مدیران خودروعصر اعتبار

معماری سنتی بخشی از هویت فرهنگی است

عصر ساختمان:امروزه در اکثر کلان‌شهرها معماری سنتی ایرانی و اسلامی جای خود را به معماری مدرن اروپایی داده است.

معماری سنتی بخشی از هویت فرهنگی است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»به نقل از باشگاه خبرنگاران، امروزه اگر در خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های شهر قدم بزنید، خواهید دید که چطور معماری‌های سنتی جای خود را به معماری‌های مدرن داده‌اند! طوری که خانه‌هایی که با معماری‌قدیمی و البته چشم نواز به خاطر‌ه ها پیوسته‌اند، شاید بتوان تعداد کمی از آنها را در کلان‌ شهرها از جمله پایتخت دید.

    **جایگزین شدن معماری اروپایی با ایرانی

    در گذشته خانواده‌های ایرانی در خانه‌هایی با معماری سنتی و با توجه به ترکیب بندی فضای داخلی از آسایش بسیار بیشتری بهره مند بودند اما در بناهای مدرن امروزی شیوه‌های معماری کهن ایرانی به ندرت رعایت می‌شده و بیشتر تقلید از معماری اروپایی است که از نظر اقلیمی تناسبی با موقعیت جغرافیایی ایران ندارد.

    علیرضا جاوید معماون فنی و عمران شهرداری با بیان اینکه همدلی عاملی برای ایجاد هماهنگی است، گفت: برگزاری جلسات کمیته زیر ساخت ستاد باز‌آفرینی پایدار کلانشهر تهران باعث ایجاد وفاق، همدلی و آشنایی بیشتر مسئولان مناطق شده و این امر زمینه ساز حل و فصل مشکلات و معضلات به ویژه موانع نوسازی بافت‌های فرسوده در مناطق خواهد بود.

    وی با اشاره بر ضرورت پیگیری مسائل تاکید کرد و افزود: عنصر پیگیری، بیشترین خاصیت را در نظام اداری دارد که منجر به نتیجه اجرایی می‌شود و غفلت از پیگیری امور باعث عدم نتیجه گری از همدلی و هماهنگی‌های ایجاد شده در بین مناطق می‌شود.

    **خداحافظی با معماری ایرانی و اسلامی

    امروزه متاسفانه رویکرد شتاب زده به برج سازی، بلند مرتبه سازی و فرهنگ استفاده بی رویه از معماری به اصطلاح مدرن دیگر جایی برای معماری اسلامی ایرانی که ریشه در تاریخ و فرهنگ اصیل این مرز و بوم دارد نگذاشته است.

    این روزها در کوچه و خیابانی، حتی در شهرهای دور و نزدیک، به راحتی می‌توان ساختمان‌هایی با نمادی رومی را مشاهده کرد. نماهایی با ترکیبی از اشکال هندسی و یا شکل‌هایی از پرنده‌هایی شبیه به شاهین و عقاب که پرهایشان را برای پرواز گشوده‌اند. اگر روزگاری معماری ایرانی با کاشی کاری و نگاره های زیبا، خودنمایی می‌کرد، امروز دیگر در سطح شهرچنین نمادهایی به چشم نمی‌خورد و تنها سنگ و سیمان‌های شیک و مدرن بر برج‌ های بلند مرتبه خودنمایی می‌کند.

    کیوان خلیجی مدیر اداره هماهنگی امور مناطق و راهبری دفاتر خدمات نوسازی شهر تهران، گفت: باید از الگوهای هویت بخشی، فرهنگی و تاریخی بر مبنای الگوهای معماری سنتی و اسلامی ایرانی در مدل‌های نوسازی به کار گرفته شود.

    وی تصریح کرد: مدیریت شهر تهران باید معماری ایرانی- اسلامی را در جریان نوسازی بافت فرسوده لحاظ کند.

    خلیجی بیان کرد: احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری، توجه به هویت شهر، سابقه تاریخی و بناهای ارزشی در نوسازی شهری بسیار حائز اهمیت است.

    کاش خانه‌های امروزی هم همان حس و حال خانه‌های قدیمی را حفظ می‌کرد، درب‌های چوبی و دوست داشتنی، سقف‌هایی که پر بود از خوشه‌های انگور آویزان، حیاط‌هایی با صفا که دور تا دورش صنوبر و درخت انجیر و توت پر بود. انعکاس نورخورشید و بازی رنگ در پنجره‌های ارسی از همیشه زیباتر به نظر می‌رسید، همان خانه‌هایی که درب‌هایش کلون و کوبه داشت کلون‌هایی که امروزه جایشان را به آیفون‌های تصویری داده‌اند به امید آنکه بتوانیم رنگ و بوی معماری اصیل ایرانی و اسلامی را احیا کرده‌ و کمتر از معماری مدرن اروپایی در نمای ساختمان‌ها استفاده شود بازگشت دوباره تهرانی‌ها به استفاده از معماری ایرانی- اسلامی در ساخت خانه‌هایشان نیاز به نوسازی اندیشه دارد.

    مقوله نوسازی بافت‌های فرسوده یک رویکرد بین بخشی است که قبل از پرداختن به بافت‌ فرسوده به عنوان کالبد یک محله، منطقه و یا شهر باید به صاحبان سکونتگاه‌های فرسوده به عنوان یک انسان توجه کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار