مدیران خودروعصر اعتبار

شهردار تهران خبر داد:

ساماندهی حاشیه نشینان حریم تهران

عصر ساختمان- شهردار تهران از ساماندهی حاشیه نشینان حریم شهر تهران با استفاده از بسته‌های تشویقی خبر داد.

ساماندهی حاشیه نشینان حریم تهران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ پیروز حناچی درباره پیامد‌های 4 میلیون نفر حاشیه نشین گفت: ما 4 میلیون حاشیه نشین در پایتخت نداریم بلکه 4 میلیون نفر - اسکان نامناسب و غیرمقاوم در حومه تهران وجود دارد و یکی از پیامد‌های کلانشهر‌ها نیز حاشیه نشینی و اسکان غیررسمی است.

    وی افزود: همه کلانشهر‌های دنیا با این پدیده با شدت و ضعف مواجه هستند و علت آن فاصله زیاد فقر و غناست و معمولاً کلان شهر‌ها مانند سانتریفوژ می‌مانند و وقتی شرایط اقتصادی سخت می‌شود تعداد کسانی که نمی‌توانند با آن شرایط اقتصادی در کلان شهر‌ها بمانند به حاشیه نشینی روی می‌آورند و برای اشتغال به کلان شهر‌ها می‌آیند و شب‌ها برمی گردند.

    حناچی گفت: چیزی که نگران هستیم این است که ما کلان شهری داریم در نزدیکی دو گسل باسابقه، پس اگر ساختمان‌های آسیب پذیری داشته باشیم این خطر زلزله همواره آن افراد را تهدید می‌کند.

    وی افزود: تمام تلاش ما در سازمان نوسازی شهر تهران این است که با تشویق ساکنان به استفاده از بسته‌های تشویقی تلاش کنند ساکنان با همکاری خودشان و سازمان نوسازی و دفاتر خدمات محلی که وجود دارند و تسهیلاتی به دولت با بهره کمتری که به آنان می‌دهند به نوسازی واحدهایشان اقدام کنند.

    حناچی گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد این تسهیلات و امتیازات تشویقی تأثیرگذار بوده و میزان صدور پروانه در مناطقی که به آن‌ها بافت فرسوده شهری می‌گوییم بالاتر از بقیه مناطق است که مستمر و قابل تقدیر هم است.

    شهردار تهران افزود: در هر صورت ما کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که اولاً به این موضوع یعنی افزایش حاشیه نشینان دامن نزنیم و دوم اینکه محدوده مأموریتی قانونی ما تهران و حریم تهران است، وقتی که از مرز تصمیمات کشوری خارج می‌شویم مسئولیت با شهر‌های کوچکی است که شهرداری دارند و حتی تحت مدیریت استانداری فعالیت می‌کنند.

    حناچی گفت: ما آن بخشی را که مربوط به حریم تهران و پایتخت است، کنترل می‌کنیم و آن بخشی را که داخل محدوده قانونی است و با این محدوده‌ها تلاقی دارد طبق ماده 5 که به تصویب رسیده است مدیریت و تشویق به نوسازی می‌کنیم، در واقع بدین معنا نیست که تمامی افرادی که در این محدوده زندگی می‌کنند توان این را داشته باشند به نوسازی واحد تحت اختیارشان بپردازند، مواردی با کمک بخش خصوصی این اتفاقات انجام می‌شود که ما در حال تغییر این موارد هستیم.

    وی افزود: ولی اصل موضوع و حقیقت توان و بضاعت اقتصادی افرادی است که در این محدوده‌ها هستند؛ کسانی باید در کنار آنان قرار گیرند تا با تأمین منافع آن‌ها این کار انجام گیرد، البته این موضوع مأموریت دائمی سازمان نوسازی شهر تهران است.

    شهردار تهران درباره اینکه باید از نزدیک وضعیت حاشیه نشین‌ها را مشاهده کرد، گفت:​ پیشتر مأموریتی در زمینه آسیب‌های اجتماعی داشتم و از نزدیک حاشیه نشینان را دیدم و از وضعیت آنان اطلاع دارم.

    وی افزود: ایران در رابطه با حاشیه نشینی در وضعیت بهتری قرار دارد، ولی بسیاری از کشور‌ها وضعیت نامناسبی نسبت به حاشیه نشینان دارند مانند کشور هند در شهر بمبئی که نسل سوم حاشیه نشینی کارتن خواب‌ها و آلونک نشین‌ها را در خیابان مشاهده می‌کنیم.

    حناچی گفت: نمی‌خواهم بگویم خودمان را با آن‌ها مقایسه کنیم، ولی در هر صورت کسانی که در این محدوده زندگی می‌کنند هیچکدام تصور عدوانی ندارند و زمینی را خریداری کرده و اسکان می‌یابند و ساماندهی حاشیه نشینان یک مأموریت دائمی حاکمیتی و مسئولین محلی است.

    شهردار تهران با اشاره به ساماندهی حاشیه نشینان شهر تهران افزود:​ در مناطق 18 و 19 شهر تهران کوره پزخانه‌هایی وجود دارد که بسیاری از افراد در آنجا سکونت می‌کنند که با برنامه ریزی با معاونت شهرسازی شهرداری تهران درپی این هستیم که برای اسکان آنان برنامه‌ها و طرح‌هایی را انجام دهیم و ساماندهی شان کنیم.

    شهرداری و بدهی‌ها

    شهردار تهران در پاسخ به سؤال وجود بدهی‌های شهر تهران و کمبود بودجه برای اداره شهر گفت: قدیمی‌ها می‌گفتند مرد و قرضش، شهرداری و بدهی هاش، ولی وقتی بدهی‌ها از یک حد عرفی خارج می‌شود و چند برابر بودجه سالانه باید نگران بود، چون بخشی از این بدهی بدهی‌های بانکی است که نزدیک 27 تا 28 هزار میلیارد تومان بدهی بانکی داریم، وقتی این حجم از بدهی‌های بانکی را داریم و نتوانستیم تسویه کنیم معنی آن این است که تسهیلات بعدی را نمی‌توانیم بگیریم.

    وی افزود:​ این شرایط نگران کننده است، تلاش کردیم از محل مطالبات از محلی که مطالباتی از دولت داشتیم چیزی حدود 5 هزار میلیارد تومان را تسویه کنیم و بخشی از طلب از بانک‌هایی را که بدهی به آنان داشتیم پرداخت کنیم، اگر بدهی بانک‌ها را پرداخت کنیم می‌توانیم دوباره تسهیلات دریافت کنیم.

    حناچی گفت: در آخرین روز سال گذشته هزار و 300 میلیارد اوراق مشارکت را توانسیتم برای تسویه بگیریم، برای تأمین منابع مالی مترو؛ و خط 6 و 7 مترو را با برطرف کردن مشکلات آنان و خط 7 پس از مرتفع شدن مشکلاتش، 3 ایستگاه اصلی آن افتتاح شد و مابقی نیز به مرور افتتاح خواهد شد، خط 6 نیز از دولت آباد تا شهدا با حضور رئیس جمهور افتتاح شد و ان شاءالله به مرور، هر دو ماه یکبار ایستگاه‌های بعدی نیز به آن اضافه خواهد شد.

    شهردار تهران افزود: منابع مالی ما (مخصوصاً منابع مالی سالم ما) به نسبت بودجه اندک است و در تراز خوبی قرار ندارد و تلاش می‌کنیم که شرایط را به شرایط قابل قبولی برسانیم و خوشبختانه دولت نیز در این زمینه نهایت سعی را دارد، ولی به هر صورت ما یک سازمان درآمد - هزینه‌ای هستیم و باید کسب درآمد کنیم و خودمان هم هزینه کنیم.

    حناچی گفت:​ هزینه‌های جاری ما نسبتاً بالا است، ولی تلاش می‌کنیم این هزینه‌ها را کاهش دهیم و بخش عمده‌ای از این هزینه‌ها مربوط به نیروی انسانی است، نیروی انسانی انباشته‌ای که نزدیک به 3 برابر پست‌های سازمانی است، به هر صورت شکوه نمی‌کنم بلکه تلاش می‌کنیم با همکاری شورای شهر و کارکنان خوب مان در شهرداری کمبود بودجه را حل کنیم.

    انتقال کارخانه سیمان تهران باید بررسی شود

    شهردار تهران درباره آلودگی هوا و شرایط زیستی شهروندان در مناطق جنوبی پایتخت که از وجود کارخانه سیمان تهران گله می‌کنند، افزود: انتقال کارخانه سیمان تهران باید بررسی شود.

    حناچی گفت:​ آلودگی هوا یکی از موضوعات قدیم تهران است و بیشترین عارضه در هوای تهران ذرات معلق کنتر از 2 و نیم میکرون است، برغم تمام تلاش‌هایی که صورت گرفته به طور متوسط همیشه 3 برابر حد مجاز بوده، اما در سال 97 به دلایل مختلف در زمینه ذرات معلق کمتر از 2 و نیم میکرو 20 درصد کاهش داشتیم که یکی از تبعات این آلودگی ایست قلبی است که مستقیم​ وارد خون می‌شود و تأثیرات بسیاری بر روی بدن افراد دارد.

    وی افزود:​ خوشبختانه با افزایش کیفیت سوخت، بارندگی ها، شرایط جوی، جدی گرفتن معاینه فنی خودرو‌های سبک و سنگین در شهر تهران سال 97 وضعیت بهتری در رابطه با آلودگی هوا در کلان شهری همچون پایتخت داشتیم.

    حناچی گفت: تعداد روز‌های پاک ما در سال 97 خیلی بیشتر بود و تقریباً ما هیچ شرایط اضطراری را تجربه نکردیم.

    وی افزود: سازمان‌های بین المللی که در تهران فعال هستند مطابق با استاندارد‌های خودشان کار می‌کنند و کاری به دولت و شرایط ما ندارند، سال 96 کارکنان سازمان ملل به دلیل آلودگی هوا 15 روز تعطیلی اجباری از سوی سازمان ملل برای آنان زده شد، اما سال 97 هیچ تعطیلی نداشتند.

    حناچی گفت: این‌ها علائم خوبی است، باید علائم آلاینده را که 40 درصد آن‌ها به خودرو‌های شخصی مربوط می‌شود کاهش دهیم، موتور‌های کاربراتوری به اندازه چند ماشین یورو 4 و یورو 5 ایجاد آلودگی می‌کند و تعداد آن‌ها کم نیست و ما حدود 3 میلیون موتور دو چرخ داریم و باید این استمرار را جدی بگیریم.

    وی افزود: همچنین معاینه فنی خودرو‌های سنگین و ماشین‌های گازوئیل سوز به طور جدی مورد پایش قرار گرفتند و در روز‌های جمعه که عملاً شهر تعطیل است بعد از ساعاتی که ماشین‌های سنگین مجاز به تردد می شوند آمار بالای ذرات معلق را داشتیم حتی در ساعات اوج و پیک روز بالاترمی رفت و این نشان دهنده این است که ماشین‌های سنگین، معاینه فنی خوبی ندارند و جلوی این نقیصه تا حدود زیادی گرفته شده است و باید این مسیر را ادامه دهیم تا شاهد آلودگی هوا در تهران نباشیم.

    حناچی در پاسخ آلودگی کارخانه سیمان تهران گفت: ما 2 کارخانه در منطقه جنوبی وجنوب شرقی تهران داشتیم که یکی از آن‌ها 25 سال پیش تعطیل شده، اما برای دیگر کارخانه سیمان با پیگیری‌های محیط زیست فیلتر‌هایی را نصب کرده است، ولی برای هوای داخل تهران خیلی نگران کننده نیست، چون جهت غالب باد تهران جنوب شرق و شمال غرب است، ولی به هر صورت این موضوع به صورت دائمی پایش می‌شود، البته که در حریم شهر تهران است و من هنوز فرصت نکردم این موضوع را تعقیب کنم.

    وی افزود: به طور دائمی اگر میزان آلایندگی و ذرات معلق آن بالا باشد قاعدتاً باید فیلتر‌های مناسب را نصب کنند و اگر قابل حل نباشد به فکر انتقال آن باشیم.

    شهردار تهران در پاسخ به احتمال انتقال کارخانه سیمان گفت: ​ما برای کارخانه سیمان قبلی که تعطیل شد از هیئئت وزیران مجوز گرفتیم و اما کارخانه سیمان تهران برای بنیاد است و باید بررسی شود و دستور کار قرار گیرد.

    مسیر‌های اصلی فرونشست در پایتخت شناسایی شده اند

    شهردار تهران درباره موضوع فرونشست و بحران آن در پایتخت افزود: در جنوب غربی تهران یک فرونشست داریم که نزدیک دو تا سه دهه است و تصاویر ماهواره‌های نشان می‌دهد که ناشی از برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی است.

    وی گفت: تهران حدود 700 قنات داشته و در حال حاضر 150 قنات فعال دارد، اگر این قنات‌ها در پایین دست کوه‌ها باشد از قدیم گفتن راه خودش را پیدا می‌کند وقتی سطح آب‌های زیرزمینی بالا می‌رود هر چه را که در سطح راه خودش است، شستشو می‌دهد و روی زمین به صورت واشدگی اتفاق می‌افتد.

    حناچی افزود: اقداماتی در خصوص مناطق فرونشست پایتخت انجام دادیم و به عنوان مثال خیابان مولوی را اسکن کردیم و منطقه را شناسایی و ​آن جا‌هایی که عارضه خودش را نشان می‌دهد سریع به سراغش می‌رویم، ولی به هر صورت یادمان باشد تهران زلزله‌های زیادی را پشت گذاشته است و همین موضوع در مسئله فرونشست‌ها بی تاثیر نیست.

    وی گفت: موضوع فرونشست معضل ونگرانی است که می‌تواند جدی باشد و باید پیگیری شود آن کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که مسیر‌های اصلی را اسکن و حفره‌ها را شناسایی کنیم و به سراغ آن‌ها برویم.

    آماده سازی پادگان 06 ارتش در دستور بررسی است

    شهردار تهران درباره تاب آوری تهران در بحران وآزاد سازی اماکنی برای زمان بحران همچون پادگان 06 ارتش افزود: ما در این گونه موارد باید استراتژی برد - برد را در نظر بگیریم یعنی در این معامله هم نیروی مسلح، مردم و مسئولان شهری ببرند.

    وی گفت: یعنی نباید طوری اقدام کنیم که به فضا‌های شهری آسیبی برسد فضا‌های باز شهری البته با توجه به تراکم در شهر تهران کم است اگر در شرایط بحرانی مانند زلزله قرار بگیریم این‌ها تنها جا‌هایی هستند که جمعیت می‌تواند در آن‌ها مستقر شود مکان‌هایی مانند قلعه مرغی و تپه‌های عباس آباد، چیتگر و لویزان و پردیسان از فضا‌هایی است که باید از آن‌ها حفاظت کنیم، چون در شرایط اضطراری فقط فرودگاه مهرآباد نمی‌تواند جوابگو باشد بلکه فرودگاه دوشان تپه و قلعه مرغی در شرایط اضطرار می‌تواند جوابگو باشد، این‌ها را باید تا جایی که می‌توانیم حفظ کنیم و هر فضایی را نباید زیر بار ساخت و ساز ببریم.

    شهردار تهران در خصوص پادگان و 6 ارتش و شرایط آماده سازی آن افزود: در زمینه پادگان‌ها ما قانون داریم که برای انتقال آن‌ها یا باید بخریم یا در صورت نخریدن باید تحت ضوابطی حدود 50 درصد تراکم، اطراف آن را در بر بگیرد.

    حناچی گفت: ولی نگاهی که ما همیشه داشته ایم و خوشبختانه نیرو‌های مسلح نیز این موضوع را تعقیب کرده اند در واقع ما باید سرمان را بالا بگیریم و بگوییم این هدیه‌ای بوده از طرف نیرو‌های مسلح به تهران و این موضوع در کمیسیون ماده 5 مطرح شده و در شورای عالی شهرسازی در حال پیگیری است.

    لایحه مالیات بر ارزش افزوده و منابع مالی پایدار منتظر رای مجلس

    شهردار تهران درباره درآمد زایی و منابع مالی پایدار افزود: در این دو سال دو لایحه در مجلس مطرح شد که یکی خود منابع مالی پایدار است و خوشبختانه از سمت دولت رفته، چون قبلاً نمایندگان طرح می‌دادند و بار مالی داشت شامل اصل 75 قانون اساسی می‌شد به نتیجه نمی‌رسید.

    وی گفت: ولی این بار دولت این لایحه را فرستاده و در مجلس کمیسیون مشترکی که بین کمیسیون اقتصادی، شورا‌ها و عمران است در حال بررسی است و نتیجه آن به زودی خواهد آمد.

    حناچی افزود: دومی هم لایحه مالیات بر ارزش افزوده است این 2 تا لایحه‌ای هستند که به شدت سرنوشت شهرداری‌ها با آن ارتباط دارد و همچنین بودجه سالانه است که نمایندگان در فراکسیون مدیران شهری و کمیسیون عمرانی به آن کمک می‌کنند که اگر مشکلات شهرداری‌ها را نمی‌توانیم حل کنیم حداقل مشکلات را اضافه نکنیم این‌ها مواردی است که ما در حال تعقیب هستیم هر سال فصل بودجه بسیار جدی تعقیب می‌کنیم و این دو لایحه مهم توسط نمایندگان پیگیری می‌شود و امیدواریم بزودی نتایج آن را اعلام کنیم.

    کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی به 7 میلیون مترمربع در سال

    شهردار تهران در پاسخ به این سوال که قرار بود راه‌های تامین منابع پایدار از صدور پروانه به سمت خلاقیت برود، گفت: پروانه‌های ساختمانی در سال‌های 90، 91 و 92 سالی 30 میلیون متر مربع در شهرداری تهران صادر شده است، ولی سال گذشته حدود 7 میلیون متر مربع در تهران پروانه ساختمانی صادر شده است و این موضوع عملا اتفاق افتاده یعنی با سختی پیش رفته، اما به این بحران دامن نمی‌زنیم.

    وی افزود: این بحران یعنی تمرکز بیشتر، تراکم بیشتر، مشکلات بیشتر و مسکن با قیمت بالاتر که ما به این مشکل دامن نمی‌زنیم.

    حناچی در پاسخ به بکارگیری شرکت‌های دانش بنیان در صدور پروانه‌های ساختمانی گفت: در پی این هستیم که انواع و اقسام سرویس‌ها و خدماتی از این جنس را برای مردم فراهم کنیم و زیر ساخت آن در سازمان فناوری اطلاعات شهرداری آماده است و کار آن را شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌دهند.

    وی افزود: کار ما همچنین شفاف سازی و دادن اطلاعات است و ما در حال حاضر تمام حقوق و دریافتی پرسنل خودمان را در سایتمان بارگذاری کردیم و صدور پروانه‌ها آزاد و اطلاعات آن داده می‌شود ان شاء الله این مسیر ادامه خواهد داشت.

    اگر روزانه بودجه 25 میلیاردی در پایتخت نداشته باشیم با انباشت زباله مواجه می‌شویم

    شهردار تهران در پاسخ به اینکه شهرداری تهران باید روزی 25 میلیار تومان درآمد داشته باشد تا بتواند شهر را مدیریت کند، گفت: اگر ما روزانه 25 میلیارد تومان درآمد نداشته باشیم با انباشت زباله، نیرو‌های بیکار در شهر مواجه خواهیم بود.

    وی افزود: تمام تلاش مان این است که بدون بحران و با آرامش این شرایط را پشت سر بگذاریم، البته معنی آن این نیست که تراکم بفروشیم در اینجا ما بخشی از این درآمد را از بخش ارزش افزوده، بخشی از عوارض نوسازی و عوارض بنزین و عوارض‌های شهری که سالم و پایدار است و بخشی هم (اصطلاح آن درست نیست، ولی مانند کسی که در ترک است) سعی می‌کنیم میزان وابستگی به درآمد‌های ناپایدار را به حداقل برسانیم.

    قول ما در مسئولیت شهرداری، سلامت و تخصص است

    شهردار تهران در پاسخ به این سوال که شعار شما با عنوان «تهران با مدیریت خردمندانه، شفاف، هوشمند و مشارکت پذیر» است و حال چقدر شعار شما تحقق یافته گفت: من به جرات عرض می‌کنم که زیرساختی که در تهران داریم در هیچ جای ایران وجود ندارد سرمایه گذاری عظیمی بر روی اطلاعات و فناوری شهر تهران وجود دارد که تاثیر آن در رصدخانه تهران می‌توان مشاهده کرد و دائماً این اطلاعات در حال تولید است، مثلا ما می‌توانیم نقشه‌های پهنه‌های سبز را در تهران ارائه کنیم و براساس اطلاعات در حال تولید ما تلاش کردیم که باغاتمان را از دست ندهیم و حفظ کنیم.

    وی افزود: پهنه‌های سبز شمالی تهران را گسترش دادیم و دامنه‌های جنوبی تهران در اولویت قرار دارد تا به آلودگی هوای شهر تهران دامن نزنیم و تلاش کردیم آن را مدیریت کنیم و نحوه مدیریتمان را به شرایط پایدار نزدیک کردیم که حداقل اگر نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم، بار مشکلات را افزایش ندهیم.

    حناچی گفت: از همه این‌ها مهم‌تر ما در خط 6 و 7 با مشکل تحریم مواجه شدیم و همه تجهیزات و وسایل را خریداری کردیم و موقع نصب شرکت خارجی کشور را ترک کرد و متخصصان داخلی آن را راه اندازی و افتتاح کردند و اوج هوشمندانه در سیستم‌های ict و btc می‌بینید جایی که حرکت قطار‌ها را کنترل می‌کند و هوشمندانه رفتار کردن سیستم‌ها و دستگاه‌های داخل مترو تمام تجهیزات ایرانی بود.

    وی افزود: ما قولی که در مسئولیت شهرداری دادیم سلامت و تخصص بود و تلاش کردیم این دو مورد را سرلوحه کارمان قرار دهیم و به داخل بدنه نگاه کنیم و این کار سهل و ممتنع است و تمام تلاش ما این است که از داخل بدنه از نیرو‌های جوان بهره کافی را ببریم.

    حناچی در پاسخ به بکارگیری نیرو‌های جوان و با سواد در شهرداری گفت: 30 درصد نیرو‌های شهرداری را جوانان تشکیل می‌دهند و سعی ما این است که از این نیرو‌ها و از بدنه خود شهرداری استفاده کنیم.

    شهرداری تهران درباره اینکه برای شهر مشارکت پذیر چه اقداماتی انجام دادید، افزود: در شرایطی هستیم که بودجه شهرداری کفاف پروژه‌های بزرگ شهری را نمی‌دهند و در صورت اجرا با درخواست مشارکت از بخشی خصوصی و و سرمایه گذاران خارجی استفاده کنیم هیچ راهی جز این وجود ندارد، این یعنی اینکه مکانیزم‌های جدیدی در تامین منابع مالی را در دستور کار داریم، پروژه‌ها اگر اقتصادی باشند بخش خصوصی برای سرمایه گذاری آن‌ها اقدام خواهند کرد و در حال حاضر سازمان مشارکت‌ها فراخوان دادند تا با برگزاری مناقصات این گونه پروژه‌ها را تامین مالی کند.

    از تجارب نیرو‌های کار آزموده در شهرداری استفاده می‌کنیم

    شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که چرا از نیرو‌های سن بالا در شهرداری استفاده می‌کنید، گفت: نیرو‌های با سن بالا ارزش یک سازمان هستند و زمانی که شخص به ارشدیت می‌رسد و معمولا شما عرصه‌ای را برای این افراد فراهم کردید و این افراد خطا‌ها را پشت سر گذاشته و مجرب شده و به مرحله بازده رسیده ما باید فضایی را فراهم کنیم که دائما چرخه فراهم باشد و نیرو‌های جوان ما پله به پله بالا بیایند و یک سوم انتهای خدمتشان به عرصه‌های مدیریتی برسند و در اوج خدمت مدیریت ارشد را تجربه کنند که این کار در حال انجام است و در حال حاضر 30 درصد نیرو‌های ما را افراد جوان و باسواد تشکیل می‌دهند.

    وصول 5 هزار میلیارد مطالبات شهرداری از دولت

    شهردار تهران در پاسخ به سوال مطالبات شهرداری از سوی دولت گفت: حدود 5 هزار میلیارد از 5 هزار و 700 میلیارد تومان مطالبات شهرداری از محقق شده وسازمان بازرسی تیم‌هایی را که ما از ارگان‌هایی مدعی هستیم که طلب داریم مستقر می‌کند و اسناد را بررسی می‌کنند مثلا در رابطه با بلیت مترو 50 درصد آن توسط دولت برداشته شد یا در بافت فرسوده نیز این گونه است مثلا در جرائم رانندگی نیز اینگونه است و ان شاء الله این مسیر را باز هم تعقیب خواهیم کرد که به نتیجه برسد.

    2 هزار واگن قطار در پایتخت کم داریم

    شهردار تهران افزود: ایده آل این است که سرخط فاصله حرکت قطار‌ها را به دو دقیقه کاهش دهیم، اما برای تهران 2 هزار واگن کم داریم که تامین ان را با کمک‌های دولت پیگیری می‌کنیم.

    حناچی در پاسخ به این سوال که کمک دولت برای افزایش حمل ونقل عمومی تاکنون چه میزان بوده است؟ گفت: معمولا کمک‌های دولت از سال‌های 80 بزرگ‌ترین کمک دولت فاینانس بوده برای خرید تجهیزات و امکاناتی که معمولا از خارج وارد کشور شده است که در شرایط تحریم دچار وقفه شده و به شکل کامل پیگیری نشده است.

    وی افزود: در حال پیگیری هستیم برای اینکه مجددا از خطوط فاینانس برای خرید تجهیزات استفاده کنیم و نقطه اشتراک ما و شورای شهر که هم قسم شدیم این بود که روزانه 2 میلیون سفر را مدیریت کنیم و جزو اهداف ماست، زیرساخت‌های آن فراهم است خطوط راه اندازی شدند، ریل گذاری شدند، ایستگاه‌ها در حال تجهیز هستند، نقطه بحرانی ما واگن‌ها و قطار‌هایی است که باید در این خطوط حجم مسافر را جابجا کند.

    در خصوص کم کاری در برنامه‌های فرهنگی در شهر موافق نیستم

    شهردار تهران در پاسخ به اینکه در برخی مناسبت‌ها در زمینه کار‌های فرهنگی کم کاری شده است، گفت: در خصوص برنامه‌های مذهبی با شما هم نظر نیستم ما سال گذشته چهلمین سال پیروزی انقلاب و ایام فاطمیه را همزمان داشتیم و بعد از آن شهر وارد فضای شادی و آذین بندی شد.

    وی افزود: برای چهلمین سالگرد انقلاب و در بقیه مناسبت‌های مذهبی دیگر، نیمه شعبان و ... سیاست این بوده که تمام همکاران من برغم تمام فشار‌های اقتصادی شهرداری تلاششان این است که مردم را به شادی نزدیک کنند، برای ماه مبارک رمضان نیز تلاش ما این است که اذان برای تمام شهر همزمان پخش شود و برنامه‌های فرهنگی برای شهروندان در نظر گرفته ایم البته این موارد وظیفه ماست واین کار را تعقیب خواهیم کرد.

    دستفروشان مترو ساماندهی می‌شوند

    شهردار تهران در پاسخ به این سوال که برای ساماندهی دستفروشان مترو چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: در خصوص دستفروش‌ها به طور عمده برنامه داریم به عنوان مثال شب عید شما دیدید در شلوغ‌ترین نقطه شهر از جمله چهار راه ولیعصر و محدوده انقلاب، دستفروش‌ها را نداشتیم.

    وی با اشاره به ساماندهی دستفروشان مترو افزود: در مترو بر روی سکو‌ها به دلیل مسائل ایمنی کاری انجام نمی‌دهیم و در پی این هستیم که موضوع دستفروشان را بدون تنش حل کنیم و این یک موضوع دائمی و از همین موارد کنترلی است که در دستور کار قرار دارد و همکاری شهروندان را نیز می‌طلبد.

    حناچی گفت: در فضای مترو دستفروشان ساماندهی نمی‌شوند بلکه در فضایی غیر از مترو ساماندهی می‌شوند و باید مشکلات آن‌ها در این شرایط اقتصادی مدنظر گرفته شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار