مدیران خودروعصر اعتبار

برج تخریب شده « قلعه فورگ» درمیان مرمت می شود

عصر ساختمان:مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درمیان گفت: برج تخریب شده قلعه فورگ این شهرستان تا خرداد ماه امسال با اعتبار ۳۰۰ میلیون ریال مرمت می شود.

برج تخریب شده « قلعه فورگ» درمیان مرمت می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایرنا، اوایل بهمن سال 94 یکی از برجی های قلعه اسدیه به دلیل بارندگی و وقوع زلزله خفیف تخریب شد و بخشی از دیوار با مصالح سنگ با 100 میلیون ریال بودجه مرمت شد.
    علی صالحی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران یکی از مشکلات مرمت این اثر تاریخی را کمبود اعتبار دانست و گفت: قلعه فورگ در نوع خود از لحاظ جایگاه قرار گیری و ساختار معماری یکی از منحصر به فردترین قلعه های کهن شرق کشور است.
    وی اضافه کرد: دیوارهای بیرونی قلعه تا حدودی سالم است و بیشتر فضای داخلی آن ویران شده است.
    این مسئول در ادامه از ثبت چنار کهنسال اسماعیل آباد شهرستان در فهرست میراث طبیعی- ملی خبر داد و گفت: فاصله این درخت تا مرکز روستای اسماعیل آباد حدود 150 متر است و استخر آب متصل به قنات روستا نیز در فاصله 22 متری چنار قرار دارد.
    وی یادآور شد: تنه این درخت در نمای جنوبی دارای حفره ای تو خالی است و پیچ خوردگی و پوسته شدن تنه گویای قدمت بالای آن است.
    قلعه فورگ در جبهه شمالی روستای فورگ شهرستان درمیان با وسعت حدود ٩ هزار و ٣۰۰ متر مربع قرار دارد.
    این اثر بر بالای صخره ای سنگی همراه با 18 برج پس از قرون متمادی همچنان قامت خود را استوار نگه داشته و از سنگ، آجر، خشت، گچ، آهک و ساروج ساخته شده و پایه آن را سنگ چین کرده اند.
    دروازه اصلی قلعه در ضلع شرقی و یک دروازه کوچک تر در ضلع شمالی آن قرار دارد و این اثر از سه قسمت تشکیل شده است که قسمت اول، محل زندگی خدمه، انبار آذوقه و محل نگهداری احشام بود، قسمت دوم، محل زندگی نظامیان و نگهبانان و محل نگهداری تدارکات نظامی و بخش سوم قلعه که مهمترین قسمت آن است، محل زندگی حاکم و اطرافیانش بود.
    بر بلندای حصار و برج های قلعه ، سازه های کنگره داری وجود دارد و از منافذ ( تیرکش ) آن برای دیده بانی و دفاع استفاده می کردند.
    بنای نخستین قلعه در زمان نادرشاه افشار بنا شده، قلعه فورگ بعد از قلعه الموت مهمترین مقر حضور فدائیان اسماعیلیه بود.
    این قلعه طی چند سال گذشته توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت شده و بخش هایی از قلعه کاوش شده است.
    روستای فورگ در 110 کیلومتری بیرجند مرکز خراسان جنوبی واقع شده که علاوه بر داشتن قلعه تاریخی از بافت سنتی ارزشمندی برخوردار است که این بافت بر اساس شکل توپوگرافی زمین شکل گرفته و به صورت پلکانی در دامنه کوه احداث شده است.
    مصالح استفاده شده در شکل گیری این بافت همان مصالحی است که در منطقه به وفور یافت می شود؛ یعنی سنگ و خشت برای دیوارها و چوب در پوشش سقف.
    ساباط های متعدد و طولانی نیز یکی از جذابیت هایی است که بافت روستای فورگ دارد و ساباط ها علاوه بر نقش امنیتی و هماهنگی با اقلیم در استفاده بهینه از فضا نیز بسیار موثرند.
    روستای فورگ پنج محله دارد که قدیمی ترین آن محله حوض سراوانان است که در نزدیکی قلعه قرار دارد، سرده، مسجد بلال، پایین ده و چهکاب از سایر محله های قدیمی آن است.
    روستای یاد شده در دامنه کوه مومن آباد واقع شده و دارای آب و هوای سرد کوهستانی است و جزو مناطق ییلاقی خراسان جنوبی بشمار می رود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.
     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو