مدیران خودروعصر اعتبار

کارنامه تسهیلات پرداختی به بخش مسکن در فروردین ماه بررسی شد

رکود مسکن به روایت تسهیلات

عصر ساختمان- رکود سنگین در معاملات خرید مسکن هم در تهران و هم در سایر شهرهای بزرگ و متوسط باعث کاهش تقاضای دریافت تسهیلات بانکی شد.

رکود مسکن به روایت تسهیلات
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، جدیدترین اطلاعات مالی و اعتباری درباره میزان پرداخت تسهیلات مسکن که برای ماه فروردین 98 است نشان می دهد: در این ماه تعداد کل تسهیلاتی که به متقاضیان ساخت، خرید و تعمیر واحد مسکونی در بخش مسکن و سایر بخش ها پرداخت شد، 15.8 درصد کاهش داشته است.

    بانک مسکن در فروردین امسال به دلیل رکود مسکن و کاهش تقاضای دریافت انواع تسهیلات، 12 هزار و 395 فقره انواع تسهیلات به متقاضیان مانده در بازار مسکن پرداخت کرد. فروردین سال گذشته که هنوز معاملات خرید مسکن و همچنین ساخت و سازهای مسکونی رونق داشت، 14 هزار و 714 فقره انواع تسهیلات توسط این بانک به مشتریان پرداخت شده بود.
    ارزش ریالی کل تسهیلات پرداختی توسط بانک مسکن طی فروردین امسال رقمی معادل 531.6 میلیارد تومان بوده است که این میزان تسهیلات به لحاظ مبلغ کاهش 7 درصدی نسبت به پرداختی های فروردین 97 پیدا کرده است.
    از بین انواع تسهیلاتی که بانک مسکن پرداخت می کند، تقاضا برای تسهیلات خرید مسکن از اقبال بیشتری از طرف مشتریان برخوردار است. کمترین اقبال به دریافت تسهیلات مسکن طی فروردین امسال مربوط به سازنده های مسکن و تسهیلات احداث یا همان تسهیلات مشارکت مدنی بوده است.
    فروردین امسال تعداد تسهیلات پرداختی در حوزه مشارکت مدنی 81 درصد نسبت به فروردین سال گذشته کاهش پیدا کرد.
    اما تعداد تسهیلاتی که در اولین ماه از سال جاری برای خرید مسکن به مشتریان و متقاضیان خرید خانه پرداخت شد رشد 6.7 درصدی را تجربه کرد.
    در فروردین امسال 4 هزار و 617 فقره انواع تسهیلات خرید مسکن توسط بانک مسکن به متقاضیان پرداخت شد. تسهیلات خرید مسکن مربوط به بانک مسکن در قالب تسهیلات اوراق یا تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم به متقاضیان پرداخت می شود.
    در حال حاضر که معاملات خرید مسکن به لحاظ تعداد در شهرها رو به کاهش است،‌ افزایش تعداد تسهیلات پرداختی برای خرید خانه توسط بانک مسکن به منزله افزایش دامنه پوشش اعتباری متقاضیان حاضر در بازار خرید مسکن است. این موضوع نشان می دهد وزن تسهیلات خرید مسکن در بازار رو به تقویت شدن است.
    به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، مقایسه تسهیلات پرداختی بین ماه های فروردین 97 و 98، ارتباط بین تعطیلات نوروز با کاهش تقاضا را رد می کند. به بیان دیگر اگر میزان پرداختی تسهیلات در فروردین امسال با اسفند پارسال مورد مقایسه قرار می گرفت، افت پرداختی ها می توانست ناشی از تعطیل بودن نیمی از روزهای فروردین باشد. اما مقایسه نقطه ای تسهیلات پرداختی در فروردین حکایت از همان «افت تقاضای خرید و ساخت مسکن در مناطق شهری بزرگ» دارد. تهران در خط مقدم ورود به رکود سنگین معاملات مسکن قرار دارد و بعد از آن بازار مسکن کلان شهرهای دیگر کشور جای گرفته اند. هر چند در شهرهای کوچک هنوز جریان خرید خانه به شکل مناسب استمرار دارد اما وزن این شهرها در بازار مسکن به قدری نیست که رشد معاملات بتواند خود را در کارنامه کل بازار مسکن یا بازار پرداخت تسهیلات اعتباری منعکس کند و نشان دهد.
    بانک مسکن ماه گذشته بسته رونق بخشی به بازار مسکن را رونمایی کرد. در این بسته امکان تامین غیرنقد و اعتباری مصالح ساختمانی برای سازنده ها فراهم شده است.
    بانک مسکن از طرف دیگر، همه اعتبارات موجود و محدود را برای تخصیص به بخش مسکن و ساختمان، تجهیز کرده است.
    فروردین امسال فقط 33 فقره تسهیلات از بین کل 12 هزار و 395 فقره تسهیلات پرداختی، برای فروش اقساطی و خرید سایر بخش ها، ارایه شد. پرداخت تسهیلات در این حوزه نسبت به فروردین سال گذشته 80 درصد کاهش از خود نشان می دهد.
    ابتدای امسال مدیر عامل بانک مسکن اعلام کرد: در سال جاری، این بخش مسکن و ساختمان است که می تواند نقش پیشران رونق اقتصادی را در شرایط تحریم های ظالمانه برای کشور ایفا کند. بخش مسکن از کمترین وابستگی به واردات برخوردار است بنابراین قادر خواهد بود میزان مقاومت و تاب آوری اقتصاد را در برابر زورگویی های اقتصادی بیگانگان، بالا ببرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو