مدیران خودروعصر اعتبار

۱۹ ماه از زلزله کرمانشاه گذشت؛

وعده اتمام بازسازی به انتهای امسال موکول شد

عصر ساختمان- با وجود اینکه مسئولان استانی و کشوری بارها اتمام بازسازی در مناطق زلزله‌زده را نیمه اول امسال عنوان کرده بودند اما اعلام پایان سال ۹۸ برای اتمام بازسازی از طرف مسئولان و وضعیت بلاتکلیف منطقه آب سردی بر تمام وعده‌های گذشته بود.

وعده اتمام بازسازی به انتهای امسال موکول شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، با وجود گذشت بیش از 19 ماه از وقوع زلزله 7.3ریشتری در استان کرمانشاه هنوز وجود کانکس‌ها در نقاط مختلف شهر و روستا و واحدهای نیمه‌کاره و رهاشده به‌چشم می‌خورد و این در حالی است که مسئولان استانی و کشوری پایان شهریور امسال را پایان بازسازی در مناطق زلزله‌زده عنوان کرده بودند.

    هرچند مسئولان بنیاد مسکن در آخرین اخبار برنامه زمان‌بندی خود را پایان سال 98 را برای اتمام بازسازی اعلام کرده اما وضعیت موجود و اظهارنظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی حاکی از این است که تحقق این وعده نیز دور از انتظار به‌نظر می‌رسد.

    پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه تا پایان امسال

    علی فولادی رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به اینکه براساس برنامه زمان‌بندی بنیاد مسکن بازسازی مناطق زلزله‌زده روند مناسبی داشته است اظهار داشت: ستادهای معین در 1623 روستا و 12 شهر فعالیت داشتند و در منطقه مستقر بودند.

    وی با بیان اینکه در مجموع تاکنون 109 هزار و 814 واحد تخریبی و تعمیری با بانک‌های عامل عقد قرارداد کرده‌اند عنوان کرد: از این تعداد 66 هزار و 833 واحد تعمیری به بهره‌برداری رسیده است و 39 هزار و 900 واحد احداثی نیز کار را شروع کرده و در مراحل مختلف قرار دارند.

    فولادی گفت: بازسازی تمام واحدهای تخریبی شهری و روستایی به اتمام رسیده است اما براساس فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از این تهدید به‌عنوان یک فرصت، واحدهای فرسوده که احتمال تخریب آن‌ها در پس‌لرزه‌های بعدی وجود داشت در دستور کار بازسازی قرار گرفتند.

    رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه افزود: در مجموع 25 هزار واحد تخریبی بعد از زلزله 7.3ریشتری در استان کرمانشاه وجود داشت اما امروز بیش از 40 هزار واحد با عنوان تخریبی در حال بازسازی هستند و از این تعداد 30 هزار و 100 واحد تعیین تکلیف شده و به بهره‌برداری رسیده‌اند.

    وی با اشاره به اینکه 97 درصد واحدهای روستایی به بهره‌برداری رسیده‌اند و به‌صورت محدود مواردی با 50 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ادامه بازسازی هستند عنوان کرد: مقرر شده بود بازسازی واحدهای روستایی تا پایان شهریور ماه به اتمام برسد و به‌طور قطع تمام واحدها تا این مدت تعیین تکلیف می‌شوند.

    فولادی با اعلام اینکه آغاز بازسازی در مناطق شهری به‌دلایل مختلف از جمله بوروکراسی اداری، تعریض معابر، اختلافات مالکان و صدور پروانه چند ماه به تأخیر افتاد گفت: با وجود این، عمده واحدهای تخریب‌شده در شهرها نیز تعیین تکلیف شده‌اند و امید داریم براساس برنامه زمان‌بندی تا پایان امسال به‌طور کامل به بهره‌برداری برسند.

    وی با اشاره به اینکه تاکنون 191 هزار تن معادل چهار میلیون پاکت سیمان بین زلزله‌زدگان استان توزیع شده است بیان کرد: در مجموع 93 هزار تن آهن شامل 21 هزار تن اسکلت فلزی پیش‌ساخته معادل 12 هزار و 200 دستگاه و 72 هزار تن آهن‌آلات در مناطق زلزله‌زده توزیع شده است.

    فولادی با بیان اینکه 15 هزار و 300 تن سیمان رایگان، 500 هزار متر تیرچه و 220 هزار مترمکعب بتن توزیع شده است گفت: تنها در شهر سرپل‌ذهاب شروع بازسازی با تأخیر مواجه بود که اکنون در این منطقه تعداد طبقات از 1.2 طبقه قبل از زلزله به 3.8 طبقه و میزان مساحت نیز افزایش یافته است.

    رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه با ابراز اینکه 6500 واحد در شهر سرپل‌ذهاب به‌عنوان تخریبی ارزیابی شد اضافه کرد: در شهر سرپل‌ذهاب 9000 واحد کار بازسازی را آغاز کرده‌اند که 5100 واحد به‌طور کامل به بهره‌برداری رسیده است.

    وی با اعلام اینکه 12 هزار واحد تعمیری در شهر سرپل‌ذهاب به بهره‌برداری رسیده است گفت: در مجموع در شهر سرپل‌ذهاب 17 هزار واحد واحد تکمیل‌شده و به بهره‌برداری رسیده وجود دارد.

    فولادی با بیان اینکه تلاش شد مصالح عمده و استراتژیک که بخش عمده‌ای از مصالح ساختمان را تشکیل می‌دهد تهیه شود و در اختیار زلزله‌زدگان قرار گیرد افزود: جز موارد محدود که برای بازسازی دیر مراجعه کردند بیشتر زلزله‌زدگان آهن‌آلات را به‌قیمت سال 96 دریافت کرده‌اند.

    وی با اظهار اینکه بیش از 95 درصد از زلزله‌زدگان از مصالح ساختمانی ارزان‌قیمت برخوردار شدند گفت: تورم موجود در جامعه مصالح ساختمانی جزئی را تحت تأثیر قرار دارد اما تلاش شد این تأثیر به حداقل برسد.

    رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه با بیان اینکه واحدهای آسیب‌دیده به‌طور عمده آهن‌آلات را دریافت کرده‌اند ادامه داد: چنانچه فردی تمایل به افزایش زیربنا یا طبقات داشته باشد باید مصالح را خود تأمین کند زیرا برای هر واحد تخریبی میزان مشخصی آهن‌آلات تأمین می‌شود و تأمین مابقی به‌عهده مالک است.

    فولادی با بیان اینکه اکنون نیز سیمان رایگان و آهن‌آلات اسکلت‌های پیچ‌ومهره پیش‌ساخته توزیع می‌شود گفت: روند حمایت هنوز ادامه دارد اما میل‌گرد و آهن دیگر وارد منطقه نمی‌شود و نیاز مردم به‌طور عمده رفع شده است.

    وی با اشاره به اینکه تاکنون 648 میلیارد تومان کمک بلاعوض و 2819 میلیارد تومان تسهیلات از طریق بانک‌های عامل به زلزله‌زدگان پرداخت شده است خاطرنشان کرد: تاکنون 3466 میلیارد تومان از اعتبارات بازسازی تسهیلات و کمک‌های بلاعوض وارد چرخه بازسازی شده است.

    بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: هرچند ستادهای معین مستقر در مناطق زلزله‌زده استان برای کمک به سیل‌زدگان سایر مناطق کشور جابه‌جا می‌شوند اما واحدهای متناظر ستادها و بنیاد مسکن شهرستان‌ها تا پایان کار بازسازی و تعیین تکلیف آخرین واحد کنار مردم حضور دارند و نگرانی از این نظر وجود ندارد.

    فولادی با ابراز اینکه همکاری مردم در بازسازی مناطق زلزله‌زده ستودنی بود گفت: بهترین بازسازی را از نظر پیشرفت، کیفیت و مشارکت مردم و دستگاه‌های اجرایی استان از ابتدای انقلاب تاکنون در کارنامه خود ثبت کردیم و نتیجه آن این است که نزدیک به 105 هزار واحد در مدت زمان 12 ماه ساخت و تعمیر می‌شود و این یک رکورد محسوب می‌شود.

    تا اعلام قطعی اتمام بازسازی در مناطق زلزله‌زده فاصله زیاد است

    فرهاد تجری نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: بنیاد مسکن تعهد کرده که بازسازی در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه را تا شهریور ماه امسال به اتمام برساند اما این موضوع به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست و مشاهده روند بازسازی خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.

    نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب عنوان کرد: بعید به‌نظر می‌رسد در این مدت باقی‌مانده کار مهمی بتوان انجام داد زیرا بسیاری از واحدها هنوز بلاتکلیف هستند و تعیین تکلیف نشده‌اند.

    تجری با اعلام اینکه تعدادی از واحدها هنوز در مرحله فونداسیون و پی‌ریزی قرار دارند گفت: امید داریم در مدت باقی‌مانده حداقل تعدادی از واحدها که کار را آغاز کرده‌اند به نتیجه برسند.

    وی با اشاره به اینکه تعدادی از واحدها هنوز آهن‌آلات دریافت نکرده‌اند افزود: رایزنی‌هایی با بنیاد مسکن و وزارت صمت انجام شده است و امید داریم آهن‌آلات مورد نیاز مردم با نرخ ارزانتر به دست متقاضیان برسد.

    نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب با اظهار اینکه "هنوز با اعلام قطعی پایان بازسازی در مناطق زلزله‌زده فاصله زیاد داریم" افزود: افزایش قیمت‌ها و تورم‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه دنیای غرب دلیل اصلی کندی روند ساخت‌وساز در مناطق زلزله‌زده است.

    به گزارش تسنیم هرچند گذران زندگی در روزهای گرم تابستان و شب‌های سرد زمستان برای زلزله‌زدگان کرمانشاه به تراژدی تکراری تبدیل شده اما تحمل این شرایط با وجود تورم و وضعیت اقتصادی موجود توقعی منصفانه به‌نظر نمی‌رسد و امید داریم همت و دلسوزی بیشتری از مسئولان مشاهده شود که دیگر شاهد تأخیر در اتمام بازسازی نباشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار