مدیران خودروعصر اعتبار

تاکید مجلس برای تامین زمین ارزان برای حل مشکل مسکن

عصر ساختمان- در جلسه علنی امروز (یکشنبه‌) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی راهکارهای برون رفت در حوزه مسکن بر لزوم تامین زمین ارزان و افزایش تسهیلات ساخت و خرید مسکن تاکید شد.

تاکید مجلس برای تامین زمین ارزان برای حل مشکل مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، احمد مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سوالات ایجاد شده در شرایط فعلی آن است که آیا دولت به ویژه‌ وزارت راه برای حل بحران مسکن ریشه یابی کرده و با آسیب شناسی کار علمی را انجام داده است؟ آیا از تجارب کشورهای دیگر استفاده شده است؟ آیا اساسا امیدی به حل این مساله است؟

    وی با بیان این که  شاهد افزایش چند برابری قیمت مسکن و اجاره بهای آن در طول یک سال اخیر هستیم، در این باره گفت‌: چه پاسخی برای جوانانی داریم که با توصیه علما و مسئولان تشکیل خانواده‌ داده و امروز توانایی خرید یا اجاره خانه را ندارند؟ به نظر می‌رسد ضعف مدیریتی تیم اقتصادی دولت باعث هدایت نقدینگی به سمت مسکن شد که باید این شرایط کنترل شود.

    مقصودی نماینده سبزوار نیز با ابراز خشنودی از وزارت راه برای حل مشکل مسکن گفت‌: قرار بود دولت طبق برنامه ششم سالانه 900 هزار مسکن را بسازد که این کار رخ نداده است. با مسکن‌های خالی مواجه هستیم که هنوز برنامه‌ای برای آن نداریم.

    وی در ادامه خاطر نشان کرد: از سوی دیگر بافت فرسوده شهری رها شده است و اگر می‌خواهیم  که قیمت مسکن کاهش یابد باید سایه تامین اجتماعی از ساخت و سازها برداشته شود. اکنون کلانشهرها به صورت افقی در حال پیشرفت هستند و افزایش سکونتگاه‌های غیر قانونی را شاهد هستیم که دولت باید فکری برای اینها کند.

    مقصودی همچنین بر لزوم توجه به وضعیت خانه‌های روستایی هم تاکید کرد .

    کریمی نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از انفعال دولت در حوزه مسکن و در ‌عین ‌حال ابراز امیدواری از امور این حوزه گفت‌: دلیل افزایش قیمت تمام شده مسکن کمبود زمین است. باید پیش‌بینی‌های لازم در این باره صورت گیرد.

    وی مدل دولت را برای دادن زمین به دست سازنده مناسب ندانست و خاطر نشان کرد: در این مدل نظارتی بر قیمت تمام شده مسکن وجود ندارد و حتی بیم تبعیض هم می‌رود. مدل سه جانبه مسکن مهر یعنی توافقی بین سازنده، بانک و متقاضی بهترین مدل با اتکا به نظارت وزارت راه است.

    مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود هم خاطر نشان کرد: در کشور بین یک تا یک و نیم میلیون واحد مسکن سالانه نیاز است که 700 هزار واحد آن را باید به  زوج‌های جوان داد. آمارها ها نشان می دهد که سالانه 700 تا 800 هزار پراونه ساخت داده می‌شود این به این معنا است که این 50 درصد از مسکن کشور تامین نمی‌شود.

    وی افزود: ما برای تامین مسکن دهک‌های بالای جامعه تعهدی نداریم چون آنها توانایی لازم را دارند. باید برای دهک‌های متوسط یارانه سود تسهیلات داده شود، اما این نسخه برای دهک‌های پایین جامعه کارگشا نیست.

    نماینده لنگرود با تاکید بر لزوم استفاده از تجربیات گذشته کشورمان، گفت‌: دولت سازندگی زمین را در اختیار دهک های پایین قرار داد . دولت اصلاحات اجاره به شرط تملیک را اجرا کرد. دولت احمدی نژاد مسکن مهر را دنبال نمود، اما دولت روحانی تنها به طرح مسکن اجتماعی پرداخت اما برای آن قدمی بر نداشت. در حال‌ حاضر راهی جز افزایش سقف تسهیلات ارزان و تامین زمین ارزان برای دهک‌های پایین جامعه نداریم.

    حمیدرضا فولادگر، نماینده اصفهان نیز در سخنانی توجه مسکن را به معنای رونق اشتغال دانست و در این باره خاطر نشان کرد: باید از تجربیات گذشته استفاده شود. از دلایل اصلی بالا رفتن قیمت مسکن افزایش قیمت زمین و بعد هم مصالح ساختمانی است.

    وی توجه به بیمه کارگران، مالیات و تسهیلات بانکی را هم مهم دانست و گفت‌ که دولت در زمینه مسکن روستاییان موفق بوده، اما باید با احیای بافت‌های فرسوده و توجه به مشکلات حاشیه نشینی بازآفرینی شهری را مورد توجه قرار دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار