مدیران خودروعصر اعتبار

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با عصر ساختمان:

شرایط ساخت و ساز هر روز در کشور سخت تر می شود/ مسکن اجتماعی از ابتدا هم قابلیت اجرایی نداشت

عصر ساختمان- در کشور ما با سختگیری هایی که می شود؛ مانند تصویب کمیسیون ماده ۵ سازندگان را دلسرد می کنند. برخی مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی نیز روز به روز شرایط را برای سازندگان سخت تر می کند.

شرایط ساخت و ساز هر روز در کشور سخت تر می شود/ مسکن اجتماعی از ابتدا هم قابلیت اجرایی نداشت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱:۰۰

    رکود بازار مسکن باعث شده تا دولت برای رونق این بازار طرح های مختلفی را به مرحله اجرا درآورد.اما آن طور که به نظر می رسد برخی طرح های دولت در این زمینه به درستی اجرا نشده و یا اصولا به اجرا در نیامده است. طرح مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی از جمله این طرح هاست.
    علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با خبرنگار عصر ساختمان با اشاره به این که این طرح ها از ابتدا هم قابلیت اجرایی نداشت؛ می گوید: وقتی وزارتخانه مستقیما وارد عمل می شود قطعا با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد.این که یکسری نهاد ها و سازمان ها مانند شهرداری، کمیته امداد، بهزیستی، وزارت رفاه و بسیاری از نهاد ها و سازمان های دیگر را درگیر یک پروژه می کنند، به این معناست که آن پروژه عملی و اجرایی نخواهد شد زیرا هماهنگ کردن این سازمان ها و اجبار آن ها به پرداخت هزینه ها، امکان پذیر نیست.
    وی با اشاره به این که طرح مسکن اجتماعی از جمله طرح هایی است که به فراموشی سپرده می شود؛عنوان می کند: بر اساس این طرح متقاضیان خرید مسکن باید از قبل پس اندازی داشته باشند.این وام ها عمدتا 12 ساله هستند و باز پرداخت آن ها بسیار سنگین است باید دید چند درصد از متقاضیان توانایی بازپرداخت ماهانه 4 میلیون تومان را دارند؟
    این نماینده مجلس با انتقاد از دولت می گوید: متاسفانه دولت در بخش مسکن کارنامه خوبی نداشته است و نمی توان به آن نمره ایی داد.
    وی درباره طرح فروش مسکن اقساطی نیز می گوید: در این طرح بانک، بدون این که دخالتی در میزان اقساط و مبلغ خرید و فروش داشته باشد فقط اقساط وام را تا 150 میلیون تومان ضمانت می کند. اما معمولا یک خانه نوساز قیمتی بالاتر از این مبلغ دارد. در مسکن قسطی هم دولت به نفع مصرف کننده و خریدار ریسک نکرد و قبل از این که فرد وارد بانک شود همه کارها را خودش انجام می دهد.این در حالی که است که تامین مسکن، وظیفه دولت هاست.
    خسروی در پاسخ به این که آیا از مسکن قسطی استقبال می شود یا نه، تصریح می کند: فقط یکسری قشر خاص از این طرح استقبال می کنند. اما موضوع یک میلیون و 50 هزار خانه ای است که باید سالانه توسط دولت ساخته شود. بسیاری از اقشار کم درآمد و حتی متوسط  نیز  پس انداز 150 میلیون تومانی ندارند.ما برای این اقشار هیچ برنامه ای نداریم.
    وی با بیان این که مسکن دو مسیر دارد؛ می گوید: مسیر اول براساس پشتوانه دولت، بانک مسکن و توانایی مردم در پرداخت ها مسیر خودش را طی می کند. از سوی دیگر بودجه های عمرانی به شکل غیر مستقیم به دست پیمانکاران و مردم می رسد و تا حدودی بازارهای مرتبط را تحت تاثیر قرار می دهد که برای هیچ کدام از این مسیرها چشم اندازی وجود ندارد. این دیدگاه دولت که در اجرا دخالت نداشته باشند نیز دیدگاه خوبی نیست.
    وی ادامه داد: بازار مسکن توانایی این را داشت که اقتصاد را از رکود خارج کند همان طور که در بسیاری از کشورها با تکیه بر بازار مسکن توانستند اقتصادشان را رونق دهند. اما در کشور ما با سختگیری هایی که می شود؛ مانند تصویب کمیسیون ماده 5 سازندگان را دلسرد می کنند. برخی مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی نیز روز به روز شرایط را برای سازندگان سخت تر می کند. چنانچه شرایط بازتر شود یا حداقل به شرایط قبل بازگردیم ممکن است دوباره مردم برای ساخت مسکن رغبت پیدا کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو