته اید؛ گفت: نه تنها امسال بلکه سال گذشته نیز افزایش قیمت نداشته و به دلیل رقابت بالا حتی در برخی موارد کاهش قیمت نیز داشته ایم.البته واحدهای صنعتی به دلیل بالا بودن قیمت گاز، افزایش هزینه های کارگری و نیز تامین مواد اولیه با مشکل مواجه شده و چنانچه بازار از رکود خارج شود احتمال افزایش قیمت وجود دارد.
    وی با بیان این که روزانه 500 هزار مترمربع شیشه در کشور تولید می شود، اظهار داشت: همان طور که گفتم حدود 40 درصد از این میزان به کشورهای دیگر صادر می شود. باید تلاش کنیم تا میزان صادرات را افزایش دهیم اما چنانچه تقاضا در بازارهای بین المللی کاهش یابد مشکل انباشت اجناس چند برابر می شود.
    قنبری ادامه داد: کارخانجاتی که برای تولید شیشه تاسیس شده اند دارای شاخصه های خاص هستند و موضوع تحریم ها تاثیر زیادی بر این بازار نداشت زیرا  مواد اولیه تقریبا به طور کامل در داخل تولید می شود واز سوی دیگر ماشین آلات در حال حاضر نیاز به تعویض ندارند. بنابراین منتظر کاهش رکود صنعت ساختمان هستیم تا شاید صنعت شیشه وآئینه نیز جانی دوباره بگیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار