مدیران خودروعصر اعتبار

بزرگترین لرزه‌های ایران در هفته‌ای که گذشت

عصر ساختمان- بزرگترین زلزله‌های هفته گذشته با بزرگای ۴.۱ و ۴ به ترتیب در استان‌های گلستان و بوشهر رخ داد ضمن آنکه ۱۴ زلزله بیش از ۳ در هشت استان کشور به ثبت رسید.

بزرگترین لرزه‌های ایران در هفته‌ای که گذشت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، بعد از آتش‌سوزی که در بازار تبریز رخ داد در ساعت 3 و 27 دقیقه و 4 ثانیه بامداد روز پنج‌شنبه 19 اردیبهشت ماه این شهر زلزله‌ای به بزرگای 3.1 را تجربه کرد. این زمین‌لرزه در سه کیلومتری شمال تبریز و در مجاورت گسل کاری و فعال "شمال تبریز" رخ داد. بررسی‌ها نشان می‌دهد از اوایل روز 19 اردیبهشت ماه جاری تعداد 6 خرد لرزه از سمت مرکزی شمال شهر تبریز به سمت "باسمنج" و در امتداد مسیر "بستان آباد" رخ داده است.

    گسل شمال تبریز (NTF) بخشی از یک سامانه گسل امتداد لغز بزرگ است که از سرحدات شمال‌غربی تا منتهی الیه ارتفاعات " بزقوش" در شمال به طول تقریبی 250 کیلومتر گسترده است. این سامانه دارای بخش‌های " گیلاتو"، "چالدران" "خوی"، "قطعات شمال و جنوب میشو" و قطعات شمالی و جنوبی "بزقوش" است که تمامی این قطعات از نظر لرزه‌ای فعال هستند.

    مهندس اسماعیل فرزانگان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پایش این گسل گفت: طی تفاهم‌نامه‌ای که با اداره کل راه و شهرسازی و مدیریت بحران استان آذربایجان شرقی به امضا رسید، مقرر شد با توجه به اهمیت شهر تبریز و لرزه‌خیز بودن گسل شمال تبریز، پیرامون گسل "شمال تبریز" ایستگاه‌های شتاب‌نگاری نصب شود. بر این اساس در 10 نقطه (5 دستگاه در داخل شهر تبریز و 5 دستگاه در شهرها و روستاهای پیرامون) در امتداد گسل شمال تبریز نصب شد.

    رئیس شبکه ملی شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی طول این گسل را 200 تا 250 کیلومتری ذکر کرد و افزود: نمی‌توان ادعا کرد نصب 10 دستگاه شتاب‌نگاری در پیرامون گسل شمال تبریز کافی است، ولی با توجه به مقدورات و امکانات ما گام مهمی نسبت به گذشته است و می‌توانیم ادعا کنیم که پوشش مناسبی برای رصد لرزه‌خیزی این گسل دارد.

    به گفته وی با راه‌اندازی کامل این 10 ایستگاه می‌توان ادعا کرد که برای اولین بار در ایران یک گسل مهم و لرزه‌زا در کشور با ایستگاه‌های آنلاین و نسل نو در سطح استانداردهای جهانی شتاب‌نگاری پوشش داده شده است. راه‌اندازی ایستگاه‌هایی مانند ایستگاه شتاب‌نگاری "بستان‌آباد" در امتداد گسل شمال تبریز، ایستگاه "باسمنج" در جنوب‌شرقی تبریز و در امتداد گسل شمال تبریز، ایستگاه شتاب‌نگاری "عینال زینال" در نزدیک‌ترین نقطه به گسل شمال تبریز (در امتداد ارتفاعات کوه "سرخاب تبریز" که در واقع پای این ارتفاعات مشرف به شهر تبریز مسیر عبوری گسل امتداد لغز شمال تبریز است) از جمله ایستگاه‌های پوششی گسل لرزه‌زای تبریز است.

    علاوه بر آن بزرگترین زمین‌لرزه‌های هفته گذشته در استان گلستان با بزرگای 4.1 و بندر عباس استان بوشهر با بزرگای 4 به ثبت رسید.

    جزئیات زمین‌لرزه‌های هفته گذشته به این شرح است:

    شنبه 14 اردیبهشت

    در "زرنه" استان ایلام زلزله 2.7، "رونیز" استان فارس زلزله 2.7، "جوانرود" استان کرمانشاه زلزله 2.6 به ثبت رسید.

    یکشنبه 15 اردیبهشت

    در "خورموج" استان بوشهر زلزله 2.5، "آب بخش" استان بوشهر زلزله 2.9، "تسوج" استان آذربایجان شرقی زلزله 2.6 و "قصرشیرین" استان کرمانشاه زلزله 2.7 به ثبت رسید.

    "سیرچ" استان کرمان با زلزله‌ای به بزرگای 3.5 در عمق 9 کیلومتری لرزید و کانون این زمین‌لرزه در 17 کیلومتری سیرچ، 22 کیلومتری شهداد و 28 کیلومتری اندوهجرد این استان بوده است. زلزله 2.6 از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

    در "گیلانغرب" استان کرمانشاه زلزله‌ای به بزرگای 3.4 در عمق 13 کیلومتری رخ داد و کانون این زمین لرزه در 7 کیلومتری گیلانغرب و 35 کیلومتری سومار این استان گزارش شد.

    زلزله 3.8 "اردکان" استان فارس از دیگر رخدادهای مهم این روز بوده است که در عمق 10 کیلومتری و در 29 کیلومتری اردکان، 29 کیلومتری نودان و 30 کیلومتری نورآباد این استان رخ داد.

    دوشنبه 16 اردیبهشت

    در "پهله" استان ایلام زلزله‌ای به بزرگای 3.3 در عمق 10 کیلومتری رخ داد و این زمین‌لرزه در 18 کیلومتری پهله، 37 کیلومتری میمه و 49 کیلومتری ارکواز این استان به ثبت رسید.

    در "سرپل ذهاب" استان کرمانشاه بعد از زلزله 2.7 زلزله دیگری با بزرگای 3.4 در عمق 13 کیلومتری رخ داد. این زمین لرزه در 15 کیلومتری سرپل ذهاب، 26 کیلومتری گیلانغرب و 26 کیلومتری قصر شیرین به ثبت رسید. زلزله 2.6 از دیگر رخدادهای این منطقه بوده است.

    "لاله‌زار" استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای 3.6 در عمق 100 کیلومتری را تجربه کرد که کانون آن در 14 کیلومتری لاله‌زار، 25 کیلومتری بزنجان و 29 کیلومتری بافت این استان بوده است.

    در "تسوج" استان آذربایجان شرقی زلزله 2.9، "بم" استان کرمان زلزله 2.6 رخ داد.

    در "خانه زنیان" استان فارس بعد از زلزله 2.8، زلزله دیگری با بزرگای 3.4 در عمق 8 کیلومتری به ثبت رسید که این زمین‌لرزه در 19 کیلومتری خانه زنیان، 23 کیلومتری بیضا و 37 کیلومتری شیراز بوده است.

    سه‌شنبه 17 اردیبهشت

    در "دهرم" استان فارس زلزله 2.8، "محمله" استان فارس زلزله 2.8، "سی‌سخت" استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله 2.6، "خوی" استان آذربایجان غربی زلزله 2.9، "سنگان" استان خراسان رضوی زلزله 2.5، "پاریز" استان کرمان زلزله 2.6 و "بندر عباس" استان هرمزگان زلزله 2.7 به ثبت رسید.

    "داشلی‌برون" استان گلستان با زلزله‌ای به بزرگای 4.1 در عمق 27 کیلومتری لرزید. کانون این زمین‌لرزه در 108 کیلومتری داشلی برون و 117 کیلومتری اینچه برون استان گلستان و 124 کیلومتری قوم داغ ترکمنستان بوده است.

    چهارشنبه 18 اردیبهشت

    در "محمله" استان فارس زلزله 2.8، "خانه زنیان" استان فارس زلزله 2.8، "طرود" استان سمنان زلزله 2.5، "شهداد" استان کرمان زلزله 2.8و "خلخال" استان اردبیل زلزله 2.8 به ثبت رسید.

    پنج‌شنبه 19 اردیبهشت

    در تبریز استان آذربایجان شرقی زلزله‌ای به بزرگای 3.1 در عمق 10 کیلومتری به ثبت رسید که کانون آن در 7 کیلومتری تبریز ،19 کیلومتری باسمنج و 21 کیلومتری سرد رود این استان بوده است.

    در "حصار گرمخان" استان خراسان شمالی زلزله 2.5، "دهرم" استان فارس زلزله 2.5، "دو گنبدان" استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله 2.5، "تازه آباد" استان کرمانشاه زلزله 2.5و "قصرشیرین" استان کرمانشاه زلزله 2.8 به ثبت رسید.

    "خورموج" استان بوشهر زلزله‌ای به بزرگای 3 در عمق 10 کیلومتری را تجربه کرد. این زمین‌لرزه در 21 کیلومتری خورموج، 22 کیلومتری بوشکان و 33 کیلومتری شنبه این استان به ثبت رسید.

    در "درب بهشت" استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای 3.1 در عمق 8 کیلومتری به ثبت رسید و کانون این زمین‌لرزه در 28 کیلومتری درب بهشت، 39 کیلومتری جبالبارز و 51 کیلومتری راین این استان رخ داد.

    زلزله 3.6 زاهدان استان سیستان و بلوچستان از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این روز بوده که در عمق 12 کیلومتری و در 37 کیلومتری زاهدان، 44 کیلومتری سرجنگل و 70 کیلومتری میرجاوه این استان بوده است.

    "نصرت‌آباد" استان سیستان و بلوچستان زلزله 3.4 در عمق 21 کیلومتری رخ داد و کانون آن در 12 کیلومتری نصرت‌آباد ،89 کیلومتری زاهدان و 96 کیلومتری سرجنگل این استان بوده است.

    در "ساغند" استان یزد زلزله 3 در عمق 15 کیلومتری رخ داد و کانون رومرکز آن در 10 کیلومتری ساغند، 55 کیلومتری رباط پشت بادام و 68 کیلومتری خرانق این استان بوده است.

    جمعه 20 اردیبهشت

    در "بوشکان" استان بوشهر زلزله 2.6، "سرپل ذهاب" استان کرمانشاه زلزله 2.5، تازه آباد استان کرمانشاه زلزله 2.5 و "جزیزه خارک" استان بوشهر زلزله 2.9 گزارش شد.

    در "مزایجان" استان فارس زلزله‌ای به بزرگای 3.2 در عمق 10 کیلومتری رخ داد. کانون این زمین‌لرزه در 10 کیلومتری مزایجان ،33 کیلومتری حاجی‌آباد و 37 کیلومتری شهر پیر این استان بوده است.

    بندرعباس استان بوشهر با زلزله‌ای به بزرگای 4 در عمق 22 کیلومتری رخ داد و کانون آن در 19 کیلومتری بندرعباس، 22 کیلومتری قلعه قاضی و 32 کیلومتری جزیره هرمز بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار