مدیران خودروعصر اعتبار

چالش پیش روی مستاجران در برابر افزایش اجاره بهای مسکن

عصر ساختمان- با نزدیک شدن به فصل جابه جایی مستاجران در سال جدید که از اواخر اردیبهشت ماه شروع می شود، رسانه های داخلی با موضوعاتی مانند ناتوانی اجاره نشینان در برابر افزایش اجاره بها و راه کار جلوگیری از افزایش قیمت مسکن، به بحث پیرامون این موضوع پرداختند.

چالش پیش روی مستاجران در برابر افزایش اجاره بهای مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب مطالب امروز خود درباره این موضوع را با محورهایی مانند؛ «میزان گران شدن مسکن در سال گذشته»، «سقوط بی سابقه اوراق تسهیلات مسکن»، «رکود مسکن در سال جدید» و «ناتوانی اجاره نشینان در برابر افزایش اجاره بها » دنبال کردند.
    «رویایی بودن اهداف دولت و لزوم تغییر سیاست های بانکی در بخش مسکن» از دیگر محورهای این رسانه ها در این زمینه است.
    رسانه های اصولگرا نیز با تمرکز بر محورهای زیر مطالب خود را منتشر کردند:
    «افزایش قیمت مسکن برخلاف پیش بینی ها»، «زمان بر بودن جبران بی توجهی ها در بخش مسکن»، «راه کار جلوگیری از افزایش قیمت مسکن»، «رکود در بخش مسکن وغیر قابل اعتماد بودن آمار قیمت ها»، «قیمت مسکن در ارزان ترین و گران ترین مناطق تهران» و «چالش های طرح دولت در بخش مسکن».
    رسانه های اصلاح طلب
    ..............................
    * ناتوانی اجاره نشینان در برابر افزایش اجاره بها و تبعات آن
    روزنامه آرمان در بخشی از گزارش خود درباره وضعیت مسکن در سال جاری نوشت: با اتفاقاتی که سال گذشته در حوزه اقتصاد رخ داد بسیاری از مستاجران قدرت خرید خود را از دست دادند و بخش مهمی از درآمد آنها اکنون صرف خرید مایحتاج اولیه می‌شود. در واقع اغلب آنها دیگر توان پرداخت اجاره‌بهای بیشتری ندارند. از این‌رو کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند ممکن است در تابستان امسال با رکود در بخش اجاره مسکن هم مواجه شویم. موجران یا باید به مبلغ قراردادهای قبلی رضایت دهند و با شرایط سال گذشته واحد خود را اجاره دهند و یا در صورت بالابردن نرخ اجاره ممکن است واحدهای آنها بدون متقاضی خالی بماند. مستاجران هم چاره‌ای جز نقل مکان به نقاط پایین‌تر شهر و یا شهرهای اقماری ندارند. از این‌رو ممکن است امسال نیز شاهد دور جدیدی از مهاجرت‌ها به شهرهایی نظیر کرج باشیم. روندی که ادامه آن مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جدیدی به بار می‌آورد.

    روزنامه اعتماد نوشت: جدیدترین گزارش رسمی از بازار مسکن حاکی از آن است که در اسفند 97 قیمت مسکن نسبت به ماه پیش از آن و ماه مشابه سال قبل (96) به ترتیب 9.3 درصد و 95.5 درصد افزایش یافته است.
    اعتماد می افزاید: بررسی قیمت متوسط مسکن در اسفندماه پارسال گذشته با اسفند سال 96 حاکی از رشد 95.5 درصدی است. در اسفندماه سال 96 هر مترمربع واحد مسکونی 5 میلیون و 628 هزار تومان بود.در بین مناطق 22 گانه تهران منطقه یک، باز هم رکورد شکنی کرده است. در این منطقه هر مترمربع واحد مسکونی به 24 میلیون و 555 هزار تومان افزایش یافته است؛ یعنی 13.55 درصد رشد. این قیمت 137.5 درصد بیشتر از قیمت اسفند سال 96 است. در مقایسه با نرخ‌های اسفند 92 یعنی سال اول روی کار آمدن دولت روحانی نیز قیمت‌های جدید 510 درصد (بیش از 6 برابر) افزایش یافته است.

    * سقوط بی سابقه اوراق تسهیلات مسکن
    روزنامه مردم سالاری در ستون اخبار کوتاه خود زیر عنوان «سقوط آزاد اوراق تسهیلات مسکن»، نوشت: بازار مسکن هر سال در فروردین ماه درگیر خواب بهاری است اما امسال افت معاملات گویا بیش از سالهای قبل است چرا که قیمت اوراق تسه برای اولین بار در چهار سال گذشته به کانال 40 هزارتومان سقوط کرد.قیمت اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در 2 روز کاری پایان هفته گذشته با افت شدید در قیمت‌ها مواجه بود به گونه‌ای که قیمت برگه‌های تسهیلات مسکن در بیشتر نمادهای معاملاتی حتی تسه‌های صادره در ماه‌های پایانی سال گذشته، به زیر 50 هزار تومان سقوط آزاد کرد؛ اگرچه در ماه‌های اخیر در برخی روزهای کاری بازارسرمایه، در چند نماد معدود شاهد کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن به زیر 50 هزار تومان بودیم، اما این کاهش شدید قیمت در بخش اعظم نمادهای معاملاتی، در 4 سال گذشته بی سابقه بوده است.

    * رکود مسکن در سال جدید
    روزنامه آرمان زیر عنوان «فروشندگان صوری؛ قیمت های کذایی» می نویسد: آخرین گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی نشان می‌دهد میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی تهران در آخرین ماه سال گذشته وارد کانال 11‌میلیون تومان شده است. با این حال بیشتر کارشناسان بر این عقیده هستند که این بخش از اقتصاد دیگر کشش جهش قیمت ندارد و اگر تغییری هم به وجود آید، جنبه اسمی و صوری دارد. با توجه به کاهش قدرت خرید دهک‌های متوسط جامعه بعید به‌نظر می‌رسد در معاملات واقعی بر اساس قیمت‌هایی که اعلام می‌شود خرید و فروش انجام بپذیرد.
    آرمان در ادامه این گزارش با اشاره به اینکه فروشندگان املاک، اصرار بر افزایش قیمت ها دارند و فروشنده واقعی نیستند، می نویسد: در چنین شرایطی متقاضیان از بازار خارج می‌شوند که منجر به دامن‌زدن رکود می‌شود و یا سرمایه‌گذاران با همان قیمت‌های غیرواقعی حاضر به خرید خانه می‌شوند که این امر خود تورم‌زاست.

    * رویایی بودن اهداف دولت و لزوم تغییر سیاست های بانکی در بخش مسکن
    روزنامه آرمان زیر عنوان «تولید مسکن؛ هدف یا رویا؟» می نویسد: ر حالی که مسئولان کشور همچنان بر تولید یک‌میلیون واحد مسکونی در سال تاکید دارند، اما به‌نظر می‌رسد این هدف به یک رویا تبدیل شده است و عرضه بازار همچنان پاسخگوی تقاضا نیست. از همین رو هرگاه هم رونقی نسبی در بازار ایجاد می‌شود همراه با تورم است. از این‌رو از دولت و مسئولان ذی‌ربط انتظار می‌رود اهداف اعلامی را از سخن خارج کرده و به ورطه عمل برسانند. در این بین سال‌های گذشته دولت با سیاست پرداخت تسهیلات بانکی تلاش کرد از رکود مسکن جلوگیری کند، اما نگاهی به این برنامه‌های موجود نشان می‌دهد که این تسهیلات بیشتر به سمت تقاضا تزریق شده‌اند و کمتر تولیدکنندگان از وام‌های بانکی بهره‌مند شده‌اند. در حالی که تقاضا سال‌های سال است در این بازار وجود دارد و نیازی به تقویت آن احساس نمی‌شود بلکه لازم است اکنون دولت سیاست‌های تشویقی خود را به‌سمت عرضه ببرد تا با رونق تولید قیمت‌ها نیز جهش‌های نجومی را تجربه نکنند و به تعادل برسند.

    رسانه های اصولگرا
    ..........................
    * افزایش قیمت مسکن برخلاف پیش بینی ها
    روزنامه کیهان زیر عنوان «قیمت مسکن در سال گذشته 95 درصد افزایش یافته است» به نقل از خبرگزاری فارس، نوشت: دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در تازه‌ترین گزارش خود نشان داد که نه تنها قیمت مسکن در اسفند پارسال به ثبات نرسید بلکه از یک رشد 9/5 درصدی نسبت به بهمن ماه برخوردار شد. این در حالی است که کارشناسان، ثبات قیمت مسکن را در این زمان پیش‌بینی کرده بودند.
    در ادامه این گزارش می خوانیم: نکته قابل توجه در این گزارش، رشد 95 درصدی قیمت مسکن در اسفند 97 نسبت به اسفند 96 است. گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از وضعیت بازار مسکن در اسفندماه سال گذشته و نیز گزارش تجمیعی وضعیت این بازار در 12 ماهه سال گذشته نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌ها چندان درست از آب در نیامد.
    تارنمای رجانیوز هم به نقل از فارس این گزارش را بازتاب داده است.
    روزنامه وطن امروز هم در گزارشی نوشت: برخلاف وعده مسؤولان نسبت به ثبات قیمت مسکن در ماه‌های پایانی سال 97 اما نرخ این کالا سال گذشته در مجموع 100 درصد گران شد و تنها در اسفند ماه حدود 10 درصد رشد قیمتی داشت.

    * زمان بر بودن جبران بی توجهی ها در بخش مسکن
    روزنامه وطن امروز در گزارشی با عنوان «جبران بی‌توجهی به تولید مسکن 15 سال زمان می‌برد»، نوشت: آشفته‌بازار مسکن ناشی از بی‌توجهی دولت بویژه وزارت راه‌وشهرسازی به تولید مسکن و خواب 6 ساله برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران حوزه مسکن بوده است. چنین رویکردی نه تنها نیاز انباشته به مسکن را در کشور متراکم‌تر کرده، بلکه به تعطیلی خیلی از شرکت‌های مرتبط با ساختمان‌سازی نیز منجر شده است.
    وطن امروز به نقل از «مجتبی بیگدلی» دبیرکل جامعه اسلامی کارآفرینان کشور، با انتقاد از سیاست های دولت در بخش مسکن ، افزوده است: بی‌توجهی دولت در 6 سال اخیر به بخش تولید مسکن موجب شده به 10 تا 15 سال زمان نیاز باشد تا بتوان با ساخت واحد‌های مسکونی، کمبود تولید مسکن طی این چند سال در کشور جبران شود.

    * راه کار جلوگیری از افزایش قیمت مسکن
    وطنم امروز از قول «حسن محتشم» عضو انجمن انبوه‌سازان نوشت: اکنون که با کمبود خانه در کشور مواجهیم و از طرفی نیاز به مسکن رو به رشد است، چنانچه این نیاز واقعی وارد بازار خرید شود، قیمت مسکن در کشور بشدت بالا می‌رود. وی راهکار جلوگیری از رشد قیمت مسکن در کشور را توجه فوری به مقوله ساخت‌وساز عنوان کرد و افزود: دولت باید فکری به حال تولید مسکن کند، چرا که با توجه به رشد قیمت سبد معیشت و شرایط اقتصادی کشور، توان مردم در خرید این کالا روز‌به‌روز کمتر می‌شود.

    * رکود در بخش مسکن وغیر قابل اعتماد بودن آمار قیمت ها
    روزنامه جوان زیر عنوان « آمار معاملات مسکن به‌خاطر افت شدید قابل اعتماد نیست» نوشت: هر چقدر بازار مسکن در رکود بیشتری فرو می‌رود، تعداد معاملات کمتر و کمتر می‌شود و تنها در برخی از نقاط با پراکندگی و فاصله زیاد شهری تک و توک معاملاتی انجام می‌گیرد، کارشناسان مستقل مسکن و اساتید دانشگاه به آمار‌های تغییرات قیمت مسکن بر پایه داده‌های بسیار محدود کمتر استناد می‌کنند و بر این باورند که نمی‌توان تغییرات قیمت مسکنی را که بر اساس معاملات اندک استخراج شده‌است، به کل بازار مسکن ایران تعمیم داد به ویژه آنکه وجود بیش از 2 میلیون و 500 هزار واحد خالی از سکنه این شائبه را ایجاد کرده‌است که امکان دارد، مالکان این خانه‌ها با انجام معاملات صوری یا با قیمت بالا در برخی از مناطق شهری، چون پایتخت قیمت مسکن را دستکاری کنند.
    در بخش دیگری از گزارش جوان می خوانیم: بازار مسکن هر سال در فروردین ماه تحت‌تأثیر تعطیلات نوروزی، درگیر خواب بهاری است و معاملات در حداقل ممکن انجام می‌شود، اما امسال افت معاملات گویا بیش از سال‌های قبل بوده و این موجب شد قیمت اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن (تسه) برای اولین بار در چهار سال گذشته به کانال 40 هزارتومان سقوط کند.

    * قیمت مسکن در ارزان ترین و گران ترین مناطق تهران
    خبرگزاری تسنیم در گزارشی با عنوان «ارزان‌ترین منطقه تهران برای خرید مسکن کجاست؟» با اشاره به آمار ها در مورد قیمت مسکن در سال گذشته، نوشت: مطابق آمار رسمی منطقه یک تهران با متوسط قیمت 24 میلیون و 555 هزار تومان برای هر مترمربع واحد مسکونی گران‌ترین منطقه پایتخت در اسفندماه سال گذشته بوده است.
    تسنیم در بخش دیگری از این گزارش می نویسد: ارزان‌ترین خانه‌ها در منطقه 20 قرار دارد. متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در این منطقه 4 میلیون و 470 هزار تومان بوده که نسبت به ماه پیش از آن منفی 9.2 درصد رشد داشته است. در مقایسه با ماه مشابه سال 96 نیز متوسط قیمت مسکن در این منطقه 54.3 درصد افزایش یافته است.
    تارنماهای جهان نیوز و رجا نیوز این گزارش تسنیم را باز نشر داده اند.

    * چالش های طرح دولت در بخش مسکن
    تارنمای جهان نیوز در گزارشی با عنوان «مبلغ وام مسکن فرسوده چقدر است؟» نوشت: مهم‌ترین طرح دولت در بخش مسکن بازآفرینی شهری است که با سه چالش کمبود منابع مالی، ساز و کار قانونی و ایجاد مشوق برای ترغیب بخش خصوصی مواجه شده است. بعد از آن‌که برنامه ملی بازآفرینی شهری 19 بهمن ماه سال 1396 از سوی رئیس جمهور کلید خورد، به نظر می‌رسید عرصه برای تسریع پروژه‌های نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد فراهم شود.
    در این راستا مقاومت دستگاه‌های دولتی در تخصیص زمین به این طرح و پایین بودن مبلغ تسهیلات مانع از ورود توسعه‌گران به این بافت‌ها شد، هرچند نرخ سود خرید مسکن برای خانه اولی‌ها از طریق پس‌انداز در بافت فرسوده هم‌اکنون به 6 درصد کاهش یافته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار