مدیران خودروعصر اعتبار

حسینی میلانی مطرح کرد:

تاکید بر تدوین نظام‌نامه سیل و ایجاد سیستم پایدار برای مقابله با سیلاب

عصر ساختمان- پنجاه و هشتمین جلسه کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای‌شهر تهران با حضور رئیس، مشاوران و اعضای این کمیته برگزار شد.

تاکید بر تدوین نظام‌نامه سیل و ایجاد سیستم پایدار برای مقابله با سیلاب
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، سید آرش حسینی میلانی ابتدای این جلسه که به منظور ارائه گزارش درباره هشدارهای وقوع سیل در حوضه آبخیز مشرف به تهران و بررسی سازوکارهای مشارکت مردمی برای حفاظت از کوهستان اختصاص داشت با اشاره به سیلاب‌های اخیر در کشور طی دو ماهه اول گفت: سیلاب‌های دو ماه اخیر، توجه به شرایط کوهستان‌ها را نسبت به گذشته افزایش داد. در این مدت در 23 استان کشور از جمله تهران شاهد بارش‌ها و سیلاب‌هایی بودیم که خوشبختانه تهران توانست از خسارت‌های ناشی از سیلاب نجات پیدا کند.

    وی با بیان اینکه آمادگی‌ها در برابر سیلاب‌های احتمالی باید افزایش یابد، اظهار داشت: من در اسفند ماه سال گذشته، تذکری را درخصوص ضرورت ارائه گزارش عملکرد از سوی شهرداری در برابر سیلاب‌های احتمالی و همچنین بکارگیری و راه‌اندازی هشدار سریع در مواجه با سیلاب دادم که البته نگرانی من در آن زمان، نسبت به ابگرفتگی در محور خیابان‌های ولیعصر و شریعتی بود.

    این عضو شورای شهر با تاکید بر ضرورت فعال‌سازی ظرفیت‌های مردمی در مقابله با سیلاب‌ها تصریح کرد: کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر از ابتدا توجه خاصی نسبت به مسئله روددره‌ها، آب و سیلاب‌ها داشته است. گزارش‌های مختلفی از این موضوعات در کمیته محیط زیست در حال بررسی است تا با مشخص شدن نقاط قوت و ضعف بتوان سازوکار مناسبی در رابطه با مدیریت روددره‌ها دست یافت.

    حسینی میلانی ادامه داد: شهرداری تهران در حال بررسی ایجاد سازوکاری برای هماهنگی‌های حوزه آب شهری است که لازم است جلب مشارکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی حتما مد نظر قرار گیرد از جمله در حوزه روددره‌ها که به دلیل ماهیت فرابخشی ضروری است چارچوب نهادی مناسب و فراگیر حمایتی برای اقدامات مشترک ایجاد شود.

    وی با اشاره به ورود شورای شهر نسبت به حفاظت از کوهستان خاطرنشان کرد: با پیگیری خانم دکتر ابتکار در دوره سوم شورای شهر طرح امداد کوهستان به تصویب رسید که ثمرات آن را اکنون شاهد هستیم اما محور اصلی آن، امداد و نجات است ولی اکنون ضروری است یک آمادگی فرابخشی برای حفاظت در برابر سیلاب نیز ایجاد شود.

    سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر ایجاد هماهنگی برای پیش‌گیری از وقوع بحران را هم‌تراز آمادگی در زمان بحران دانست و ابراز داشت: ثبت جبهه جنوبی کوهستان توچال به عنوان یک میراث طبیعی موجب افزایش حفاظت از این منطقه و متعاقبا ارتقای پیش‌گیری از وقوع بحران در آن خواهد شد. گروه‌های مردم‌نهاد نیز در توچال در حال انجام اقدامات لازم برای ثبت این میراث ارزشمند هستند.

    در ادامه این نشست، مدیرکل و مسئولان آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها و مراتع، گزارشی از اقدامات انجام شده در حوضه آبخیز مشرف به شهر تهران را تشریح کردند و با اشاره به تغییرات اقلیمی صورت گرفته بیان کردند که تغییرات اقلیمی موجب افزایش شدت بارندگی و تشدید خسارت‌های ناشی از آن در کشور شده است در حالی که می‌توان با انجام اقداماتی در حوزه پیش‌گیری، از شدت خسارت‌ها جلوگیری کرد.

    ضرورت آموزش‌های شهروندی در مقابله با سیل، تاکید بر تدوین نظام‌نامه سیل، مقابله با تجاوزها به حریم روددره‌ها، جلوگیری از برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها، ضرورت آغاز به کار هرچه سریعتر سامانه هشدار سیل، استفاده از ظرفیت سمن‌ها در آموزش‌های مردمی و شبکه سازی در میان سازمان‌های مردم‌نهاد و گروه‌های داوطلب مردمی برای مقابله با وضعیت‌های بحرانی از جمله مباحثی بودند که در این نشست از سوی مسئولان حاضر در این نشست و همچنین مشاوران کمیته محیط زیست مطرح شد.

    در ادامه نشست، حسینی میلانی با بیان اینکه شورا تمام تلاش خود را برای طرح مسئله هشدار نسبت به وقوع سیل در سطوح بالای مدیریتی انجام می‌دهد، یادآور شد: مسئله‌ای که اکنون باید در دستورکار مدیریت شهری قرار گیرد، تدوین نظام‌نامه سیل و ایجاد یک سیستم پایدار برای مقابله با سیلاب است تا هماهنگی‌های فرابخشی ایجاد و زمینه استفاده از ظرفیت‌های مدیریت‌های محلی و شورایاری‌ها فراهم شود. به عبارت دیگر، باید از تمام ظرفیت‌های مغفول در جهت مقابله با بحران و پیش‌گیری از آن استفاده کرد.

    وی با اشاره به بارش‌های اخیر در تهران عنوان کرد: در بارش‌های اخیر، نیروهای مدیریت شهری در ارتفاعات حضور داشتند و اطلاعات تغییرات حجم و تراز سیل را به‌موقع در اختیار ستاد مدیریت بحران قرار می‌دادند ولی این کار، باید به صورت سیستماتیک انجام شود تا در زمان وقوع رگبارهای ناگهانی و متمرکز فرصت لازم برای واکنش سریع وجود داشته باشد.

    رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با تشکر از افشانی شهردار پیشین تهران به خاطر شروع به‌موقع عملیات لایروبی‌ در کانال‌ها و مسیل‌های تهران و تداوم اجرای آن در دوره مدیریتی حناچی گفت: لایروبی در مسیل‌ها هرچند اقدامی موثر است ولی کافی نیست و بخشی از مسئله را حل می‌کند. بخش دیگر راه حل، تکمیل سازه‌های آبخیزداری در حوضه‌های مشرف به تهران هستند که باید به صورت منظم پایش و در صورت نیاز ترمیم و بازسازی شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار