مدیران خودروعصر اعتبار

ضرورت توجه بیشتر به میراث دوران سلجوقی در ارومیه

عصر ساختمان- قدمت میراث فرهنگی شهرستان ارومیه به چند سده قبل می‌رسد و روزانه شاهد بازدید مشتاقانه توریسم داخلی و خارجی از آثار این سده‎ هستیم ولی امروز وقتی یک نگاه کلی و اجمالی به محوطه این آثار داریم مورد انتظار مخاطبان نیست چرا که ارزش و اهمیت این آثار و نحوه نگهداری آنان برای آیندگان اهمیت دارد.

ضرورت توجه بیشتر به میراث دوران سلجوقی در ارومیه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایلنا، یکی از این موارد مقبره سه گنبد واقع در خیابان راهنمایی است که دور تا دور آن را ساختمان‌های مسکونی فرا گرفته که هر شخص ناآگاه به آدرس مقبره نمی‌تواند به راحتی به آن دسترسی داشته باشد و باید با پرسش از هم‌جوارش آن را بیابد.

    مقبره سه گنبد به دوران سلجوقی مطلق است که در سال 508 ه. ق با بانی شیشقاط مظفری از امرای محلی سلجوقی و با معماری ابن موسی ساخته شده است.

    طرح استوانه‌ای این مقبره اسلامی چنان زیباست که مخاطب را مجذوب به دیدن می‌کند، ولی افسوس مسئولان متولی آثار باستانی شهرستان ارومیه به فکر بهره‌وری این اثر ارزشمند را ندارند و با‌‌ رها کردن این اثر و آثار مشابه حاضر به جذب توریسم نیستند.

    اخیرا متولیان امر با دعوت از 33 کشور بین‌المللی برای دیدن شهرستان ارومیه به عنوان شهر پاک و امن، پر از آثار باستانی دعوت شدند ولی بدون هیچ انعکاس قانع کننده از خروجی جلسه و سرمایه‌گذاری در طرح‌هایی چون سه گنبد را ارائه نکردند و تنها به راه ابریشم و تاریخ آن اشاره کردند.

    انتظار می‌رود با سیاست اداره میراث شهرستان ارومیه این رویه بی‌توجهی برای مقبره استوانه‌ای سلجوقی ادامه داشته باشد و حال آن مساعد نشود.

    همسایگان محلی مقبره از نبود هیچ برنامه جذاب برای سه گنبد می‌گویند و اعتراض دارند چرا این اثر به حال خود‌‌ رها شده و آن را در شهر ارومیه پررنگ نمی‌کنند تا نمود جهانی داشته باشد و توریسم زیادی جذب شود.

    امسال که سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است باید فکر مسئولان این عرصه را روشن کند که جوانان بیکار می‌توانند در حاشیه رشد این مقبره صاحب شغل شوند و باید اقدام را در پیش بگیرند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان   ( http://telegram.me/asresakhteman ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار