مدیران خودروعصر اعتبار

به نام "رباط کریم" به کام "ری"

عصر ساختمان- رییس شورای شهرستان رباط کریم اظهار کرد: بخش قابل توجهی از فرودگاه حضرت امام (ره) در اراضی شهرستان رباط کریم احداث شده است اما بنابر تصمیمات گذشته، تمام عوارض و انتفاعات مالی که از این فرودگاه به دست می‌آید به شهرستان ری تعلق گرفته است یعنی آلودگی، سروصدا، تردد وسایل نقلیه و عبور و مرور برای رباط کریم است اما هیچ عوارضی از این فرودگاه به این شهرستان تعلق نمی‌گیرد.

به نام "رباط کریم" به کام "ری"
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، علی رجبی با بیان اینکه شهرستان رباط کریم شامل سه شهر رباط کریم، نصیرشهر و شهر جدید پرند و 14 روستا است، گفت: به دلیل گرانی مسکن در تهران و فاصله اندک شهرستان رباط کریم با پایتخت جمعیتی در این شهرستان ساکن شدند که روزانه برای کار به تهران می‌آیند و شب بازمی‌گردند.

    وی در ادامه با اشاره به اینکه شهرستان رباط کریم مهاجر پذیر است، اظهارکرد: نرخ رشد جمعیت دانش آموزی نشان می‌دهد که در سطح کشور یا حداقل در سطح استان تهران، نرخ رشد جمعیت شهرستان رباط کریم بالا است. طبیعتاً این موضوع مشکلات بسیاری را در تامین فضای مناسب آموزشی ایجاد می کند البته تلاش های بسیاری توسط دولت و آموزش و پرورش برای این موضوع شده است اما مشکلات خصوصاً در شهر جدید پرند وجود دارد و با کمبود سرانه فضای آموزشی مواجه هستیم البته می توان گفت مساکن مهر نیز در رشد جمعیت بی تاثیر نیستند و این شهرستان به‌طور کل پتانسیل جمعیت گیری دارد بنابراین نیاز به مساعدت بیشتر دستگاه‌های دولتی و خیرین در این زمینه داریم.

    نسبت به شهرستان‌های اطراف امکانات درمانی کمتر است

    رییس شورای شهرستان رباط کریم در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وضعیت سرانه‌های بهداشتی و درمانی شهرستان اشاره کرد وگفت: شهرستان رباط کریم یک بیمارستان بیشتر ندارد؛ بیمارستانی که شاید خیلی هم مجهز نیست. مراکز شبانه روزی، درمانگاه‌ها و خانه‌های بهداشت روستایی وجود دارد اما به نسبت شهرهای اطراف مانند اسلامشهر و شهریار امکانات پزشکی و بهداشتی شهرستان رباط کریم کمتر است. از طرفی رباط کریم، شهرستان صنعتی است و کارگران فراوانی در این شهرستان مشغول کار هستند. این کارگران حق بیمه زیادی به تامین اجتماعی واریز می‌کنند در حالی که تامین اجتماعی یک بیمارستان هم در این شهرستان ندارد.

    نیاز به اصلاح الگوی مصرف است

    وی اضافه کرد: سرانه فضای سبز در شهرستان کافی نیست زیرا شهرستان رباط کریم پارک بازی به تعداد کافی ندارد. آبیاری فضاهای سبز نیز به روش سنتی و به وسیله چاه و تانکر انجام می‌شود البته در این زمینه نیز قطعاً نیاز است تغییراتی در جهت الگوی اصلاح مصرف انجام شود.

    رجبی همچنین به موضوع مدیریت بحران در این شهرستان اشاره کرد و گفت: ستاد مدیریت بحران در فرمانداری، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها این شهرستان شکل گرفته و مصوبات خوبی هم داشته است همچنین اعتباراتی خوبی هم برای احداث سوله مدیریت بحران در نظر گرفته شده است. برخی از شهرداری‌ها و دهیاری‌ها وسایلی نیز خریداری کرده‌اند. از طرفی هلال احمر شهرستان، سوله بحران دارد و در سیل اخیر نیز توانست با بهره‌گیری از ظرفیت‌هایش کمک‌های خوبی داشته باشد اما به هرحال نیاز به امکانات بیشتری داریم.

    قطار برون شهری به حمل‌ و نقل شهرستان کمک می‌کند

    به گفته رجبی حمل و نقل درون شهری بیشتر با تاکسی انجام می‌شود و حمل‌ و نقل برون شهری به شهرهای اطراف توسط اتوبوس و تاکسی صورت می گیرد. از طرفی از متروی شاهد و فرودگاه حضرت امام(ره) نیز به این شهرستان تاکسی و اتوبوس وجود دارد. همچنین قطار برون شهری هم در مسیر خود از رباط کریم عبور می‌کند و به پرند می رسد و برنامه حرکتی مشخصی دارد که می‌تواند برخی از مسافران را با هزینه مناسب جابه جا کند.

    متروی شهر رباط کریم در اولویت قرارگیرد

    رییس شورای شهرستان رباط کریم در ادامه گفت: مسیر متروی احداث شده به سمت فرودگاه امام خمینی (ره) و شهرجدید پرند است. مسئولین شهرستان رباط کریم همواره پیگیر بوده‌اند تا علاوه براینکه در فرودگاه و شهر پرند ایستگاه احداث می‌شود، در شهر رباط کریم هم ایستگاهی احداث شود. از مسئولان نیز می‌خواهیم این موضوع را در اولویت قرار دهند زیرا با توجه به میزان رفت و آمد و بحث زیست محیطی احداث ایستگاه مترو در کنار قطار شهری می‌تواند بار بزرگی را از دوش حمل و نقل شهرستان بردارد و از نظر اقتصادی به مردم نیز کمک شود.

    به نام رباط کریم به کام ری

    وی در بخش دیگری ازصحبت‌هایش به برخی از دغدغه‌های مردم این شهرستان اشاره کرد و گفت: موضوعی که توسط مسئولان و مردم پیگیری می شود و به عنوان دغدغه مطرح شده، فرودگاه امام (ره) است. بخش قابل توجهی از فرودگاه حضرت امام در اراضی شهرستان رباط کریم احداث شده اما بنابر تصمیمات گذشته، تمام عوارض و انتفاعات مالی آن به شهرستان ری تعلق گرفته است یعنی آلودگی، سروصدا، تردد وسایل نقلیه و عبور و مرور برای شهرستان رباط کریم است اما هیچ عوارضی از این فرودگاه به شهرستان رباط کریم تعلق نمی‌گیرد. پیگیری‌های انجام شده تاکنون به نتیجه نرسیده و اگر این موضوع حل شود امکانات خوبی برای شهرستان فراهم می‌شود.

    رجبی اضافه کرد: دغدغه بعدی در این شهرستان کشاورزی است. کانال انتقال آب میدان محمدیه که از میدان محمدیه تهران شروع می‌شود تا درانتها به شهرستان رباط کریم برسد در مسیر خود از شهرستان‌های اسلامشهر، شهریار، بهارستان می‌گذرد تا به رباط کریم برسد. عنوان  این پروژه انتقال آب به دشت رباط کریم است و تخصیص حق‌ابه به شهرستان‌های درمسیر آن صرفاً به علت حفاظت از کانال و آباد کردن زمین های اطراف کانال‌ آب است. با وجود اینکه نزدیک 70 درصد از آب این کانال برای شهرستان رباط کریم و بهارستان است اما حق آبه کمتری به این دو شهرستان می‌رسد. درحقیقت هماهنگی بین دستگاه‌های سیاسی این شهرستان‌ها وجود ندارد و در این میان کشاورزان شهرستان رباط کریم و بهارستان بیشتر از همه متضرر می‌شوند.

    وی در پایان گفت: رباط کریم همه امکانات اولیه رشد و توسعه را دارد یعنی زیرساخت‌های عمرانی آن فراهم است. کشاورزی مناسب و نیروی جوان فعال نیز دارد. به عبارت دیگر آبادانی این منطقه می‌تواند تهران را از بسیاری از مشکلات نجات دهد بنابراین این شهرستان نیازمند نگاه ویژه‌ای است.

     شهرستان رباط کریم در جنوب غربی استان تهران واقع شده است و وسعتی معادل 275 کیلومترمربع دارد. ارتفاع آن از سطح دریا 1050 متر است.این شهرستان از شمال به شهرستان شهریار، از جنوب به شهرستان‌های ری و اسلامشهر، از شرق به شهرستان بهارستان و از غرب به شهرستان زرندیه از توابع استان مرکزی محدود است. رباط کریم تا قبل از سال 1359 به‌صورت دهستانی از توابع شهرستان کرج بود سپس در حوزه تقسیمات سیاسی همان شهرستان به بخش ارتقا یافته است و پس از انتزاع بخش شهریار از کرج و تاسیس شهرستان شهریار، در سال 1368 به عنوان بخشی از توابع شهرستان شهریار تعریف شده است.

    درسال 1375 تاسیس شهرستان رباط کریم با دو بخش مرکزی و گلستان و چهار دهستان منجیل آباد، امامزاده ابوطالب، اسماعیل آباد و میمنت آباد به تصویب هیئت وزیران رسید. درسال 1381 بخش بوستان به مرکزیت نسیم شهر نیز تاسیس و به بخش‌های این شهرستان افزوده شده است. در اواخر سال 1389 نیز با انتزاع بخش‌های گلستان و بوستان از رباط کریم و تاسیس شهرستان بهارستان، تقسیمات سیاسی شهرستان مجدداٌ دستخوش تغییر شد. درحال حاضر شهرستان رباط کریم دارای یک بخش (بخش مرکزی)،سه شهر رباط کریم، نصیرشهر و شهر جدید پرند و سه دهستان (منجیل آباد، امامزاده ابوطالب و وهن آباد) مشتمل بر 14 روستا است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو