مدیران خودروعصر اعتبار

اسلامی در پیامی به مناسبت روز معمار مطرح کرد:

فراموشی اندیشه ایرانی در ساخت و سازهای شهری

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی با صدور پیامی نوشت: معماری فقط شکل، فرم و روابط فضا و تناسب‌های ابعادی نیست بلکه معماری به معنای واقعی کلمه زندگی و حیات است.

فراموشی اندیشه ایرانی در ساخت و سازهای شهری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از مهر، محمد اسلامی در پیامی به مناسبت روز معمار که آن را فرزانه صادق مالواجرد معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در بنیاد میرمیران قرائت کرد، نوشت: میراث گران سنگ معماری و شهرسازی ایران اسلامی امانتی است در دست ما که تا کنون به طور بایسته و شایسته از آن پاسداری کرده‌ایم.

    وی افزود: پویایی و آمیختگی آن با فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی نمادها و آثار ارزشمندی ارائه کرده است لیکن به دلیل عدم تبدیل قابلیت و خلاقیت‌های فردی، گروهی به یک قابلیت نظام‌مند و کارآمد، اثر بخشی آن کاهش یافته است.

    وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: معماری فقط شکل، فرم و روابط فضا و تناسب‌های ابعادی نیست که شهرسازی هم فقط کاربری‌ها، دسترسی‌ها، محورها و ضوابط گسترش باشد بلکه معماری و به معنای واقعی کلمه زندگی و حیات است که چه در شهر محله خانه و چه در محل کسب و کار و فعالیت باید تجلی پیدا کند.

    اسلامی تصریح کرد: در عصر حاضر اگر چالش‌هایی با عنوان کاهش سطح زیست پذیری بناها و فضاهای شهری، روزمرگی ساخت و ساز شهری با اندیشه‌های ساخت یافته و ایستا، تقابل با رفتار طبیعت، غلبه وحدت بر کثرت، آسیب‌پذیری‌های روح و روان انسان در فضاهای شهری مطرح می‌شود علت فراموشی ابزارهای اندیشه ایرانی است و برای عبور از این بحران‌های هویتی اندیشه‌های پویا و خلاق در تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و اجرای برنامه‌های توسعه قابل اتکا خواهد بود.

    وی گفت: این امر از طریق بسط دانش سرزمینی و تعمیم الگوهای شهر اندیشی و معماری ارزش آفرین در فرآیند توسعه شهر و ساخت بنا امکان پذیر است.
    وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: پویایی وجه ارزشی و ابزار ارزش آفرینی در معماری است و معماری ارزشمند حاصل تلاش‌های ذهنی و علمی آگاهانه معمار برای ایجاد فضای مطلوب زندگی انسان است و به همین ترتیب نحوه انطباق فضای معماری با ابعاد مادی و معنوی انسان و میزان انعطاف آن نسبت به ویژگی‌های مکان و شرایط زمان نیاز به اندیشه‌ای پویا دارد.

    اسلامی گفت: در دوران معاصر انسان‌هایی هستند که با این ابزار مؤثر یادگارهای ارزشمند از خود به جای گذاشته‌اند و مشعل راهی هستند برای معماران جوان در تداوم اندیشه معماری پویا.

    وی بیان کرد: در روز معمار از تمامی معماران ایران که سهمی در اعتلای معماری ارزشمند آن در دوران معاصر داشته‌اند به ویژه هادی میرمیران معمار توانمندی که گفتمان هویت مفهومی فضا را در معرفی و تداوم معماری گذشته ایران به صورت علمی ترویج کرد قدردانی می‌کنم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار