مدیران خودروعصر اعتبار

تحریک بازار مسکن با معاملات صوری

عصر ساختمان:رکود روزافزون بازار مسکن، خریداران، فروشندگان و املاکی‌ها را بر آن داشته تا با تحرکات‌ صوری و جوسازی، سیمای بازار را مبهم و غبارآلود کنند.

تحریک بازار مسکن با معاملات صوری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از قدس آنلاین، این «صوری‌بازی‌ها» و «صوری‌سازی‌ها» آفتی است که در چند سال اخیر گریبان بازار مسکن را گرفته و به نظر می‌رسد منافع برخی را به خوبی تامین می‌کند.
    در سال‌های اخیر سر هر گذری، یک بنگاه معاملات ملکی قد علم کرده و در مواردی املاکی‌ها دیوار به دیوار هم هستند و حتی به صورت زنجیره‌ای عمل می‌کنند. از پشت شیشه واحد صنفی که نگاه می‌کنی چندین نفر چشم در چشم هم نشسته‌اند، گاهی روزنامه می‌خوانند و گاهی چای می‌نوشند در سکوت. تمام واقعیت اما این نیست و به اذعان خیلی از املاکی ها، رکود جوری امان بازار را بریده که گزینه ای جز جوسازی و همنوایی با فروشندگان ندارند، بدان معنا که با تبلیغات و شایعه سازی مبنی بر اینکه قیمت ملک در فلان منطقه رشد کرده یا در فلان محله معاملات رونق گرفته، سعی می‌کنند بازار را به تحرک وادارند و این گونه القا کنند که رونق از بازار مسکن کوچ کرده است.
    فعالان حوزه خرید و فروش املاک این را هم بصراحت بر زبان می‌آورند که با خلق خریدار و فروشنده صوری به دنبال داغ کردن بازار هستند. در همین حال وقتی معامله ای هم در دنیای واقعی «جوش می‌خورد» با ثبت ارقام صوری سعی می‌کنند از زیر بار پرداخت مالیات شانه خالی کنند.

      نبود شفافیت
    رقابت کاذبی که املاکی‌ها به راه انداخته اند در وهله نخست بازار را مه آلود کرده، به گونه ای که نمی توان تصویری روشن از این بازار به افکار عمومی داد.
    عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از مالیات گریزی در معاملات مسکن نبود سامانه جامع نظارتی بر معاملات مسکن را یکی از عواملی می‌داند که به افزایش معاملات صوری و دور زدن قانون منجر شده است.
    محمد فیروزی می‌گوید: فعالیت مشاوران املاک خارج از سیستم‌های دولتی به ازدیاد تخلفات در برخی حوزه ها منجر شده است، بنابراین تعریف سامانه های مشخص برای انجام معاملات در حوزه مسکن می‌تواند از انجام معاملات صوری جلوگیری کند.
    وی خاطرنشان می‌کند: بازار معاملات املاک کشور همواره از نبود شفافیت و آمار واقعی رنج برده است، برخی مالکان برای فرار از مالیات، با انعقاد قراردادهای صوری و درج آن در سامانه‌های اطلاعات املاک، فضایی غیرواقعی از بازار مسکن ارایه می‌کنند که به مشکلات فراوانی منجر می‌شود.
    یک کارشناس مسکن هم در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: شاید استفاده از لغت «صوری» برای این گونه اقدام‌ها اشتباه باشد و بهتر است از لفظ «تقلب» استفاده کنیم، زیرا هدف در این گونه معاملات فرار از تور مالیات است. احمدرضا سرحدی، سست شدن پایه های کد رهگیری در پی برخی اظهارنظرهای مقامات مسؤول را عامل مهمی در تشدید چنین تخلفاتی می‌داند.
    وی تبلیغات صوری را هم نتیجه تشدید رکود در بازار می‌داند و معتقد است، هرچه رکود بیشتر شود، این گونه تخلفات بیشتر می‌شود و سرمایه گذار، خریدار و فروشنده همچنان در بلاتکلیفی دست و پا می‌زنند.

      بی اعتباری عقد صوری
    در خصوص رفتارهای اینچنینی در بازار مسکن، با رئیس سابق اتحادیه املاک کشور گفت و گو کردیم.
    مصطفی قلی خسروی وجود این تحرکات را بشدت تکذیب و حرف زدن در مورد آن را «خنده‌دار» و «زشت» توصیف می‌کند. جالب اینکه او هم به رکود عمیق بازار اشاره می‌کند که نه تنها انگیزه ای برای تحرکات صوری و فرار مالیاتی باقی نگذاشته، بلکه خیلی از املاکی‌ها را بر آن داشته کرکره را برای همیشه پایین بکشند و فکر نان درآوردن از راهی دیگر باشند، زیرا خربزه بازار مسکن بدجور آب است!
    خسروی ادامه می‌دهد: وقتی کد رهگیری برای رسمیت بخشیدن به معامله، ضروری است معامله صوری به چه معناست؟ و بی‌تردید فرار مالیاتی با وجود سیستم کد رهگیری غیرممکن است؛ ضمن اینکه معاملات مکرر مشمول مالیات است و فرار از آن ممکن نیست.
    به گفته وی، عقد مبایعه نامه صوری با خریداران صوری فاقد اعتبار است و اگر مواردی به اتحادیه گزارش شود، مطابق ماده 28 قانون نظام صنفی در اسرع وقت آن واحد پلمب می‌شود.
    خسروی می‌افزاید: بی‌گمان این اقدام‌ها برای بازار پیامدهایی دارد و این در حالی است که قیمت مسکن همواره حساسیت برانگیز بوده و هست و اگر بنگاهی تا 3 بار تخلفی را تکرار کند، به سرعت پروانه اش باطل می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو