مدیران خودروعصر اعتبار

دبیر انجمن انبوه سازان فارس در گفت و گو با عصر ساختمان بررسی کرد:

دلایل عدم ورود انبوه سازان به بافت های فرسوده

عصر ساختمان- یکی از مهم ترین دلایل عدم ورود انبوه سازان به احیای بافت های فرسوده به مباحث حقوقی آن بر می گردد. در قوانین وظیفه ای برای انبوه سازان در این خصوص تعریف نشده و احیای بافت های فرسوده جزو وظایف حاکمیتی به شمار می رود.

دلایل عدم ورود انبوه سازان به بافت های فرسوده
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱:۰۰

    بافت های فرسوده یکی از مهمترین بخش ها برای فعالیت های انبوه سازان به شمار می رود؛ بنابراین انتظار می رود؛ دولت با تدوین سیاست های تشویقی، انبوه سازان را به ساخت و ساز و نوسازی در این مناطق ترغیب کند .اما به نظر می رسد انبوه سازان تمایل چندانی به سرمایه گذاری در بافت های فرسوده ندارند و کمتر به این حوزه ورود پیدا می کنند.
    به گزارش پایگاه خبری عصر ساختمان با توجه به این که در بافت های فرسوده، یک طرف معامله را مالکان و ساکنان این بافت ها تشکیل می دهند، بنابراین تا زمانی که مردم از حقوق خود کسب اطمینان نکنند به دلایل مختلف از جمله بی اعتمادی، از مشارکت با انبوه سازان در این زمینه امتناع می ورزند. به همین دلیل به استناد قوانین، این شهرداری ها هستند که باید با برقراری تعامل مناسب با مردم، آنها را تشویق به مشارکت با انبوه سازان کنند و به مالکان اطمینان خاطر بدهند که ملک فرسوده آنها به ساختمانی نوساز تبدیل می شود.
    احمدرضا جوکار، دبیرانجمن انبوه سازان استان فارس دراین باره  به خبرنگار «عصر ساختمان» گفت: یکی از مهم ترین دلایل عدم  ورود انبوه سازان به احیای بافت های فرسوده به مباحث حقوقی آن بر می گردد. در قوانین وظیفه ای برای انبوه سازان در این خصوص تعریف نشده و احیای بافت های فرسوده جزو وظایف حاکمیتی به شمار می رود.
    وی افزود: علاوه بر این، مشکلی که اکنون انبوه سازان با آن رو به رو هستند عدم فروش رفتن واحدهای ساخته شده است و رکود بازار مسکن بر این مساله دامن می زند. اکنون برای بافت فرسوده یک نقشه راهبردی و جامع وجود ندارد و هر چند وقت یک بار از برنامه های جدیدی از قبیل ارایه وام های گوناگون رونمایی می شود.
    وی ادامه داد: البته تا کنون فعالیت هایی توسط بخش خصوصی و دولتی در حوزه بافت های فرسوده انجام شده اما کار به خوبی پیش نرفته است.در استان فارس نیز با تشکیل دفاتر تسهیل گری به بخش هایی از بافت فرسوده ورود پیدا کرده و تا حدودی موفق شده اند. اما در مجموع به نسبت زمان، هزینه، نیرو و انرژی که صرف این کار شده؛ چندان موفق نبوده است.
    جوکار در پاسخ به این که وضعیت بافت فرسوده در استان فارس را چگونه ارزیابی می کنید؛ پاسخ داد: همان طور که گفتم با تشکیل دفاتر تسهیل گری فعالیت هایی در این زمینه انجام شده است اما احیای بافت فرسوده نیاز به عزم و اراده جدی دارد.
    وی درباره این که ممکن است مردم به دلیل بی اعتمادی از مشارکت با انبوه سازان امتناع کنند؛ اظهار داشت: اکنون در بافت های غیر فرسوده مشارکت خوبی بین مردم و انبوه سازان بر قرار است بنابراین این عدم اعتماد در بافت فرسوده ناشی از چیز دیگری است. تعدادی از مالکان با سازنده شریک می شوند و چون کار تجمیع زمان بر است؛ ممکن است باعث سرخوردگی مالک شود.
    جوکار با بیان این که در شیراز کارهای اولیه تجمیع توسط دفاتر تسهیل گری انجام می شود؛ گفت: با وجود این دفاتر هم کار سازنده راحت تر است و هم مالک با اعتماد بیشتری کار را به سازنده می سپارد اما وقتی سازنده مستقیما به کار ورود پیدا می کند، مالک با چندین سازنده مشورت می کند که هر یک شرایط خاص خودشان را دارند و در نتیجه روند کار طولانی می شود.

    خبرنگار:آزاده کاری

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو