مدیران خودروعصر اعتبار

یک مقام مسئول در بانک مسکن:

افزایش وام ساخت و خرید مسکن در دستور کار نیست

عصر ساختمان- مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن با بیان اینکه فعلا افزایش سقف وام مسکن چه در بخش ساخت و چه خرید در دستور کار نیست، گفت:‌ در حالی که ورودی صندوق پس انداز یکم در روز چیزی حدود ۵۰۰ فقره حساب بوده امروز این عدد به ۲۴۰ تا ۲۵۰ فقره حساب رسیده است.

افزایش وام ساخت و خرید مسکن در دستور کار نیست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، محمد حسن مرادی درباره احتمال افزایش سقف وام مسکن چه در بخش تقاضا و چه در بخش عرضه اظهار داشت: در حال حاضر افزایش وام ساخت و خرید مسکن در دستور کار قرار ندارد.

    وی با بیان اینکه افزایش وام مسکن احتمال افزایش قیمت مسکن را به دنبال دارد، گفت: اواخر سال گذشته افزایش سقف وام ساخت مسکن ویژه انبوه سازان مصوب شد و از سال جاری انبوهسازان واجد شرایط می‌توانند برای ساخت هر واحد مسکونی 170 میلیون تسهیلات با سود 18 درصد دریافت کنند که اگر شرایط استفاده از فناوری های نوین و ... را داشته باشد این تسهیلات به انبوهسازان دارای اعتبار پرداخت می‌شود. 

    مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن در پاسخ به این  سوال که با توجه کاهش قدرت خرید مردم و افزایش بی سابقه قیمت مسکن در تهران احتمال افزایش سقف وام مسکن در شهرهای حومه تهران از جمله پرند و پردیس وجود دارد، گفت: افزایش سقف وام در  شهرهای حومه تهران باعث افزایش جذابیت در بازار مسکن این مناطق می‌شود و به طور قطع قیمت‌ها در این مناطق افزایش می‌یابد. به همین دلیل قائل به تفاوت سقف وام مسکن در مناطق مختلف هستیم.

    مرادی با بیان اینکه طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار سقف وام واحدهایی که از طریق تسهیلات بانک مسکن ساخته شدند تا 160 میلیون تومان افزایش یافت، اظهار داشت: تعدادی از سازندگان با تسهیلات بانک مسکن اقدام به ساخت واحدهای مسکونی کردند و برای ساخت هر واحد مجاز به دریافت تسهیلات تا سقف 100 میلیون بودند. پس از واگذاری این واحدها 40 میلیون تومان از وام به صورت نقدی تسویه و 60 میلیون هم به خریدار انتقال داده می‌شود. حال طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار سقف این وام‌ها به 160 میلیون تومان رسیده است که برای مثال افراد بتوانند یک واحد مسکونی 500 میلیون تومانی را با 360 میلیون تومان نقد و مابقی پرداخت به صورت اقساط را خریداری کنند.

    وی با بیان اینکه افتتاح حساب در صندوق پس انداز یکم برای دریافت وام مسکن به نصف رسیده است، گفت: کاهش تقاضا برای افتتاح حساب در صندوق پس انداز یکم پیش بینی شده بود و کسری صندوق از طریق بازگشت اقساط مسکن مهر جبران می‌شود.

    مرادی ادامه داد: در حالی که ورودی صندوق پس انداز یکم در روز چیزی حدود 500 فقره حساب بوده امروز این عدد به 240 تا 250 فقره حساب رسیده است.

    مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن تاکید کرد: البته براساس طراحی مدل اولیه صندوق سالانه باید 84 تا 90 هزار حساب به افتتاح می‌رسید که این رقم بیش از 150 هزار فقره در سال بود به همین دلیل کاهش افتتاح سپرده صندوق را با مشکل مواجه نمی‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار