مدیران خودروعصر اعتبار

ایجاد کنسرسیوم بین بانک‌ها برای حل مشکل مسکن

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی ایجاد کنسرسیوم بین بانک‌ها به منظور تامین منابع مالی پروژه‌های مسکن را راهکاری مناسب برای حل مشکلات مردم در حوزه مسکن عنوان کرد.

ایجاد کنسرسیوم بین بانک‌ها برای حل مشکل مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایبنا، جلسه شورای‌عالی مسکن به ریاست محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و با حضور معاونان حوزه‌های مسکن و شهرسازی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی با بررسی دو دستورِ بسته بانک‌مسکن برای رونق دادن به بازار مسکن و همچنین اقدام شرکت بازآفرینی شهری، برگزار شد.

    وزیر راه و شهرسازی در این جلسه با یادآوری اینکه الزاما روش‌های سنتی که تا امروز انجام می‌شدند، پاسخگو نیست و باید روش‌های جدیدی به کار گرفته شود تا بتوان به اهداف تولید مسکن دست یافت، گفت: معتقدم باید راهکارهای مبتنی بر بازار سرمایه را تقویت کنیم. اگر بتوانیم پروژه‌های بزرگ وزارت راه و شهرسازی را به سهام درآورده و سهام آن را در فرابورس عرضه کنیم. با این روش، نقدینگی خوبی فراهم می‌شود و می‌توان از محل سهام پروژه، پروژه را با مزیت‌هایی که برایش ایجاد می‌شود، پیش ببریم.

    اسلامی تعامل با مجلس را در خصوص رونق دادن به مسکن، رویکردی مناسب خواند و گفت: قطعا هرگونه ساخت و سازی در چارچوب ضوابط طرح‌های جامع و هادی انجام می شود. در عین حال در مناطقی که امکان افزایش تراکم بر اساس ضوابط وجود دارد، اقدام می کنیم تا در این زمینه، گشایشی حاصل شود و بتوان مشکل مسکن خانوارهای کم درآمد و متوسط را برطرف کرد.

    وی راهکار مناسب دیگر را به منظور تامین منابع مالی پروژه های مسکن، ایجاد کنسرسیوم بین بانک‌ها عنوان کرد و گفت: بانک ملی بیش از 40 درصد نقدینگی را در اختیار دارد. به همین دلیل ایجاد کنسرسیومی بین بانک‌ها می‌تواند مشکلات مردم را در حوزه مسکن حل و فصل کند.

    وزیر راه و شهرسازی به بسته‌های بانک مسکن برای رونق دادن به بازار مسکن اشاره کرد و افزود: نیازمند آن هستیم که بانک مسکن به بانک توسعه‌ای تبدیل شود و باید برای وزارت اقتصاد و بانک مرکزی این مهم نهادینه شود که برای تحقق اهداف و اجرای پروژه‌های گوناگون در حوزه‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی، به‌ویژه مسکن نیازمند بانک توسعه‌ای هستیم.

    اسلامی همچنین ایجاد روحیه امید بین مردم را برای رونق دادن به بازار مسکن، اتفاق مثبتی ارزیابی کرد و افزود: نباید اجازه بدهیم که خدشه ای به امیدواری مردم برای خانه دار شدن وارد شود. بدین معنا باید تلاش خود را به کار ببندیم تا این مهم به سرانجام برسد. باید برنامه‌ای که توسط دولت در خصوص مسکن اعلام شده 100 درصد و بدون هیچ خدشه‌ای عملیاتی و اجرایی شود. برای تامین منابع آن باید همه تلاش کنیم.

    در این جلسه، راهکارهای ارایه شده توسط بانک مسکن در بازار سرمایه شاملِ استفاده از صندوق های زمین و ساختمان، استفاده از صندوق املاک و مستغلات، استفاده از صندوق‌های جسورانه، پذیرش مسکن در بورس کالا، انتشار اوراق سلف مسکن و انتشار اوراق رهنی بحث و بررسی شد. همچنین، راهکارهای مبتنی بر بازار پول نیز شاملِ افتتاح حساب سپرده شاخص مسکن، تخصیص منابع صندوق توسعه ملی در طرح ملی بازآفرینی شهری، افزایش سرمایه بانک، تکمیل زنجیره ارزش مسکن، پیاده سازی بانکداری شرکتی و استفاده از پتانسیل شعب جهت توسعه ابزارهای مالی مرتبط با صنعت مطرح شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار