مدیران خودروعصر اعتبار

قائم‌مقام سازمان امور عشایر ایران اعلام کرد:

امکان تخصیص ۵ میلیارد تومان به پروژه‌های آب‌رسانی عشایر قزوین

عصر ساختمان- قائم‌مقام سازمان امور عشایر ایران با اشاره به موافقت در خصوص برخورداری عشایر از اعتبارات آب‌رسانی در بودجه سال ۹۸ اعلام کرد: با توجه به این بند از بودجه سال ۹۸ حدود حداقل پنج میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی می‌توان به پروژه‌های آب‌رسانی عشایر استان قزوین تخصیص داد که این میزان اعتبار می‌تواند زندگی عشایری این استان را متحول کند.

امکان تخصیص ۵ میلیارد تومان به پروژه‌های آب‌رسانی عشایر قزوین
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، شاپور علایی‌مقدم قائم‌مقام سازمان امور عشایر ایران در نشست هم‌اندیشی و بررسی مشکلات و دغدغه‌های امور عشایر استان قزوین اظهار کرد: در سطح کشور یک میلیون و 200 هزار نفر شامل 213 هزار خانوار و 656 ایل و طوایف مستقل عشایر کوچنده به ثبت رسیده که 23 میلیون دام دارند.

    وی افزود: عشایر کشور در 59 درصد فضای جغرافیایی کشور در حال تردد هستند که 34 میلیون هکتار مساحت مراتع جامعه عشایری را شامل می‌شود و بزرگ‌ترین استان عشایر نشین و پایتخت عشایری کشور نیز استان فارس است.

    علایی مقدم بابیان اینکه سالانه نه و نیم میلیون رأس دام توسط عشایر به بازار مصرف عرضه می‌شود، عنوان کرد: عشایر کشور با دارا بودن 28 درصد دام سبک و چهار درصد دام سنگین کشور، 25 درصد گوشت قرمز کشور را تأمین می‌کنند که سالانه 190 هزار تُن گوشت قرمز تولید می‌کنند.

    قائم‌مقام سازمان امور عشایر ایران از اعطای 1,000 میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات به عشایر در سال 97 خبر داد و اضافه کرد: 35 درصد صنایع‌دستی کشور توسط عشایر تولید می‌شود که این اقدام از دیگر فعالیت‌های منحصربه‌فرد آنان محسوب می‌شود.

    وی تأمین عدالت اجتماعی و تعدیل نابرابری‌ها، ساماندهی عشایر ازنظر کوچ و اسکان، ارتقا کیفیت زندگی، بهبود و توسعه منابع انسانی را ازجمله اهدافی دانست که سازمان امور عشایر ایران به دنبال آن است.

    علایی‌مقدم با اشاره به موافقت رهبر معظم انقلاب در خصوص برخورداری عشایر از اعتبارات آب‌رسانی در بودجه سال 98 اعلام کرد: در حال حاضر طی این موافقت حدود مبلغ 400 میلیارد تومان به پروژه‌های آب‌رسانی عشایر کشور اختصاص می‌یابد.

    این مسئول افزود: با توجه به این بند از بودجه سال 98 در حدود حداقل می‌توان پنج میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به پروژه‌های آب‌رسانی عشایر استان قزوین اختصاص داد که این میزان اعتبار می‌تواند زندگی عشایری استان را متحول کند.

    قائم‌مقام سازمان امر عشایر ایران در پایان خاطرنشان کرد: مسئولان استان قزوین با افزایش هماهنگی‌ها و هم‌افزایی در حوزه عشایری می‌توانند پروژه‌های مدنظر خود را ارائه کنند تا در صورت موافقت بودجه لازم برای آن اختصاص داده شود.

    رئیس اداره امور عشایری استان قزوین با پیش‌بینی وجود 2400 خانواده عشایری در استان قزوین گفت: با سرشماری عشایر کوچنده کشور در سال 98 می‌توان به آمار دقیق‌تری در این خصوص دست یافت و اطلاعات دقیق را احصاء کرد.


    بهزاد غیاثوند رئیس اداره امور عشایری استان قزوین، در این نشست با اشاره به اینکه این دفتر از سال 96 فعالیت خود را در استان قزوین آغاز کرد، اظهار کرد: طبق سرشماری عشایر کوچنده کشور در سال 87 تعداد 250 خانوار عشایر و 39 آبادی عشایری برای استان قزوین به ثبت رسیده است.

    وی افزود: بی‌شک در حال حاضر تعداد خانوارهای عشایر استان بیش از این تعداد است که پیش‌بینی می‌شود در حدود 2400 خانوار عشایری در استان وجود داشته باشد که با سرشماری عشایر کوچنده کشور در سال 98 می‌توان به آمار دقیق‌تری در این خصوص دست یافت و اطلاعات دقیق را احصاء کرد.

    غیاثوند بیان کرد: با راه‌اندازی دفتر اداره امور عشایری استان قزوین تلاش کردیم فعالیت‌های خود را با توجه به اولویت‌بندی‌های موجود موردتوجه قرار دهیم ازاین‌رو اصلاح و ساماندهی حوزه راه عشایری، تأمین آب شرب برای عشایر و آب بهداشتی برای دام‌های آن‌ها در کنار بهره‌برداری از انرژی‌های نو و ساماندهی کوچ عشایر، موردتوجه جدی ما قرار گرفت.

    این مسئول تصریح کرد: در این راستا تاکنون 354 آبشخور در سطح استان برای دام‌های عشایر ایجاد و نسبت به هموار کردن برخی از راه‌های عشایری صعب‌العبور نیز اقداماتی انجام‌گرفته شده است بااین‌حال در حوزه راه عشایری مشکلات بسیاری وجود دارد.

    وی ادامه داد: سال گذشته یک میلیارد و 100 میلیون تومان تسهیلات به عشایر ثبت‌شده استان اختصاص داده شد که با به‌روز کردن میزان خانوارهای عشایری استان می‌توان میزان این تسهیلات را نیز افزایش داد.

    رئیس اداره امور عشایری استان قزوین بر لزوم توجه به آموزش در حوزه عشایری تأکید و عنوان کرد: با توجه به اهمیت این موضوع آموزش در حوزه‌های مختلف موردتوجه جدی قرار دارد.

    وی با تقدیر از همراهی قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان قزوین تأکید کرد: در حال حاضر با همت سپاه و بسیج کانکس‌های سیار در حوزه دندانپزشکی فعالیت دارند که تلاش می‌شود تعداد کانکس‌های خدمت‌رسانی را ارتقا دهیم.

    غیاثوند خاطرنشان کرد: خدمات خوبی در سطح عشایر انجام‌شده اما بستر نیاز به خدمت در این حوزه بسیار بیشتر از اقدامات انجام‌شده است که امیدواریم با یاری و همراهی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف استان به دستگاه نوپای امور عشایری استان، شاهد افزایش خدمت‌رسانی به مردم همیشه در صحنه، فعال و خدوم عشایر باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار