مدیران خودروعصر اعتبار

مقصر اصلی گرانی فعلی مسکن کیست؟

عصر ساختمان- در ماههای اخیر بازار مسکن شوک های بزرگی را تجربه کرده بگونه ای که در سال گذشته و همزمان با تحولات بازار ارز، مسکن انفجاری عظیم داشت.

مقصر اصلی گرانی فعلی مسکن کیست؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از خبرآنلاین، در نگاه اول شاید بتوان گفت بدلیل تاثیرات زنجیروار تحولات اقتصادی برهمدیگر در صورت هر تغییر و تحولی بر یکی از عناصر بازار سرمایه بطور حتم بقیه هم متاثر گشته و در برخی موارد هم بازارهای مختلف وارد رقابت با هم می شوند.

    از سوی دیگر از آنجا که بازار مسکن در جامعه ما بعنوان یک کالای سرمایه ای به ان نگاه می شود بهمین خاطر این بخش از جامعه همیشه خود را در معرض نوسانات دیگر بازار ها قرار داده تا جایی که اغلب دنباله روی دیگران بوده است.

    بازار مسکن در ایران حرکت های سینوسی داشته و هر چند سال یکبار اوج ناگهانی گرفته و با توجه به سیاست های جاری کشور و عرضه و تقاضای جامعه، به یک مرحله تثبیت جدید از نظر قیمت می رسد.

    البته بدلیل کشش همیشگی مردم به زمین و مسکن مجموعه ای از کسانی که در این بازار دست دارند همیشه سعی در ایجاد التهاب و بحرانی کردن این فضا داشته تا قیمت ها افزایش یافته و در نتیجه آنها به نون و نوایی بیشتر برسند.

    علاوه بر اینها میزان نقدینگی و نحوه گردش آن از جمله عوامل موثر در فراز و نشیب های بازار مسکن بوده تا انجا که این حضور توانسته در چند مرحله تاکنون موجب افزایش لجام گسیخته قیمت ها شده و این بازار را آشفته سازد.

    سیاست های دولت حاکم نیز از دیگر عناصر مهم تاثیرگذار بر فضای بازار مسکن است تا جایی که بهره گیری از تسهیلات ، ارائه وام های بهینه و وارد کردن سرمایه مناسب در این بخش توانسته اند در برخی موارد این بازار را مدیریت کنند ولی در برخی مواقع هم بدون داشتن هر گونه مداخله مدیریتی و پولی این بازار را رها کرده تا خودبخود به ارامش برسد که این نیز بسیار هزینه ساز بوده است.

    ورود بخش های مختلف اقتصادی به بازار مسکن نیز از جمله دردسرهای آن است که اینان باعث فضای رقابت مخرب و در نتیجه آغاز یک رالی با سرعت بالا در حوزه قیمت شده است که این فضا اکنون نیز ادامه داشته است.

    از عوامل دیگر بسیار موثر در بازار مسکن عوامل روانی جامعه است که در آن مردم به انواع و اقسام شایعات و یا حالات انتظار توجه کرده و بنوعی ضمن کلیدزدن یک رقابت پنهان در بخش قیمت در عمل کار خاصی انجام نمی شود ولی حوزه قیمت مسکن از حالت تماشا و انتظار صاحبان و مشتریان مملو می گردد و این وضعیت نقطه اغاز طوفانی قیمت هاست که این امر مدتی است جامعه بدان دچار گشته است.

    در نقطه پایانی نیز برخی مردم با حساب احتمال و اقدامات غیر قابل پیش بینی چنین وانمود می کنند تحولاتی با قید شاید و باید مطرح است و تاثیرات این موضوع بر بازار مسکن در حد تصور تاکنون باقی مانده  که البته این بخش بیشتر به مسائل حوزه سیاست بویژه سیاست های بین المللی مربوط می شود.

    سخن اخر اینکه ما در ماههای گذشته با یک شوک بزرگ قیمت در حوزه مسکن مواجه بودیم و که حداقل تا دو برابر قیمت در مدت مشابه سال گذشته رشد داشته ولی اینک بازار در شوک روانی اما و اگر مردم بسر می برد و همه بنوعی منتظر یک حادثه هستند اقدامی که کسی نمی داند چیست و نهایت آن چگونه است، شاید اصلا چیزی نباشد و برخی عوامل سوداگر بازار گرمی می کند و شاید هم مشکلات اقتصادی پیش روی هزینه های خود را بر مسکن خراب کند که در آن صورت تدبیر و هنر مردان حوزه سیاست و اقتصاد را جامعه انتظار می کشد ولی هر چه هست این حالت صبر و انتظار خیلی کشنده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار