مدیران خودروعصر اعتبار

سیل در ایران نعمت است

عصر ساختمان- وزیر نیرو گفت:در اروپای سبز وقوع سیل تنها خسارت است اما در اقلیم خشک و نیمه خشکی مانند ایران که ممکن است سالیان متمادی درگیر خشکسالی باشد طبیعتا بروز سیلاب نعمت است.

سیل در ایران نعمت است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو،رضا اردکانیان در آیین افتتاح سد لاستیکی باغبانان شهرستان فومن استان گیلان متوسط بارندگی بلندمدت کشور را 210 میلیمتر دانست و افزود: سال آبی گذشته این رقم به 120 میلیمتر رسیده بود ولی بارندگی‌های بسیار مناسب ابتدای سال آبی جاری(ابتدای مهرماه) تاکنون موجب شده است که این رقم هم اکنون از مرز 315 میلیمتر نیز عبور کند.
    وی با اشاره به افزایش 175 درصدی بارندگی‌های کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: تنها بارش‌های فروردین‌ماه امسال با افزایش چهار برابری نسبت به سال گذشته به 90 میلیمتر رسیده است. بارندگی‌های این چنینی نعمتی است که باید با استفاده از علم و تجربه و درک و فهم پدید‌های طبیعی دنیا از جمله سیلاب بتوانیم خسارات ناشی از آن را به حداقل برسانیم.
    *سیل نعمت است

    وزیر نیرو تاکید کرد: در اروپای سبز وقوع سیل تنها خسارت است اما در اقلیم خشک و نیمه خشکی مانند ایران که ممکن سالیان متمادی درگیر خشکسالی باشد طبیعتا بروز سیلاب نعمت است بنابراین بایستی آمادگی داشته باشیم تا سهم برکات این نعمت را افزایش داده و خسارات آن را کاهش دهیم.
    اردکانیان با اشاره به ظرفیت‌های استان گیلان برای تامین امنیت غذایی کشور، ادامه داد: با توجه به نقش و سهمی که استان گیلان در امنیت غذایی دارد طبیعتا این منطقه نیازمند توجه و سرمایه‌گذاری بیشتری در موضوع مدیریت منابع است.
    وی افزود: در این استان حدود یک هزار میلیمتر بارندگی سالانه در شرایط مناسب رخ می‌دهد که همین امر موجب شکل‌گیری پنج میلیارد مترمکعب آب شیرین سطحی در استان می‌شود.
    وزیر نیرو تاکید کرد: در حال حاضر مصرف کل استان حدود دو میلیارد و 800 میلیون مترمکعب است ولی به دلیل اینکه بخش اعظم پتانسیل پنج میلیارد مترمکعبی آب‌های سطحی استان از دسترس خارج می‌شود ناچار هستیم دو میلیارد و 400 میلیون مترمکعب آب سایر استان‌ها را برای تامین نیازهای مصرفی این منطقه وارد گیلان کنیم. بنابراین جای کار زیادی برای استحصال منابع آبی استان و بهره‌برداری از آن‌ها وجود دارد.
    اردکانیان اضافه کرد: کشور ما در اقلیم خشک و نیمه خشکی قرار گرفته که منابع آبی آن محدود است و از توزیع زمانی و مکانی متوازن بارندگی‌ها نیز برخوردار نیست، بنابراین برای حفظ امنیت غذایی خود بایستی بتوانیم از ظرفیت بارندگی‌های مناسب مناطقی همچون گیلان حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم.

    حفظ محیط زیست گیلان در گرو استمرار کشاورزی منطقه است
    وی تصریح کرد: حفظ محیط زیست، سرسبزی و منابع طبیعی مناطقی مانند گیلان بستگی به آن دارد که کشاورزی در این استان‌ها تعطیل نشود. حفظ محیط زیست این مناطق به کشاورزی و حفظ کشاورزی به کشاورز وابسته است. ما اگر کشاورز را حفظ نکنیم طبیعتا در نخستین اقدام زمین خود را خواهد فروخت که این محل نیز سریعا تبدیل به ویلا و سایر مستحدثات می‌شود، این موضوع سرآغاز تغییرات وسیع در کل استان خواهد بود.
    وزیر نیرو ادامه داد: در سال‌های کم آب امکان تامین 2.4 میلیون مترمکعب آب برای استان گیلان از بین می‌رود، در همین سال آبی گذشته که کشور درگیر یکی از خشک‌ترین سال‌های خود در نیم قرن اخیر شده بود برای انتقال چند ده میلیون آب شرب به یکی از استان‌ها بیش از 28 بار خط لوله آب شرب شکسته شد بنابراین در شرایط سخت و کم آبی تضمینی برای داشتن چنین آبی وجود ندارد و همین امر موجب تعطیلی کشاورزی و پس از آن آسیب دیدن محیط زیست گیلان خواهد شد.

    سدسازی متفاوت از جوسازی است
    وی خاطرنشان کرد: بایستی به این مسئله نگاه جامعی داشته باشیم که سدسازی متفاوت از جوسازی است. نباید با جوسازی تعطیل شود و نه با جوسازی رونق حساب نشده و بی ملاحظه پیدا کند.
    وزیر نیرو یادآور شد: در حال حاضر 47 هزار سد بزرگ در دنیا در دست بهره‌برداری است که نیمی از آن‌ها مربوط به چین و نیمی دیگر از آن‌ها در آمریکا، اسپانیا، فرانسه، کانادا، ژاپن، کره جنوبی و در انتهای لیست ترکیه قرار گرفته است و کشور ما به دلیل اینکه سدهای بزرگ زیادی ندارد اصلا درون این لیست قرار ندارد.
    اردکانیان افزود: بیشتر این سدها در نیمه دوم قرن بیستم ساخته شده پرونده آن در پایان قرن بیستم بسته شده است. این سازه‌ها با اهداف متعددی از جمله فراهم سازی آب تنظیم شده برای کشاورزی ساخته شده است تا در مناطقی که بدون سد کشاورزی دیمی در جریان بوده در حال حاضر با امکان آب تنظیم شده شرایط دو کشت و سه کشت نیز برقرار شده است. طبیعتا وجود سه کشت یعنی ایجاد محصول مازاد کشاورز که نیازمند بازار است و چه بازاری بهتر از آن مناطقی که سدهای خود را نساخته‌اند.
    وی تاکید کرد: تمامی فعالان محیط زیست کشور ما نیروهای دلسوز، تحصیل‌کرده، زحمت‌کش و باانگیزه هستند ولی با توجه به سالیان متمادی حضورم در مراکز مختلف بین‌المللی به خوبی آگاهی دارم که تاریخچه شکل‌‌گیری تعدادی از گروه‌های ضد سدسازی در جهان مربوط به پایان سدسازی در کشورهای یاد شده است. یعنی کسانی که در پی جلوگیری از اجرای احداث سدهای ضروری در مناطق مختلف دنیا بوده‌اند کسانی هستند که پروژه‌های سدسازی خود را کامل کرده‌اند و هم اکنون درصددند بازار عرضه محصولات مازاد را در اختیار بگیرند.
    اردکانیان بر لزوم داشتن هوشیاری در قبال مسائل مربوط به این بخش تاکید کرد و گفت: ما بایستی دغدغه 20 سال و 50 سال آینده گیلان و مازندران را داشته باشیم. ما بایستی به دنبال ایجاد زمینه‌های لازم برای اجرای مصوبه اخیر هیئت وزیران باشیم که بر مبنای آن کشت برنج بایستی محدود به استان‌های شمالی باشد و ظرف سه سال باید به گونه‌ای رفتار شود که ضمن حفظ معیشت کشاورزان و بدون آسیب رساندن به آن‌ها کشت برنج در سایر نقاط برای کشاورزان صرفه اقتصادی نداشته باشد.
    وزیر نیرو خاطرنشان کرد: ما برای تامین برنج نباید در پی واردات این محصول باشیم بلکه بایستی زمینه را برای تولید بیشتر در مناطق شمالی فراهم کنیم که این امر نیازمند بازنگری مقررات، بهسازی اراضی، فراهم‌سازی امکان آب تنظیم شده برای کشاورزان و... است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار