مدیران خودروعصر اعتبار

جاماندگی ۶ ساله مسکن از تورم

عصر ساختمان:آمارهای بانک مرکزی براساس سال پایه ۱۳۹۰ نشان می‌دهد طی ۶ سال اخیر تورم مسکن، تنها ۸۳ درصد رشد کرده است، حال آنکه طی این مدت تورم برخی گروه‌ها مانند «کفش و پوشاک» و «بهداشت و درمان» حدود ۲۰۰ درصد بوده و سطح قیمت‌های این گروه‌ها سه برابر شده است.

جاماندگی ۶ ساله مسکن از تورم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از بانکداران 24 (Banker)، بررسی‌ها نشان می‌دهد طی این سال‌ها رشد شاخص کل تورم معادل 136درصد بوده و نسبت به تورم گروه مسکن بیشتر رشد کرده است.
    بانک مرکزی نخستین گزارش تفصیلی شاخص بهای مصرف‌کننده را منتشر کرد. این شاخص علاوه‌بر رقم شاخص در گروه‌ها، شاخص در زیرگروه‌ها، تغییرات شاخص به تفکیک استان‌ها و نوسان‌های فصلی را نیز منعکس می‌کند. قبل از این بانک مرکزی خلاصه‌ای از تغییرات گروه‌ها را منتشر کرده بود. رقم شاخص بهای مصرف‌کننده نشان می‌دهد میزان تورم ماهانه فروردین به 5/ 0درصد رسیده که این رقم برای اسفندماه 7/ 0 درصد بوده است. علاوه‌بر این، تورم نقطه‌به‌نقطه فروردین ماه در سال جاری به 4/ 7 درصد رسیده که این رقم در اسفند ماه 94 معادل 3/ 8 درصد بوده است. دیگر آمار بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد در 12 ماه منتهی به فروردین 95 نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش تورم معادل 2/ 11 درصد بوده است، حال آنکه این رقم برای اسفند سال قبل 9/ 11درصد ثبت شد.
    این گزارش در قسمت گروه‌ها از 12 بخش تشکیل شده است. هر یک از گروه‌ها با توجه به اهمیت خود دارای یک وزن در شاخص کل هستند که جمع این گروه‌ها وزن شاخص کل معادل 100واحد را تشکیل می‌دهد. مهم‌ترین گروه‌هایی که در این گزارش برای خانوارها دارای اهمیت قابل توجهی است «مسکن و سوخت‌ها»، «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها»، «بهداشت و درمان» و «پوشاک و کفش» است.

    رشد 3 برابری هزینه‌های بهداشت
    بررسی‌ها نشان می‌دهد در میان این گروه‌ها از سال 1390 که شاخص کل معادل 100 در نظر گرفته می‌شود، بیشترین افزایش در 6 سال گذشته در هزینه‌های بهداشت و درمان خانوارها بوده است. براساس این گزارش، هزینه‌های بهداشت و درمان در این مدت 3 برابر شده و حدود 200 درصد رشد کرده است. در حالی که در سال‌های 90 و 91 تورم نقطه‌به‌نقطه این گروه در سطح زیر 20درصد قرار داشت، در سه سال متوالی (92 تا 94) تورم نقطه‌به‌نقطه این گروه روی عدد 33 درصد توقف کرده بود. در نتیجه طی این سال‌ها یکی از گروه‌های پرتورم شاخص بهای مصرف‌کننده بهداشت و درمان بوده است. هزینه‌های بهداشت و درمان، طی 6 سال گذشته رشد بالایی داشته، اما گزارش بانک مرکزی در جداول خود جزئیاتی از زیرگروه‌ها در این بخش منتشر نمی‌کند. در فروردین سال 95 تورم نقطه‌به‌نقطه این گروه کاهش یافت و به سطح 1/ 17 درصد رسیده است. هر چند این مقدار نیز به اندازه 10 واحد درصد از تورم نقطه‌به‌نقطه کل بیشتر است.

    رشد کم دامنه گروه مسکن
    در حالی که در بین این چهار گروه طی 6 سال اخیر بیشترین افزایش قیمت مربوط به گروه بهداشت بوده، اما کمترین میزان رشد نیز مربوط به گروه مسکن بوده است. این شاخص که براساس اجاره‌بهای مسکن غیر‌شخصی، ارزش اجاری مسکن شخصی و آب و برق و سایر سوخت‌ها محاسبه می‌شود در فروردین سال 95 به 6/ 186واحد رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد تورم بخش مسکن طی 6 سال گذشته تنها 2/ 86 درصد بوده است. بیشترین تورم مسکن در 6سال گذشته ابتدای سال 93 معادل 1/ 21 درصد گزارش شده است. اما تورم این بخش نسبت به سایر گروه‌ها نوسان کمتری داشته و دامنه نوسان از 10 درصد تجاوز نکرده است. مطابق آخرین آمارها تورم بخش مسکن در فروردین سال 95، نیز در آستانه تک رقمی شدن قرار دارد و به 7/ 10درصد رسیده است. به‌نظر می‌رسد با توجه به مازاد عرضه در بخش مسکن و نبود تقاضای قابل توجه، تورم این بخش در ماه‌های آتی نیز به روند کاهشی خود ادامه دهد و به زیر 10 درصد نزول کند. آخرین آمارها نیز در بخش مجوزهای ساخت، نشان می‌دهد این روند نسبت به سال‌های قبل در حال کاهش بوده، هرچند مسوولان اقتصادی سعی دارند با ایجاد صندوق‌های ویژه و وام‌های بلندمدت، تحریک تقاضا در این بخش را در دستورکار قرار دهند.

    رکورد کاهشی تورم خوراکی‌ها
    در حالی که در فروردین سال 92 تورم نقطه‌به‌نقطه بخش خوراکی‌ها معادل 9/ 57 درصد گزارش شده بود، شاید کمتر کارشناسی پیش‌بینی می‌کرد که این نرخ تورم سه سال بعد به سطح 2 درصد برسد. بنابراین در بین گروه‌های مورد بررسی، این گروه دارای نوسان قابل توجهی بوده و سطح تورم به شکل ویژه‌ای کنترل شده است. بررسی آمارها نشان می‌دهد این تورم نقطه‌به‌نقطه که در فروردین سال 95 رقم خورده طی یک دهه گذشته کمترین مقدار بوده است. این در حالی است که دو یا سه سال قبل، اکثر مصرف کنندگان مواد خوراکی از تغییرات روزانه قیمت این بخش، متعجب می‌شدند. برخی کارشناسان معتقدند اگر سیاست‌های پولی و ارزی، نامناسب سال گذشته تداوم داشت، شاید این روند تورمی در مواد خوراکی به رقم‌های بالای 100 درصد هم می‌رسید، روندی که در حال حاضر در برخی از کشورها مانند ونزوئلا نیز تداوم دارد. یکی از مهم‌ترین اثرات کنترل تورم بخش خوراکی را می‌توان در تغییرات جهت انتظارات مشاهده کرد، زیرا تغییر قیمتی این بخش به صورت روزانه، توسط مردم رصد می‌شود و نسبت به سایر بخش‌ها اثرگذاری بیشتری دارد. باید توجه کرد که در سال‌های اخیر، کاهش قیمت جهانی مواد غذایی نیز در افت تورم داخل بی‌تاثیر نبوده است، روندی که در کنار کنترل نوسانات نرخ ارز، دو عامل مهم در نزول تورم خوراکی‌ها بوده است. طی 6 سال گذشته نیز تورم بخش خوراکی معادل 152 درصد رشد کرده است.

    حرکت تورم پوشاک با ارز
    یکی دیگر از گروه‌هایی که تغییر قیمتی آن برای خانوارها از اهمیتی زیادی برخوردار است، بخش پوشاک و کفش است، هر چند سهم وزنی آن در شاخص کل تنها 5 درصد است. مانند هزینه‌های بهداشت و درمان سطح قیمت‌های پوشاک نیز طی 6 سال گذشته سه برابر شده است. در این سال‌ها تورم بخش پوشاک نیز نوسانات زیادی را تجربه کرده است. براساس آمارها تورم نقطه‌به‌نقطه این گروه در فروردین سال 92 به سطح 4/ 62درصد رسیده و یکی از گروه‌های پرتورم در این سال بوده است. به‌نظر می‌رسد این افزایش قیمت بیشتر تحت‌تاثیر افزایش قیمت ارز در این سال‌ها بوده است. پس از آن روند تورم در این بخش کاهشی بوده (با توجه به کاهش نوسان نرخ ارز) و در فروردین سال 95 تورم نقطه‌به‌نقطه این گروه 2/ 7 درصد رسیده است. رقمی که تقریبا به اندازه تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص کل در نخستین ماه سال جاری است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو