مدیران خودروعصر اعتبار

پول‌هایمان را زیر خاک دفن می‌کنیم!

عصر ساختمان- کارشناس ارشد و پژوهشگر مدیریت شهری کرج گفت: در کشور ما با گذشت بیش از یک دهه از تصویب طرح مدیریت پسماند و حدود ۶۰ سال از تأسیس اولین کارخانه بازیافت کشور، شهرهای ما هنوز به یک راه حل بومی و عملی در زمینه مدیریت صحیح پسماند نرسیده‌اند.

پول‌هایمان را زیر خاک دفن می‌کنیم!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، پویا پارسا  با بیان اینکه تنوع اقلام موجود در پسماندهای خانگی و شهری زیاد و قابل توجه است، اظهار کرد: آنالیز دقیق پسماندهای شهری شاخص‌های کلی تولید و مدیریت ضایعات را اندازه‌گیری می‌کند و می‌تواند در تدوین راهکار مناسب کمک بسزایی برای مدیریت پسماند باشد.

    وی با اشاره به حجم ناچیز تفکیک زباله از مبدا به مقصد دفن افزود: یکی از چالش‌های پیش روی شهرهای ایران تامین انرژی است و این مسئله باعث می‌شود در آینده نه چندان دور به کارآیی پسماند در تولید انرژی به صورت ویژه پرداخته شود در صورتی که در حال حاضر حجم قابل توجهی از منابع ارزشمند با قابلیت تبدیل به ارزش‌های پولی با دفن شدن زیر خاک می‌رود.

    پارسا اظهار کرد: سال‌هاست تفکیک زباله از مبدا در شهرهای بزرگ ایران از جمله شهرکرج نتایج و دستاوردهای مناسبی به همراه نداشته است که بتوان از آن به عنوان یک موفقیت مدیریتی نام برد و فقط حجم قابل توجهی از زباله‌های خانگی و شهری در مراکز مشخص شده شهر کرج دفن شده است.

    کارشناس ارشد و پژوهشگر مدیریت شهری با بیان اینکه، دفن زباله پایان سرنوشت پسماندها نیست و آغازگر مشکلات اصلی است گفت: دفن زباله بدین معنی است که خاک با آلودگی همراه می‌شود و منابع زیرزمینی بیش از گذشته خطر همنشینی با شیرابه‌های ناشی از پسماند دفن شده را تجربه خواهد کرد و علاوه بر این مشکل، دفن پسماند در زمین فضای زیادی را اشغال می‌کند.

    پارسا افزود: در بسیاری از جلسات و نشست‌ها اینگونه شنیده و دیده می‌شود، که برخی از مدیران شهری برای رهایی از مشکلات و معضلات به وجود آمده ناشی از وضعیت فعلی پسماندهای شهری، به جای دفن پسماند، زباله سوز را پیشنهاد می‌کنند و آن را راهکار مناسب برای رها شدن از آلودگی‌های ایجاد شده می‌دانند اما این اقدام به نوعی سوزاندن انرژی پول و ارزش‌های اقتصادی و فرصت‌های سرمایه گذاری را به همراه خواهد داشت.

    وی ادامه داد: اگر نگاهی به کشورهای صنعتی دنیا از جمله آلمان بیندازیم خواهیم دید بیش از یک دهه است که تبدیل زباله‌های بلااستفاده به سوخت در آلمان با اقبال مواجه شده است و فقط در نیروگاه برق شهر ماگدبورگ روزانه با سوزاندن زباله برق بیش از 50 هزار واحد مسکونی را همین نیروگاه تامین می‌کند.

    کارشناس ارشد و پژوهشگر مدیریت شهری با تاکید بر اینکه آمارهای داخلی نشان از فاصله زیاد ایران با سایر کشورهای پیشرفته چه در بحث تولید زباله و چه در بحث بازیافت پسماند دارد تصریح کرد: در کشور ما باگذشت بیش از یک دهه از تصویب طرح مدیریت پسماند و حدود 60 سال از تأسیس اولین کارخانه بازیافت کشور، شهرهای ما هنوز به یک راه حل بومی و عملی در زمینه مدیریت صحیح پسماند نرسیده‌اند.

    پارسا اظهار داشت: مدیریت شهری در شهرهای بزرگ ایران مانند شهر کرج علاوه بر بهره گیری از طرح‌های تشویقی در زمینه کاهش تولید پسماند و آموزش صحیح تفکیک، باید از راهکارهای فناورانه که بتوانند به مدیریت پسماند کمک کند بهره بگیرد.

    کارشناس ارشد و پژوهشگر مدیریت شهری در پایان با تأکید بر اینکه استفاده از نخبگان و مخترعین در ارائه راهکارهای فناورانه بومی در مدیریت پسماند امری ضروری است، گفت: بهره گیری از تکنولوژی هوشمند در اندازه گیری مصارف خانوار و آنالیز دقیق نوع و حجم پسماندهای خانگی در محلات و بهره گیری از ابزارهای مناسب در جمع آوری با توجه به اطلاعات به دست آمده از هر محله و در نهایت استفاده از اختراعات بومی در حوزه تولید نفت از کیسه‌های پلاستیکی راهکارهای قابل اجرا و موثر در مدیریت پسماند است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی