مدیران خودروعصر اعتبار

نگاهی به وضعیت تولید مصالح و مسکن غیراستاندارد در آذربایجان‌شرقی:

خـانه‌سازی در معجـونی از اصول سـوداگرانه!

عصر ساختمان:زمانی که اصل تخصص‌گرایی و اشتغال به کار متخصصان امر ساخت و ساز و با تجربه مورد بی‌توجهی قرار گیرد و عده‌ای دلال و به اصطلاح «بساز و بنداز»! به این حوزه نگاهی سوداگرانه داشته باشند خانه‌سازی ما هم سامان نخواهد گرفت.

خـانه‌سازی در معجـونی از اصول سـوداگرانه!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از فارس، دیر زمانی است که رکود حاکم بر فضای کسب و کار ایران نه تنها حوزه‌های اقتصادی و تجارت که بخش مهم تولید و اشتغال کشور یعنی ساخت‌‌وساز مسکن را هم دستخوش تغییرات گسترده کرده است. دیگر از آن همه تولید انبوه مسکن در جای جای کشور خبری نیست. گویی ساختمان‌سازی هم دچار همان عادت و بدعت بدشگون افراط و تفریط شده است. همان عارضه تاریخی که گاه از این سوی بام می‌افتند و گاه از آن سوی بام!

    در مورد ساختمان سازی هم، آن تب تند خانه‌سازی و کسب درآمدهای کلان و بادآورده در 10 سال گذشته جای خود را به عرق سرد رکود در بخش مسکن داده است. اما چه در آن دوران رونق بازار مسکن و چه در دوران فعلی رکود بازار، هیچ تضمینی برای ساخت و سازهای استاندارد، مقاوم و با هویت وجود نداشته است.

    در آن دوران پررونق، بنا بر تولید سریع و در کمترین‌ترین زمان ممکن بود و این چنین مقاومت و استاندارد ساختمان‌سازی و دقت در ساخت، فدای سرعت و کسب سود یک شبه شد. در دوران رکود فعلی هم، برای کاهش هزینه‌ها و جبران خواب سرمایه، برخی از پیمانکاران و کارفرمایان و مالکان، نسبت به استاندارد بودن و استفاده از مصالح و لوازم مرغوب بی‌توجهی می‌کنند.

    دست آخر اینکه، مشکلات صنعت ساختمان سازی ما برابر آنچه که در اخبار و گزارش‌ها می‌خوانیم و می‌بینیم و نیز مطابق آنچه که از زبان مهندسان و دست اندرکاران مسکن می‌شنویم، معجونی است از فشارهای اقتصادی، کسب سود بیشتر و در نهایت متضرر شدن استفاده‌کنندگان کم سرمایه و طبقه متوسط به پایین جامعه و خریداران مسکن.

    اما ضرر اصلی را شهرهای ما و سرمایه‌های ملی ما متحمل می‌شوند که اگر تا دیروز اسلاف و پیشینیان ما با استفاده از همان مواد ابتدایی و مصالح ساده مانند سنگ و چوب و خاک، خانه‌های یک‌صد ساله و حتی دویست ساله می‌ساختند اکنون در عصر تکنولوژی و آهن، خانه‌های ساخته شده عمری کمتر از دو سه دهه دارند و پسوند « فرسوده» و از کار افتاده به آنها اطلاق می‌شود. چرا که اصل نظارت بر فرآیند ساخت و ساز چه در طرح‌های ساخت مسکن و چه در ساخت بناهای عمران شهری و پروژه‌های فنی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

    بی‌توجهی به مسائل فنی در ترکیب بتن و آسفالت پروژه‌ها

    استاندارد بودن مصالح و در درجه اول ترکیب بتن استفاده شده در بنا، اصلی‌ترین و مهم‌ترین شاخصه و پارامتر تعیین کننده در استاندارد بودن یک بناست. در همین رابطه آزمایشگاه‌های فنی نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

    مدیرکل آزمایشگاه‌های فنی و مکانیک خاک آذربایجان‌شرقی با اشاره به برخی کم کاری‌ها و ضعف‌ها در این رابطه در کشور و استان ما خواستار توجه به مسائل فنی در ترکیب بتن و آسفالت در پروژه‌ها شد.

    عباس بابازاده با انتقاد از بی‌کیفیتی برخی پروژه‌های استانی در آزمایشات فنی انجام شده یادآور می‌شود: برخی از پیمانکاران از مصالح مناسب استفاده نمی‌کنند و استفاده زیادی از سیمان می‌کنند و اضافه مصرف سیمان در مقاومت‌افزایی مشاهده می‌شود.

    بابازاده تاکید دارد: باید به آزمایشات سیمان توجه بیشتری شود و سیمانی که به کارگاه‌ها وارد می شود باید مورد سنجش سلامت قرار گیرد.

    فعالیت 317 واحد تولید مصالح ساختمانی غیراستاندارد در آذربایجان‌شرقی

    فعالیت صدها واحد تولید مصالح ساختمانی غیراستاندارد که در گوشه و کنار این استان، مواد اولیه ساخت یک بنای مقاوم را در دست تولید دارند گواهی بر این مدعاست که خانه از پای بست ویران است! برای اینکه با تولید مصالح غیرمقاوم و غیراستاندارد و حتی واردات مواد اولیه بی‌کیفیت چینی، تیشه بر ریشه بناهای در حال ساخت ما زده‌اند. با فعالیت این قبیل واحدها که چه با پروانه و چه بدون پروانه، بازار مصالح ساختمانی را به آشوب کشیده‌اند مشاهده ساختمان‌هایی مقاوم و استاندارد و حتی با هویت و نمای مناسب، انتظاری بیهوده و عبث خواهد بود.

    بنا به گفته مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی آذربایجان‌شرقی هم اکنون 317 واحد تولید مصالح ساختمانی فاقد استاندارد شناسایی شده‌اند که باید برای پلمب آنان اقدام شود!

    ساسان فرشی‌حق‌رو عدم هماهنگی دستگاه‌های عمرانی و کیفی‌سنجی در آذربایجان‌شرقی را موجب کاهش کیفیت پروژه‌های عمرانی در استان دانسته و با اشاره به نمای کلی مصالح ساختمانی در آذربایجان‌شرقی می‌گوید: 97 واحد تولید مصالح ساختمانی در آذربایجان‌شرقی پروانه‌ بهره‌برداری هم ندارند!

    مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی آذربایجان‌شرقی یادآور می‌شود: برخی واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی نه تنها استاندارد ندارند بلکه پروانه فعالیت نیز ندارند و تنها 220 واحد پروانه کسب دارند و استاندارد ندارند و 97 واحد تولید مصالح ساختمانی در استان حتی پروانه بهره‌برداری هم ندارند.

    کم فروشی بتن در برخی کارخانجات

    فرشی به معضل و مشکل دیگری در زمینه صنعت ساختمان‌سازی اشاره کرده و می‌گوید: کم فروشی در زمینه بتن در برخی کارخانجات دیده می‌شود که می‌تواند بر نتیجه و خروجی کار تاثیر منفی داشته باشد.

    وی خواستار ایفای نقش بیشتر از سوی سازمان صنعت معدن و تجارت در امر نظارت بر واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی شد.

    ضرورت استانداردسازی در بناها و سخت‌گیری بیشتر در اجرا

    معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی هم بر سخت‌گیری در اجرا و نظارت از سوی مهندسان و اهتمام بیشتر در رعایت اصول فنی در ساخت بناهای شهری و طرح‌های توسعه شهری تاکید دارد.

    محمدصادق پورمهدی می‌گوید: ما در ایفای وظایف و ماموریت‌های محوله به ویژه در بخش اجرا و نظارت باید از صفر تا صد ساختمان به درستی عمل کنیم و به خاطر برخی منافع زودگذر نکات فنی و استحکام بنا را نادیده نگیریم.

    معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی بر این باور است که: باید در زمینه نظارت و اجرا سخت‌گیری بیشتری شود چرا که در مرحله محاسبه ماشین‌های محاسبه‌گر اطلاعات را به درستی ثبت و محاسبه می‌کنند اما در اجرا مشکلاتی پیش می‌آید.

    آبروی مهندسان در خطر است!

    محمدصادق پورمهدی با تاکید بر زلزله‌خیز بودن آذربایجان‌شرقی می گوید: اگر محاسبه و طراحی خوبی صورت گیرد اما در اجرا سهل‌انگاری شود و اتفاقی بیافتد آبروی تمام مهندسان در خطر خواهد افتاد و باید آنچه را که آموخته‌ایم درست به کار ببندیم.

    وی توصیه می‌کند: مهندسان و به خصوص مهندسان جوان نباید به خاطر مصالح زودگذر مسائل فنی را فراموش کنند و باید به امر استحکام توجه کافی کنند.

    پورمهدی به مقایسه شغل مهندسی با پزشکی می پردازد و می گوید: اگر شغل پزشکان با جان یک انسان سر و کار دارد اما شغل مهندسان ساختمان با جان چندین نفر ارتباط دارد و اشتباه یک مهندس ممکن است جان دهها نفر را به خطر بیندازد.

    ساختمان‌های ایران 10 برابر ساختمان‌های آلمان انرژی هدر می‌دهند

    به همان اندازه که در بنای ساختمان‌ها و طرح‌های عمرانی ما در کشور با چالش‌های بسیاری روبه‌رو هستیم در بخش انرژی هم در خیلی از طرح‌های ساختمانی با ضعف‌ها و کمبودهای گسترده مواجه هستیم. به گونه‌ای که یکی از علل اتلاف انرژی در کشور ما به استاندارد نبودن بناها در زمینه تولید و جلوگیری از اتلاف انرژی مربوط می‌شود.

    معاون وزیر راه و شهرسازی در همین رابطه با مقایسه وضعیت ساختمان‌سازی در ایران و آلمان از منظر اتلاف انرژی می‌گوید: محوریت کار ساخت‌وساز در آلمان، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و اصطلاحاً اکوسیتی‌ها (Eco City) است. در حالی که در کشور ما به این موضوع کمتر بها داده می‌شود.

    محمد شکرچی‌زاده افزود: آلمان‌ها توانسته‌اند با روش‌هایی میزان مصرف انرژی را به کمتر از 50 کیلووات برسانند که عدد قابل‌توجهی است. در حالی که عدد موجود ما 10 برابر مقداری است که آلمان‌ها دارند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران باید بتواند برای حدود 17 میلیون واحد مسکونی فعلی خود که در اغلب آن‌ها موضوع انرژی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی رعایت نمی‌شود چاره‌اندیشی کند.

    نتیجه تولید انبوه و بدون ضابطه مسکن و ذهنیتی که در مورد کسب سودهای چند برابری برای دست اندرکاران مسکن در سطح جامعه ریشه دوانده، وضعیتی را پیش آورده که هم تولیدکنندگان و مهندسان متعهد و با وجدان را دل نگران ساخته و هم اینکه صدای مسئولان را درآورده است.

    با این حال تا زمانی که اصل تخصص‌گرایی و اشتغال به کار متخصصان امر ساخت و ساز و با تجربه مورد بی‌توجهی قرار گیرد و عده‌ای دلال و به اصطلاح «بساز و بنداز»! به این حوزه نگاهی سوداگرانه داشته باشند خانه‌سازی ما هم سامان نخواهد گرفت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو