مدیران خودروعصر اعتبار

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن خبر داد

۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید برای مسکن روستایی

عصر ساختمان- معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: امسال به‌منظور حمایت از خانوارهای روستایی وام ساخت و نوسازی مسکن روستایی از ۲۵ میلیون تومان به ۴۰ میلیون تومان افزایش یافت.

۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید برای مسکن روستایی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایران، عزیزالله مهدیان با اشاره به اینکه بنیاد مسکن متولی ساخت، توسعه و نوسازی مسکن روستایی است خاطرنشان کرد: طرح بهسازی مسکن روستایی از سال 1374 توسط بنیاد مسکن با هدف بهبود کیفی مسکن و بافت روستایی و ارتقای سطح ایمنی، بهداشتی، رفاه و آسایش مسکن روستاییان آغاز شد ولی با فراز و نشیب‌ها و مشکلات فراوان اداری و اجرایی روبه‌رو بود، چنانکه با تمام تلاش‌های صورت گرفته طی سال‌های 74 تا 84 فقط 200 هزار واحد مسکونی روستایی بهسازی شد. به‌منظور شتاب بخشیدن به روند تبدیل ساختمان‌های کم دوام به بناهای با دوام و با استناد به مطالعات طرح جامع مسکن طرح ویژه بهسازی مسکن  روستایی یا طرح مقاوم‌سازی در سال 1384 در هیأت دولت مطرح شده و به تصویب رسید.
    معاون بازسازی و امور مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به آغاز اجرای طرح بهسازی مسکن روستایی از سال 84 بیان کرد: بنیاد مسکن مسئول ساماندهی وضعیت مسکن در تمام روستاهای کشور شده است.این مسئولیت از سال 84 بر عهده بنیاد مسکن گذاشته شده است. وی با بیان این که در حال حاضر 40 درصد از واحدهای مسکونی روستاییان مقاوم است، پیش از سال 84 تنها 7 درصد از منازل روستاییان کشور مقاوم بود اما این رقم اکنون به 40 درصد رسیده است گفت: در مجموع همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات خوب بوده است، بانک‌ها برای پرداخت وام نیاز به منابع دارند از این‌رو از روستاییان درخواست می‌شود نسبت به بازپرداخت بموقع تسهیلات اهتمام داشته باشند.
    مهدیان گفت: از سال 84 تا 95 در کشور 60 هزار واحد مسکونی روستایی ناتمام شناسایی شده بود که علت ناتمام ماندن این بناها، مشکل مالی مالکان بوده است. در این مدت حدود 45 هزار واحد مسکونی با کمک‌های منابع حساب 100 امام(ره) تکمیل و مابقی هنوز به‌صورت ناتمام مانده است که تلاش داریم این واحدهای ناتمام تکمیل شود.
    مهدیان با اشاره به اینکه در یک تا 2سال گذشته تعداد زیادی حادثه در کشور و مناطق روستایی داشتیم گفت: در این مدت 40 سیل و زلزله در کشور رخ داد که برای بازسازی دولت تسهیلاتی را ارائه داد و کار اجرایی را آغاز کردیم. به گفته وی اگر روستاییان زمینی برای ساخت خانه نداشته باشند زمین به قیمت تمام شده در اختیار آنها قرار می‌گیرد، خوشبختانه در طول این چند سال تعداد زیادی به روستاها بازگشتند و خانه ساختند.
    افزایش تسهیلات
    مهدیان با اشاره به تصمیم دولت برای افزایش تسهیلات نوسازی و ساخت گفت: با تصویب دولت 200 هزار فقره تسهیلات طرح ویژه نوسازی و بهسازی واحد‌های مسکونی روستایی در سال 1398پرداخت می‌شود. مبلغ این تسهیلات 40 میلیون تومان با کارمزد 5 درصد است. سازمان برنامه و بودجه کشور پرداخت یارانه سود (مابه‌التفاوت سود تعیین‌شده سهم متقاضی تا نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار) برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی و مانده مطالبات معوق شامل اصل و سود تسهیلات را تضمین و تعهد می‌کند.
    مهدیان افزود: امسال به این منظور 8 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بانک‌ها ابلاغ شده است و این تسهیلات در تمام روستاها قابل پرداخت است. بانک مرکزی مکلف شده تا نسبت به تعیین بانک‌های عامل و سهمیه آنها برای پرداخت تسهیلات طرح ویژه نوسازی و بهسازی 200 هزار واحد مسکونی روستایی در سال 1398 اقدام کند. بنیاد مسکن نیز مکلف است با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور، سهم استانی تسهیلات را تعیین کرده و بر اساس سهمیه ابلاغ شده توسط بانک مرکزی، نسبت به توزیع سهمیه بانک‌های عامل به تفکیک استان، شناسایی متقاضیان واجد شرایط، معرفی آنان جهت دریافت تسهیلات و نظارت بر ساخت‌وساز در چارچوب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان (نظام فنی و روستایی) اقدام کند.
    مهدیان افزود: از سال 84 نوسازی مسکن روستایی به‌صورت سالانه 200 هزار واحد در دستور کار قرار گرفته است. امسال نیز نوسازی 200 هزار واحد در برنامه قرار دارد.
    به گفته مهدیان در کشور 5 میلیون و 300 هزار واحد روستایی وجود دارد که تاکنون 2 میلیون و 100 هزار واحد نوسازی شده است.همچنین در قالب بازسازی مناطق سانحه دیده 400 هزار واحد روستایی بازسازی شده است.مهدیان افزود: نوسازی، ساخت، پرداخت تسهیلات، نظارت، تهیه نقشه و...در روستاها بر عهده بنیاد مسکن است و با کمک روستاییان در دولت تدبیر و امید بیش از 500 هزار مسکن روستایی ساخته شده است.همچنین پرداخت تسهیلات در این دولت حدود 60 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
    مهدیان با اشاره به مشکلات بخش مسکن درکشور گفت: مشکلاتی مانند رکود و تورم آثار خود را در مسکن روستایی هم نشان داده است و مسکن روستایی نیز از مشکلات حاکم بر این بخش مستثنی نیست.
    معاون بازسازی و امور مسکن روستایی بنیاد مسکن با اشاره به برنامه‌های دولت برای ساخت مسکن روستاییان گفت: این گروه اجتماعی اکنون با کمبود 500 هزار مسکن مواجه هستند. در برنامه دوم و سوم توسعه سالانه 20 هزار واحد مسکونی در روستاها نوسازی شد که در مجموع در آن سال‌ها بیش از 190 هزار واحد مسکونی ساخته شده است.
    مهدیان با اشاره به دستاوردهای طرح بهسازی خانه‌های روستایی گفت: نهادینه شدن فرهنگ مقاوم‌سازی در روستاها و ایمنی بیشتر واحد‌های مسکونی روستایی در برابر حوادث طبیعی، کاهش نیاز انباشته مسکن روستایی و مقاوم شدن واحدهای آسیب پذیر، افزایش شاخص کیفی استفاده از مصالح با دوام واستاندارد، از دستاوردهای طرح بهسازی است.
    معاون بازسازی و امور مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی به‌دلیل زود بازده بودن می‌تواند به‌عنوان یک محرک توسعه سهم بسزایی در افزایش رونق بخش مسکن داشته باشد که ایجاد زمینه توسعه پایدار و افزایش سطح رفاه زندگی روستاییان از آن جمله است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو