مدیران خودروعصر اعتبار

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی:

منطقه آسیا و اقیانوسیه حادثه خیز ترین منطقه جهان است

عصر ساختمان- عضو هیات علمی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی و شبکه ملی شتابنگاری ایران گفت: منطقه آسیا و اقیانوسیه حادثه خیز ترین منطقه جهان است سیل ها، گردبادها، زمین لرزه ها و طوفان شن و گرد و غبار منجر به نابودی غم انگیز حیات انسان ها در این قاره می شود.

منطقه آسیا و اقیانوسیه حادثه خیز ترین منطقه جهان است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، عطیه اسحاقی روز دوشنبه در آیین افتتاحیه کارگاه آموزشی تخصصی پایش و ارزیابی خطر حوادث و بلایا برای سازمان های ایرانی افزود: حوادث یاد شده نسل های مختلف را در فقر گرفتار می کند و هزینه های اقتصادی را افزایش می دهد، علاوه بر این آثار تغییرات آب و هوایی، این فجایع فزآینده را تشدید می کند و مرز نمی شناسد.
    وی گفت: گزارش حوادث و بلایا در منطقه آسیا و اقیانوسیه در سال 2017 که توسط کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) منتشر شده است اشاره می کند که سرعت رشد خطر بلایا بیش از سرعت ایجاد تاب آوری است به ویژه در کشورهایی که ظرفیت و توانایی های محدودی برای آمادگی و پاسخگویی در برابر بلایا دارا است.
    عضو هیات علمی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: از جمله بلایای طبیعی که اخیرا با آن روبرو بوده ایم، می توان به زلزله سرپل ذهاب یا سیل اخیر که کماکان ادامه دارد، اشاره کرد. در سیل های اخیر در ایران شاهد تغییرات گسترده در نوع، تراکم و گستردگی ریسک حوادث و بلایا بودیم که نیازمند توانایی جدید برای درک، پایش و پیش بینی حوادث مربوط به آن است.
    اسحاقی گفت: درک کافی از خطر حوادث و بلایا نخستین اولویت اقدام در چارچوب سندای برای کاهش خطر بلایا در سال های 2015 تا 2030 میلادی است و درک و اطلاع کافی از توزیع مکانی و زمانی زیان ها و خسارات ناشی از مخاطرات گوناگون نخستین گام مهم برای تولید اطلاعات و دانش کاربردی است.
    عضو هیات علمی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی و شبکه ملی شتابنگاری ایران افزود: برگزاری این کارگاه گام مهمی برای تحقق اهداف و نتایج مورد نظر است و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان یک مرکز تحقیقاتی که دارای 25 بخش تحقیقاتی در زمینه های مختلف است از ابتدای راه اندازی اپدیم در ایران با این مرکز وابسته به سازمان ملل متحد همکاری داشته است و به این همکاری ادامه می دهد.
    به گفته وی، این مرکز که در زمینه کاهش بلایا نیز فعال است و انواع آیین نامه های اجرایی از جمله آیین نامه 2800(برای طراحی سازه های مقاوم در برابر زلزله) یا آیین نامه مربوط به آتش در این مرکز تدوین و به روز رسانی می شود و این مرکز آمادگی دارد برای کاهش ریسک بلایا و تقویت ظرفیت‌ های ارزیابی ریسک و خسارات بلایا با همه سازمان های ایرانی و نیز اپدیم و دیگر آژانس های سازمان ملل متحد همکاری نزدیک و سازنده داشته باشد.
    کارگاه آموزشی تخصصی پایش و ارزیابی خطر حوادث و بلایا برای سازمان های ایرانی با حضور 50 مقام مسئول از وزارتخانه ها و سازمان های مختلف و سازمان ملل متحد از امروز دوشنبه دوم تا چهارم اردیبهشت ماه در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آغاز شد.
    این کارگاه آموزشی تخصصی به همت مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا که اخیرا در ایران تاسیس شده و با همکاری دفتر سازمان ملل برای کاهش خطر بلایا و برنامه عمران ملل متحد سازمان های برنامه و بودجه و مدیریت بحران کشور آغاز شده است.
    هدف از برگزاری این کارگاه تخصصی، ارتقای ظرفیت و توانایی سازمان های ایرانی برای پایش دقیق و ارزیابی جامع خطر حوادث و بلایا در کشور است.
    در اجرا و برگزاری این کارگاه 2 روزه متخصصین و مدرسین بین المللی مربوطه در چارچوب همکاری های اپدیم آموزش های خود را در این کارگاه ارائه خواهند کرد.
    در این کارگاه آموزشی 2 روزه شرکت کنندگان با «استانداردها و روش های نوین بین المللی برای ارزیایی خطر و آثار منفی حوادث و بلایا»، «ایجاد شبکه منطقه ای همکاری میان کشورها برای کاهش خطر و اثرات منفی حوادث فرامرزی مانند گرد وغبار و خشکسالی»، چارچوب های جهانی و منطقه ای کاهش خطر بلایا (UNISDR)، «اطلاعات ریسک برای تقویت درک ریسک حوادث»، نقش آمار و پایگاه های داده ای خسارات حوادث و بلایا (UNDP - UNISDR)، «تبادل تجارب در مورد توسعه و نهادینه سازی پایگاه های اطلاعات خسارات حوادث و بلایا» و آموزش عملی ایجاد پایگاه های داده خسارات حوادث و بلایا براساس چارچوب سندای و مدل (Desinventar) آشنا خواهند شد.
     «اپدیم» (APDIM) یک مرکز وابسته به کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) است که به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و به طور اخص سازمان برنامه و بودجه کشور، با گذشت بیش از یک دهه پیگیری مداوم، رایزنی و مذاکره با طرف‌های مرتبط داخلی و خارجی؛ سرانجام در تهران افتتاح شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار