مدیران خودروعصر اعتبار

صدور دوباره پروانه ساختمان از هفته آینده

اجرای مبحث ۱۶ اجباری شد

عصر ساختمان:رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از توافق با شهرداری در تعیین انتخاب مهندس ناظر خبر داد و گفت: اجرای مبحث ۱۶ مقررات ملی در ساختمان‌ها اجباری می‌شود.

صدور دوباره پروانه ساختمان از هفته آینده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از مهر، حبیب‌الله بیطرف در نشست خبری در پاسخ به پرسش مهر در خصوص تعلیق صدور پروانه ساختمانی به دلیل عدم تعیین مهندس ناظر از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: مشکلی که بین سازمان نظام مهندسی استان تهران و شهرداری وجود داشت، انتخاب مهندس ناظر با مشکل مواجه شده بود که پس از برگزاری جلسات، دوباره تعیین مهندس ناظر به سازمان واگذار شد.

    وی افزود: از ابتدای سال 95، تعیین مهندس ناظر را شهرداری بر عهده مالک قرار داده بود که پس از برگزاری جلسات و مذاکرات متعدد، بنا شد تا زمان تعیین تکلیف این موضوع، انتخاب مهندس ناظر متوقف شود تا جلسات به نتیجه برسد.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه صورت جلسه تا حدود یک هفته دیگر در سیستم ها پیاده سازی می شود، اظهار داشت: بنابراین تا کمتر از یک هفته دیگر دوباره روند صدور پروانه ساختمانی پس از سه هفته آغاز می شود.

    بیطرف با بیان اینکه در یک ماه و نیم گذشته مجموعا 16 جلسه در رابطه با حل این مشکل بین دو سازمان برگزار شد، توضیح داد: اختلاف سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران در پرتو هم‌اندیشی دستگاه ها به نتیجه رسید.

    وی با اشاره به اینکه این تفاهم نامه شش بخش دارد، گفت: بخش اول مربوط به انتخاب مهندس ناظر، بخش دوم کنترل مرحله دوم نقشه ها (نقشه های فاز دو)، بخش سوم مربوط به شناسنامه فنی- ملکی، بخش چهارم مطالعات ژئوتکنیک و شناسایی های زیرساختی برای فنداسیون ساختمان ها، بخش پنجم مربوط به سازندگان و مجریان ذی صلاح و بخش ششم مرتبط با پرونده های ارجاع شده در طول یک و نیم ماه گذشته است.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه مواضع قانونی سازمان مورد تایید قرار گرفت، گفت: این توافق نامه در شش بخش به فرآیندهای صدور پروانه ساختمانی، کنترل ساخت و سازها و تسهیل آنها می پردازد.

    بیطرف همچنین با اشاره به موافقتنامه اجرایی مبحث 16 مقررات ملی ساختمان و الزامات مدیریت مصرف آب خاطرنشان کرد: به تازگی موافقتنامه‌ای بین سازمان نظام مهندسی استان تهران و شرکت آب و فاضلاب استان منعقد شده تا مبحث 16 برای ساخت و سازهای شهری انجام شود. وی اضافه کرد: مبحث 16 موافقتنامه ملی ساختمان به تبیین استانداردها، ضوابط، مقررات و الزامات مرتبط با تاسیسات بهداشتی و آب و فاضلاب ساختمان ها و اماکن می پردازد.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه از سال 86 تفاهم نامه 3 جانبه بین وزارت نیرو، وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی منعقد شده بود، اظهار داشت: اما به دلایل مختلف این تفاهم نامه در استان  تهران اجرایی نشد، اما بر اساس آن تا زمانی که این استانداردها اجرایی نشود، انشعاب آب و برق به یکدیگر متصل نخواهد شد.

    بیطرف با اشاره به اینکه تمامی ساختمان ها در جهار زمینه باید از تاسیسات استاندارد برخوردار باشند تا انشعاب آب و فاضلاب را دریافت کنند، گفت: این استانداردها در قالب چهار چک‌لیست تعیین شده و این چک‌لیست ها مبنای کنترل مهندسان ناظر خواهد بود.

    وی افزود: چک لیست اول مربوط به لوله کشی آب سرد و گرم ساختمان ها است که 37 مورد در آن ذکر شده است. همچنین چک لیست دوم مربوط به لوازم بهداشتی است که 12 مورد در آن تعیین شده است.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه چک‌لیست سوم مربوط به لوله کشی آب باران با 18 مورد است، توضیح داد: چهارمین چک‌لیست مربوط به تجهیزات بهینه‌سازی مصرف آب شامل 8 مورد است، بنابراین تمامی این موارد باید در ساختمان ها به اجرا برسد.

    وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از زیرساخت ها شامل تعیین مهندسان، آموزش آنها، برگزاری دوره های آموزشی تخصصی، فراهم کردن نرم افزار اجرای کار، تعیین نظارت سازمان بر کار مهندسان و فراهم کردن مقررات ضوابط چک‌لیست ها و شیوه نامه ها انجام شده است، افزود: سازمان آماده است تا واردکنندگان کالاهای غیراستاندارد را به عنوان لیست سیاه به جامعه معرفی کند. بیطرف ادامه داد: نظام مهندسی استان تهران و شرکت آب و فاضلاب برای اجرای مبحث 16 مقررات ملی به توافق رسیدند و در آینده ای نزدیک این کار به اجرا در می آید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو