مدیران خودروعصر اعتبار

ضرورت بهینه سازی و پایش مصرف سازمان ها

سامانه مدیریت انرژی

عصر ساختمان:سعید امانی مدیر دفتر مطالعات و بهره‌وری انرژی ساختمان سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا) در تعریف مدیریت انرژی می گوید، ساختاری است که در یک سازمان استقرار می یابد و با طرح ریزی، پایش و اصلاح برنامه‌های انرژی در طول زمان، مصرف انرژی را مدیریت می کند.

سامانه مدیریت انرژی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایرنا، وی می گوید: استقرار سامانه مدیریت انرژی در سازمان های بزرگ که دارای زیرمجموعه های گسترده اند، نیازمند ایجاد شبکه ای از کارشناسان، مسئولان و مدیران انرژی در همه ساختمان ها و سازمان های مربوطه در قالب سامانه مدیریت انرژی است.
    به گفته امانی، سامانه مدیریت انرژی ساختمان های اداری سیستمی مدیریتی است که مناسبتر است بر مبنای یک زیرساخت نرم افزاری جامع ساخته شود. در این سیستم باید ارتباط کامل بین مسئولان انرژی ساختمان ها، مدیران انرژی سازمان ها و کمیته های عالی انرژی در هر سازمان برقرار باشد.

    این مقام مسئول افزود: پس از ایجاد یک سیستم مدیریتی استاندارد با دسترسی های مختلف، وظیفه دیگر سامانه مورد نظر، ارائه گزارش های فنی، کمک به تجزیه و تحلیل صحیح مصارف انرژی، ایجاد برچسب انرژی، پایش انرژی و در نهایت ارائه راهکارهای پیشنهادی برای مدیریت مصرف و کاهش مصرف انرژی در سازمان مربوطه است.
    پیشتر عضو گروه استاندارد و فضاهای بهره برداری دفتر انرژی های وزارت نیرو گفته بود، به کارگیری استاندارد مدیریت هوشمند ساختمان (BMS) می تواند بین 25 تا 30 درصد کاهش مصرف و افزایش بهره وری انرژی را به دنبال داشته باشد.
    BMS یک سامانه فراوزارتخانه ای است که زیرسیستم های مختلفی همانند سیستم های مدیریت روشنایی، سیستم مدیریت و کنترل تردد و دسترسی، سیستم مدیریت و هوشمندسازی موتورخانه ها و ... را شامل می شود و نمی توان وزارتخانه یا سازمان خاصی را به عنوان متولی آن معرفی کرد.

    تدوین استاندارد BMS از پارسال در کشور کلید خورد که از جمله مزایای آن می توان به تطابق، سازگاری و عدم وابستگی به فروشنده، توسعه پذیری و جهت دهی به موسسه ها و شرکت ها برای بومی سازی و توسعه این فناوری ها اشاره کرد.
    تدوین معیار مصرف انرژی، یکی از مهمترین اقدام های مدیریت مصرف برای تعیین چارچوب مناسب برای اعمال قوانین و دستورالعمل ها و پیش بینی های مربوط به تقاضا و برنامه ریزی جهت تولید انرژی است. براین اساس در سال های گذشته در کشورمان نیز برچسب های مصرف انرژی برای بسیاری از تجهیزات انرژی بر تدوین شده که اینک در حال اجرا است.

    اواخر سال 1390، طرح تدوین برچسب انرژی برای ساختمان ها با کاربری اداری با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران، سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا) و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با موفقیت انجام شد و این استاندارد با نام «ساختمان های غیرمسکونی- تعیین معیار مصرف انرژی و دستورالعمل برچسب انرژی» به شماره 14254 به ثبت رسیده است.

    همچنین استاندارد مربوط به ساختمان های مسکونی با عنوان «ساختمان های مسکونی -تعیین معیار مصرف انرژی و دستورالعمل برچسب انرژی» به شماره 14253 نیز ثبت شده است.

    با اجرای استانداردها و نصب برچسب انرژی ساختمان می‌توان تا حد بسیار زیادی میزان مصرف انرژی را در ساختمان‌ها کاهش داد. با اجرایی شدن برچسب انرژی در ساختمان‌های مختلف به تدریج این برچسب به عنوان یکی از اسناد مهم خانه برای خریدار و فروشنده شناخته خواهد شد. در واقع در آینده ساختمانی که برچسب نداشته باشد، خرید و فروش نخواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو