مدیران خودروعصر اعتبار

مشاور وزیر راه و شهرسازی پاسخ داد

صندوق پس‌انداز منطقه‌ای به کدام نیاز بخش مسکن پاسخ می‌دهد؟

عصر ساختمان- مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: به‌طور کلی این صندوق‌های پس‌انداز منطقه‌ای، بر اساس پس‌اندازهای آن منطقه تشکیل می‌شود و وام‌دهی نیز در همان مختصات صورت می‌گیرد. البته دولت‌ها نیز یکسری منابع در اختیار این صندوق‌ها قرار می‌دهند که در بودجه گزارش می‌شود. یعنی برای صندوق، اعتباری در نظر گرفته می‌شود که منابع را به اندازه مورد نظر افزایش دهد.

صندوق پس‌انداز منطقه‌ای به کدام نیاز بخش مسکن پاسخ می‌دهد؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از اقتصادنیوز، غلامرضا سلامی در رابطه با مزیت صندوق پس‌انداز منطقه‌ای نسبت به سایر طرح‌‌ها مانند صندوق یکم اظهار کرد: آنچه تجربه دنیا نشان می‌دهد پس‌انداز مردم مهم‌ترین عامل برای خانه‌دار شدن آنهاست. به‌طور کلی این صندوق‌های پس‌انداز منطقه‌ای، بر اساس پس‌اندازهای آن منطقه تشکیل می‌شود و وام‌دهی نیز در همان مختصات صورت می‌گیرد. البته دولت‌ها نیز یکسری منابع در اختیار این صندوق‌ها قرار می‌دهند که در بودجه گزارش می‌شود. یعنی برای صندوق، اعتباری در نظر گرفته می‌شود که منابع را به اندازه مورد نظر افزایش دهد.

    مشاور وزیر راه و شهرسازی  در ادامه افزود: باید توجه داشت که هر استانی و هر شهری اقتضائات خاص خودش را دارد. به عنوان مثال ممکن است در استانی با 30 میلیون تومان وام هم بتوان مسکن خریداری کرد، درصورتی که در شهری مانند تهران ممکن است با 150 میلیون تومان وام نیز نتوان خانه‌دار شد. علاوه بر این، درآمد مردم در هر شهر با یکدیگر متفاوت است و صندوق‌ها باید بر اساس درآمدهای هر شهر، کار کنند. این صندوق‌ها هر چه محلی‌تر و بومی‌تر باشند، انگیزه مردم برای مشارکت بیشتر می‌شود، در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته نیز این ابزار نقش ویژه‌ای در خانه‌دار شدن مردم ایفا می‌کنند.

    سلامی گفت: باید توجه کرد که برای ایجاد یک بازار مناسب مسکن باید تعادلی میان عرضه و تقاضا وجود داشته باشد. اگر فقط به طرف تقاضا توجه کنیم و عرضه را فراموش کنیم، خانه برای خرید وجود نخواهد داشت. اگر تمرکزمان روی طرف عرضه باشد و تقاضا را فراموش کنیم، پولی برای خرید وجود نخواهد داشت و واحد عرضه‌شده روی دست فروشنده باقی خواهد ماند، در نتیجه نقطه اتصال زنجیره عرضه و تقاضا باید توسط یک بانک توسعه‌ای صورت گیرد.

    او افزود: حال این صندوق‌ها نیز می‌توانند، چنین نقشی را در ابعاد منطقه‌ای ایفا کنند و مدیریت آن به بخش خصوصی محول شود. مانند تعاونی‌های مسکن که با نظارت بانک‌های توسعه‌ای و کمک‌های دولت همراه خواهد بود. این کمک‌ها باعث خواهد شد منابع ارزان‌قیمتی در اختیار بانک‌ها قرار گیرد. باید اضافه کنم که هدف این صندوق‌ها این است که فرد با پس‌انداز خود بتواند خانه‌دار شود، در مرحله بعد می‌توان از پس‌انداز دیگران نیز استفاده کرد. البته این امکان وجود دارد که این روند برای بانک‌ها به شکلی باشد که نرخ تسهیلات بالا رود، بنابراین دولت باید با مداخله خود، در پایین آوردن نرخ سود کمک کند.

    مشاور وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی باعث بالا رفتن نرخ سود تسهیلات در این صندوق می‌شود؟ گفت: بگذارید این موضوع را با یک مثال توضیح دهم، هنگامی که یک صندوق در هرمزگان ایجاد می‌شود، تعداد زیادی افراد سپرده‌گذاری می‌کنند که این روند منابعی را ایجاد می‌کند. حدود یک سال طول می‌کشد که به آن فرد وام اعطا شود. وام اعطایی به متقاضی مسکن، از ترکیب پس‌انداز خود این افراد و پس‌انداز دیگران به دست می‌آید، که ممکن است نرخ سودی بیش از استطاعت مالی فرد مورد نظر داشته باشد.

    او خاطرنشان کرد: در این حالت دولت‌ها با استفاده از ابزار خود در بودجه کمک می‌کنند که این نرخ کاهش یابد. همان‌طور که می‌دانید نرخ سود بیشترین اثر را روی قسط پرداختی دارد. به این معنی که اگر بتوان نرخ بهره را کاهش داد، در نتیجه میزان وام نیز افزایش خواهد یافت. به‌طور طبیعی هیچ متقاضی وامی نمی‌تواند از عهده بازپرداخت وام برآید، مگر آنکه دولت‌ها به کاهش یافتن نرخ سود کمک کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی