مدیران خودروعصر اعتبار

یک بازار، دو آمار

عصر ساختمان- روایت رسمی از وضعیت بازار معاملات مسکن شهر تهران در حالی سرانجام از سوی دو مرجع آماری بخش مسکن منتشر شد که در عین حال جزئیات این آمارها دو قیمت متفاوت از یک بازار را اعلام می‌کند.

یک بازار، دو آمار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، روایت آماری دفتر اقتصاد مسکن و بانک مرکزی از وضعیت بازار معاملات مسکن شهر تهران در فروردین‌ماه با اختلاف 142 هزار تومانی در اعلام میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی فروخته شده در بازار معاملات مسکن پایتخت طی 31 روز منتهی به پایان فروردین‌ماه 98 همراه است. در حالی این دو مرجع آماری بخش مسکن در روایت رسمی خود از وضعیت بازار معاملات مسکن شهر تهران در فروردین ماه سال جاری دو قیمت متفاوت را اعلام کرده‌اند که در ماه‌های پایانی سال گذشته به دنبال برگزاری جلساتی بین مسوولان این دو مرجع آماری و واکاوی و بررسی دلایل وجود اختلاف آماری، این اختلافات به سطح حداقلی رسیده بود. در واقع سال گذشته بعد از اینکه شکل محاسبه این آمارها مورد واکاوی و بررسی قرار گرفت فاصله و اختلاف آماری به کمترین حد رسیده بود. به‌عنوان مثال، در حالی که بانک مرکزی در روایت رسمی از بازار معاملات مسکن شهر تهران در بهمن ماه 97 میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان را 9 میلیون و800 هزار تومان اعلام کرده بود آمار دفتر اقتصاد مسکن در این زمینه 9 میلیون و778 هزار تومان بود که تنها اختلافی جزئی و قابل چشم‌پوشی بین این دو آمار مشاهده می‌شود.

    اما در روایت این دو مرجع آماری حوزه مسکن از بازار معاملات مسکن شهر تهران در فروردین ماه امسال، بانک مرکزی در حالی میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی فروش رفته در این ماه را 11 میلیون و 269 هزار تومان اعلام کرده است که این میزان در گزارش دفتر اقتصاد مسکن معادل 11 میلیون و 411 هزار تومان ذکر شده است. هر چند ممکن است اختلاف 142 هزار تومانی در اعلام میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در فروردین ماه 98، در ظاهر اختلاف قابل توجهی به نظر نرسد اما مهم‌ترین اثر این اختلاف خود را در محاسبه و برآورد تورم مسکن به خصوص تورم ماهانه مسکن نشان می‌دهد و از این جهت این اختلاف آماری قابل‌تامل است. این اختلاف 142 هزار تومانی در میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران طی فروردین‌ماه امسال موجب شده است تورم ماهانه مسکن بر اساس آمار بانک مرکزی به 1/ 2 درصد برسد؛ این در حالی است که تورم ماهانه مسکن در آمار دفتر اقتصاد مسکن 7/ 3 درصد گزارش شده است.

    درخصوص دلایل بازگشت اختلاف آماری به آمارهای رسمی بانک مرکزی و دفتر اقتصاد مسکن در زمینه وضعیت ماهانه معاملات مسکن شهر تهران دو فرضیه می‌توان مطرح کرد. اولین فرضیه می‌تواند این موضوع باشد که احتمالا به‌صورت مجدد روش‌های محاسبه آمار در هر دو مرجع آماری به شکلی تغییر کرده است که دوباره اختلافات قیمتی قابل توجه را در اعلام میانگین قیمت هر مترمربع مسکن موجب شده است؛ براساس فرضیه دوم این احتمال مطرح است که بخشی از داده‌های مربوط به معاملات انجام شده در یکی از روش‌های محاسبه به دلایلی ملاک عمل برای محاسبه متوسط قیمت قرار نگرفته است.

    «دنیای اقتصاد» پیش‌تر در گزارشی با استناد به داده‌های اولیه برگرفته از سامانه رهگیری معاملات مسکن از افت شدید حجم (تعداد) معاملات خرید مسکن در شهر تهران طی فروردین‌ماه 98 خبر داده بود؛ براساس این گزارش در فروردین ماه تعداد معاملات خرید مسکن در شهر تهران به کمتر از 3 هزار فقره کاهش یافت؛ بانک مرکزی در گزارشی که شنبه‌شب از وضعیت بازار مسکن فروردین ماه منتشر کرد تعداد کل معاملات خرید مسکن در این ماه را 3423 فقره اعلام کرد که در مقایسه با ماه قبل-اسفند 97-معادل 3/ 73 درصد و در مقایسه با فروردین ماه سال گذشته 2/ 32 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که در گزارش «دنیای اقتصاد» براساس آمارهای اولیه سامانه رهگیری معاملات مسکن، میزان کاهش حجم معاملات خرید آپارتمان در پایتخت در فروردین‌ماه امسال در مقایسه با اسفند ماه سال گذشته بیش از 70 درصد و در مقایسه با فروردین پارسال بیش از 40 درصد اعلام شده بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار