مدیران خودروعصر اعتبار

عضو هیات مدیره بانک مسکن:

کسری مسکن در دو سال آینده

در برخی مناطق مازاد مسکن مهر داریم

عصر ساختمان:عضو هیات مدیره بانک مسکن از کسری مسکن در دو سال آینده خبر داد و «عرضه نامتعادل» را سبب پیدایش مسکن مهر مازاد در برخی مناطق کشور دانست.

کسری مسکن در دو سال آینده
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، به نقل از روابط عمومی بانک مسکن، «ابوالقاسم رحیمی انارکی» افزود: صدور پروانه های ساختمانی در سال های 1393 و 1394 کاهش یافت و کشور در این بخش با مخاطراتی در دو سال آینده روبرو خواهد شد، به طوری که به دلیل عرضه ناکافی مسکن در این بخش کسری خواهیم داشت.
    رحیمی انارکی گفت: با افزایش شدید قیمت زمین و واحدهای مسکونی و همچنین تورم در دهه های گذشته و افزایش نیافتن درآمدها متناسب با افزایش سایر متغیرهای اقتصادی، بازار مسکن به رکود رفت.
    عضو هیات مدیره بانک مسکن تاکید کرد در 22 سال گذشته شاخص قیمت مصرف کننده 48 برابر شده است.
    وی افزود: در این مدت قیمت زمین و مسکن بیش از تورم رشد داشته و افزایش درآمد خانوارها از شاخص تورم نیز پایین تر بوده است.
    به گفته او، نظام تامین مالی مسکن در ایران یک ویژگی دارد و آن هم پایین بودن مانده اعتبارات رهنی بخش مسکن نسبت به تولید ناخالص داخلی است که در ایران این نسبت به کمتر از 10 درصد می رسد؛ در حالی که در کشورهای در حال توسعه 10 تا 40 درصد و در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته بیش از 40 درصد و حتی بالای 100 درصد نیز تخمین زده می شود.
    وی خبر داد: در مسکن گرانقیمت مازاد عرضه به وجود آمده یعنی عرضه مسکن لوکس بیش از تقاضاست.
    رحیمی انارکی گفت: قسمت عمده تامین مالی مسکن در کشور، منوط به پس اندازهای گذشته است و مربوط به پس اندازهای آینده نمی شود؛ در حالی که این امر در بیشتر کشورهای جهان به پس اندازهای آینده منوط است.
    وی تصریح کرد: فرایند بازگشت منابع از سوی وام گیرندگان برای بانک مسکن مشکل های زیادی را به وجود آورده است.
    رحیمی انارکی گفت: برای اینکه بانک مسکن بتواند مسکن مورد نیاز مردم را تامین کند باید سرمایه بانک افزایش پیدا کند، صندوق تضمین تسهیلات تشکیل و ابزارها، قانون ها و ضابطه های مورد نیاز تدوین شود تا بانک تخصصی توسعه ای مسکن در کشور به پویایی برسد.
    به گفته او، تسهیلات بانک مسکن برای متقاضیان خرید در تهران به طور متوسط نزدیک به 12 درصد قیمت مسکن را تامین می کند و سهم تسهیلات در قیمت کل واحد مسکونی به شدت کاهش پیدا کرده است.
    همچنین در شهرهای زیر 200 هزار نفر تسهیلات بانک مسکن به طور متوسط 40 تا 50 درصد قیمت واحد مسکونی را پوشش می دهد و در شهرهای بالای 200 هزار نفر این سهم به طور متوسط 30 تا 40 درصد است.
    وی یادآوری کرد: این در حالی است که بانک مسکن در اوایل دهه 70 به طور متوسط 60 تا 70 درصد قیمت واحد مسکونی را به متقاضیان تسهیلات پرداخت می کرد.
    به گزارش ایرنا، هم اکنون بانک مسکن به عنوان تنها پرداخت کننده تسهیلات خرید مسکن در ایران به دو روش پس انداز یا خرید اوراق مسکن به متقاضیان تسهیلات پرداخت می کند.
    متقاضیان برای دریافت 50 میلیون تومان تسهیلات مسکن باید بیش از هفت میلیون تومان برای خرید اوراق مسکن هزینه کنند تا از تسهیلات این بانک با سود 14 درصدی بهره مند شوند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو