مدیران خودروعصر اعتبار

سد کوثر گچساران در آستانه سرریز شدن قرار گرفت

عصر ساختمان- مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با اشاره به اینکه آخرین بار سال ۱۳۹۳ مخزن سد کوثر پر شده است ،گفت: هم اینک این سد تنها چهار میلیون متر مکعب تا سرریز شدن فاصله دارد .

سد کوثر گچساران در آستانه سرریز شدن قرار گرفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، اکبر خدری روز شنبه اظهار داشت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 678 میلیون متر مکعب روان آب وارد سدکوثر شده است که در طول تاریخ بهره برداری از این سد از سال 1383 تاکنون بی سابقه بوده است.

    وی بیان کرد: در چند روز آینده با هدف مدیریت آب سد کوثر رهاسازی آب در این سد انجام می‌شود که لازم است مردم روستاهای اطراف آمادگی لازم را داشته باشند.

    مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران ابراز داشت: در سال آبی جاری در این سد 365 میلیون متر مکعب آب ذخیره سازی ،146 میلیون متر مکعب برای مصارف آشامیدنی، صنعت، کشاورزی و زیست محیطی رها شده است.

    وی عنوان کرد: امسال 150 میلیون متر مکعب با هدف مدیریت سد و پیشگیری از سرریز شدن رها شده و 17 میلیون متر مکعب آب نیز تبخیر شده است.

    خدری گنجایش مخزن سد کوثر را 580 میلیون متر مکعب ذکر کرد و گفت: هم اینک میزان آب ذخیره شده در مخزن دریاچه سد کوثر به 576 میلیون متر مکعب رسیده است.
    خدری اظهار داشت: 677 میلیمتر باراندگی از ابتدای سال آبی تاکنون در حوزه آبریز سد کوثر ثبت شده است.
    وی ادامه داد: این در حالی است که در سال آبی گذشته 210 میلیمتر بارش در ایستگاه هواشناسی این سد به ثبت رسید.
    مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با بیان اینکه نرمال تراز مخزن بتنی این سد از سطح دریا 625 متر است، گفت: هم اکنون تراز این سد 625 متر است.
    آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود و این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.
    سد کوثر آب آشامیدنی 20 شهر و 2 هزار روستا با 2 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.
    قرار است آب آشامیدنی شهرهای دهدشت، سوق، لنده و چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد هم از سد کوثر تأمین شود.
    وی گفت: بیش از یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست سد کوثر در دشت لیشتر و منطقه خیرآباد از این سد آبیاری می‌شود.
    سهمیه بخش کشاورزی از مخزن 580 میلیون مترمکعبی دریاچه سد کوثر 70 میلیون مترمکعب تعیین شده است.
    در قالب طرح آبیاری و زهکشی لیشتر و خیرآباد از سد کوثر و با صرف هزینه‌ای بیش از 800 میلیارد ریال 72 کیلیومتر خط اصلی انتقال، یک هزار و 200 کیلومتر لوله گذاری، چهار ایستگاه پمپاژ آب ،32 کیلومتر کانال روباز در دشت بزرگ لیشتر و اراضی دهستان خیرآباد در شهرستان گچساران اجرا شده است.
    نوع آبیاری در این اراضی تلفیقی از آبیاری‌های بارانی، قطره‌ای و غرق آبی مدرن است. با بهره برداری از این طرح افزون بر 6 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه خیرآباد و دشت لیشتر زیر پوشش آبیاری مکانیزه قرار می‌گیرد.
    سد ملی کوثر در 55 کیلومتری شمال غرب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.
    سد کوثر تنها سد بتنی مورد استفاده در کهگیلویه و بویراحمد است. دو سد چم شیر و تنگ سرخ در این استان مراحل ساخت خود را طی می‌کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار