مدیران خودروعصر اعتبار

زندگی ۱۷ میلیون نفر در بافت فرسوده شهری چالش جدی است

عصر ساختمان:رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: ۲۰ درصد ساختمان ها در تهران در بافت های ناکارآمد شهری قرار دارد.

زندگی ۱۷ میلیون نفر در بافت فرسوده شهری چالش جدی است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از خبرگزاری صداو سیما ، محمد شکرچی زاده در پنجمین نشست تخصصی زلزله تهران با عنوان «زلزله تهران و بافت های فرسوده» افزود: از یک میلیون پلاک رسمی در تهران 20 درصد ساختمان ها در بافت های ناکارآمد شهری قرار دارد و در صورت وقوع زلزله در چهار منطقه شهر تهران بیش از 800 هزار نفر جان خود را از دست می دهند.

    وی افزود : یک پنجم واحدهای مسکونی تهران در بافت های ناکارآمد شهری قرار دارد و در برابر وقوع زلزله بسیار آسیب پذیر است.
    شکرچی زاده گفت: از مساحت 70 هکتاری شهر تهران 6 درصد آن در بافت ها ناکارآمد شهری و 30 درصد در بافت های ناپایدار شهری قرار دارد و بیش از 17 میلیون نفر در کشورمان در بافت های ناکارآمد شهری زندگی می کنند.

    وی افزود : در برخی از شهرها 30 تا 40 درصد مردم در بافت های ناکارآمد شهری زندگی می کنند این در حالی است که ما پروژه مسکن مهر را در خارج از این شهرها احداث کرده ایم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: هر چند که آیین نامه 2800 مقابله ساختمان ها در برابر زلزله در حوزه ساخت و ساز شهری مورد توجه مهندسان و متخصصان قرار گرفته است اما با این حال نوسازی و بهسازی بافت های ناکارآمد شهری باید در بخش حاکمیت و بخش خصوصی مورد توجه جدی قرار گیرد تا بتوانیم در زمان وقوع زلزله خسارت های خو را در این مناطق به حداقل برسانیم.

    شکرچی زاده گفت: امروز شاهد بافت های ناکارآمد شهری حتی در شهرهای کوچک کشور نیز هستیم ، اما به دلیل حداقل امکانات شهری مجبور شدیم پروژه مسکن مهر را در خارج از شهرها احداث کنیم در حالی که به جای آن می توانستیم بافت های ناکارآمد شهری را ساماندهی کنیم.

    وی تاکید کرد: انتظار ما این است برای بهسازی بافت های ناکارآمد شهری و کاهش میزان خطرپذیری در این بافت ها اقدامات موثری شود زیرا هنوز هم گسل های تهران بالقوه فعال هستند و علم مهندسی و عقلانیت حکم می کند آن را به عنوان یک خطر بزرگ برای تهران تلقی کنیم.

    وی گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آمادگی دارد برای کاهش ریسک پذیری و خطرات احتمالی از وقوع زلزله با تمام نهادها و سازمان ها و شهرداری تهران همکاری کند تا مخاطرات زلزله را در تهران با انجام تحقیقات و پژوهش های علمی به حداقل برسانیم.

    شکرچی زاده افزود: بیش از یک هزار و 100 دستگاه شتاب نگار در سطح کشور رفتار زلزله ها را رصد می کند و تعداد متخصصان زلزله نیز در کشورمان نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است و ساخت و ساز در کشور بدون توجه به پیامدهای زلزله قابل قبول نیست.

    شکرچی زاده تاکبد کرد : استان تهران و اطراف تهران در وضعیت ناآرامی قرار دارند و هر ماه شاهد وقوع زلزله به بزرگی سه ریشتر هستیم و لذا این نشان می دهد ساختمان ها باید با تمام ملاحظات لرزه ای احداث شود.

    وی گفت : در طرح جامع شهری تهران باید گسل های آن در حوزه ساخت و ساز مورد توجه قرار گیرد تا شهرداری تهران ساخت و ساز را در اطراف این گسل ها با ایمنی کامل انجام دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی