مدیران خودروعصر اعتبار

نظام مهندسی:

روستاهای فاقد طرح هادی در برابر سیل آسیب پذیرترند

عصر ساختمان- معاون فنی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: آسیب پذیری خانه های مستقر در روستاهای فاقد طرح هادی در برابر سیل بیشتر است.

روستاهای فاقد طرح هادی در برابر سیل آسیب پذیرترند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، فرامرز ذوقی روز سه شنبه افزود: هنگام بروز سیل به طور معمول خانه های شهری مشکلات کمتری نسبت به خانه های روستایی دارند و بیشتر آسیب پذیری ناشی از بروز سیل متوجه خانه های روستایی می شود.
    وی اضافه کرد: همه شهرها از طرح جامع و تفصیلی برخوردارند و مشاور شهرسازی که پیشنهاد دهنده طرحهای جامع و تفصیلی است موضوعات مختلف مرتبط با آسیب پذیری ساختمانها را مطالعه می کند و سپس کمیسیونهایی هستند که این دو طرح را پس از بررسی نهایی به تصویب می رسانند.
    معاون فنی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: در این مطالعات به موضوع جمع آوری آبهای سطحی نیز پرداخته می شود بنابراین شهرهای ما که دارای مطالعات طرحهای جامع و تفصیلی هستند مشکلات کمتری در برابر بروز سیل دارند.
    ذوقی افزود: بیشتر مشکلات مربوط به بروز سیل در حوزه ساخت و ساز در روستاهای فاقد طرح هادی اتفاق می افتد زیرا در روستای فاقد طرح هادی، موضوعی مانند جمع آوری آبهای سطحی مطالعه نشده است لذا خانه های روستایی در برابر سیل مستعد خسارت خواهند بود.
    وی ادامه داد: در مبحث ششم مقررات ملی ساختمان، به صورت کلی به بارگزاریهای ساختمان از جمله بارگزاریهای ناشی از برف و باران یا پدیده هایی دیگر اشاره شده است و مهندسین محاسب نیز در اعمال بارگزاریهایشان، این موضوع را در نظر می گیرند و اندازه ساختمانها را بر آن مبنا محاسبه می کنند.
    معاون فنی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: این که در مقررات ملی ساختمان، ضوابطی در خصوص عوارض ناشی از سیل بر ساختمان تعریف شده باشد وجود ندارد اما مهندس طراح در ساختمان سازی باید ضوابط مربوط به بستر ساختمانها را رعایت کند به این معنا که فونداسیون ساختمان را در چه بستری قرار می دهد و آیا این بستر مستعد رانش، نشست یا شسته شدن و مواردی از این قبیل هست یا خیر؟
    ذوقی افزود: براساس ضوابط مزبور، کنترل یا خاک شناسی تمام ساختمانهای دارای هفت سقف بیشتر و تمام ساختمانهای دارای بیش از دو هزار مترمربع زیربنا باید توسط شرکتهای آزمایشگاهی ژئوتکنیک انجام گیرد و سپس مهندس محاسب از این ضوابط استفاده و فونداسیون ساختمان را محاسبه می کند.
    وی ادامه داد: ضوابط مربوط به بستر فونداسیون ساختمانها در مبحث ششم و مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان مورد اشاره قرار گرفته و متولی مستقیم آن آزمایشگاههای ژئوتکنیکی هستند که خاک آن منطقه را بررسی می کنند.
    معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: از مجموع دو هزار و 596 روستای بالای 20 خانوار استان دو هزار و 486 روستا دارای طرح هادی و 110 روستا فاقد طرح هادی هستند.
    مجید معصومی افزود: از مجموع دو هزار و 596 روستای بالای 20 خانوار استان تاکنون طرح هادی در 934 روستا اجرا شده و یا در دست اجراست.
    وی اضافه کرد: پارسال 466 طرح هادی در روستاهای خراسان رضوی مورد بازنگری قرار گرفت و بازنگری طرح هادی 209 روستای دیگر با اعتبار 45 میلیارد ریال در دست تهیه است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار