مدیران خودروعصر اعتبار

روزهای رونق بازار مسکن به ضرر اجاره نشین ها

حکایت مستاجری با کفشهای آهنی

عصر ساختمان:با توجه به کاهش توان خرید افراد بازار رهن و اجاره همچنان پر رونق تر از خرید خواهد بود و اگر چه در حال حاضر اجاره‌بهای مسکن تغییری نکرده اما با آغاز فصل تابستان به رسم هر سال شاهد افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی اجاره‌بهای مسکن خواهیم بود.

روزهای رونق بازار مسکن به ضرر اجاره نشین ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از خبرگزاری میزان، بازار مسکن در حالی همچنان روند سکوت خود را طی می کند که کارشناسان این بازار به رونق مسکن در سال جاری امیدوار بوده اند. این در حالی است که با گذشت حدود دو ماه از سال جاری هنوز در معاملات خرید و فروش مسکن رونق دیده نمی شود اما در بازار رهن و اجاره تا حدودی شاهد رونق هستیم.

    آمار جهانی نیز پایین بودن قدرت خرید ایرانی‌ها را تایید می‌کند و گزارش‌ها نشان می‌دهد، ایرانی‌ها از نظر توان مالی خرید خانه، بین 122 کشور جهان رتبه 107 را در سال گذشته به خود اختصاص داده اند.

    گزارش میدانی از بازار مسکن حاکی از این است که این بازار به ثبات قیمتی رسیده و نمی توان در سال 95 انتظار جهش و افزایش قیمت ها را داشت و شاید در برخی مناطق حتی شاهد کاهش قیمت برای به سرعت فروش رفتن ملک باشیم اما از نظر انجام تعداد معاملات با توجه به کاهش تورم و تسهیلات خریدی که از سوی دولت در نظر گرفته شده، می توان انتظار رونق در ماه های آینده را داشت.

    با این تفاسیر بازار مسکن در سال  95همانند سال‌های گذشته همچنان در رکود باقی خواهد ماند و تغییری در آن صورت نخواهد گرفت،که با توجه به کاهش توان خرید افراد بازار رهن و اجاره همچنان پر رونق تر از خرید خواهد بود و اگر چه در حال حاضر اجاره‌بهای مسکن تغییری نکرده اما با آغاز فصل تابستان به رسم هر سال شاهد افزایش 10 تا 15 درصدی اجاره‌بهای مسکن خواهیم بود.

    همچنین با شروع ماه رمضان در خرداد، رونق بخش مسکن پس از عید فطر و از اواخر تیرماه شروع خواهد شد که در این صورت تا پایان فصل بهار رونقی در بازار مسکن مشاهده نخواهد شد.

    با این تفاسیر حسام عقبایی رییس مشاوران املاک با اشاره به اینکه خریداران مسکن معمولا از خرداد ماه وارد بازار مسکن می شوند اظهار کرد : افزایش حجم معاملات در تابستان سال 95 و رونق گرفتن این بخش به معنی افزایش قیمت نخواهد بود زیرا در وضعیت فعلی اقتصاد کشور افزایش قیمت مسکن تحقق پذیر نیست.

    رییس مشاوران املاک به کاهش 40 تا 50 درصدی صدور پروانه ساخت طی سال های 92 تا اوایل سال 94 اشاره و بیان کرد : خوشبختانه دردوماه اخیر بسیاری از سازنده ها اقدام به خرید  وساخت خانه های کلنگی کرده اند که این امر رونق مسکن را در سال جاری به همراه خواهد داشت.

    وی در رابطه با وضعیت اجاره بهاء در سال 95 نیز گفت : کاهش نرخ سپرده‌های بانکی می‌تواند موج‌های افزایش قیمت اجاره‌بهای مسکن را برطرف کند، چرا که همواره مالکین، اجاره بهای مسکن را با نرخ سود سپرده های بانکی و منافع خود تطبیق می دهند، بنابراین با توجه به کاهش نرخ سود بانکی پیش بینی می شود اجاره‌بهای مسکن در سال 95 متعادل شود.

    این در حالی است که احمد رضا سرحدی کارشناس بازار مسکن در گفتگو با خبرگزاری میزان در خصوص روند بازار مسکن گفت: خوشبختانه در بازار تورم وجود ندارد و عرضه چند برابر تقاضا است، اما رکود در بازار مسکن و سیر نزولی قیمت‌ها همچنان ادامه دارد و با توجه به نزدیک بودن فصل جابه‌جایی در شرایط فعلی، ممکن است در نرخ اجاره بها، به‌صورت کاذب قیمت ها بالا رود و بر قشر اجاره نشین فشار وارد کند.

    وی در ادامه گفت: در حال حاضر توان خرید مردم پایین است و دولت با تزریق نقدینگی و منطقی کردن تسهیلات برای خانه اولی‌ها می‌تواند به خانه دار شدن افراد کم در آمد  کمک کند و باعث تکان دربازار مسکن شود.
    حال باید منتظر تحقق پیش بینی کارشناسان دربازار مسکن بود که آیا رونق این بازار در ماه های بعد محقق خواهد شد و یا شاهد ادامه سکوت در این بازار خواهیم بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی