مدیران خودروعصر اعتبار

افزایش ۴۱ درصدی مصرف سوخت‌های فسیلی از دهه ۹۰

عصر ساختمان- در آستانه روز جهانی هواشناسی دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی با اشاره به اینکه «خورشید، زمین و هوا» شعار سازمان جهانی هواشناسی برای سال ۲۰۱۹ است، طی بیانیه‌ای اعلام کرده است که از سال۱۹۹۰ میلادی تاکنون، مصرف سوخت‌های فسیلی ۴۱ درصد افزایش یافته که نتیجه آن گرمایش اقلیم است. طی دهه گذشته سهم دی‌اکسیدکربن در این افزایش ۸۲ درصد بوده است.

افزایش ۴۱ درصدی مصرف سوخت‌های فسیلی از دهه ۹۰
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، پتری تالاس به مناسبت روز جهانی هواشناسی، پیامی منتشر کرده که در ابتدای آن آمده است که «خورشید، زمین و هوا» شعار سازمان جهانی هواشناسی برای سال 2019 است. خورشید به زمین حیات و انرژی بخشیده است و بر چرخه آب، جریانات اقیانوسی و هوا تاًثیر می‌گذارد. حال و هوا و فعالیت‌های روزانه‌مان را شکل می‌دهد. خورشید الهام‌بخش موسیقی، عکاسی و هنر است. این ستاره که در فاصله 150 میلیون کیلومتری زمین و در قلب منظومه شمسی قرار گرفته، به زمین گرما و موجودات آن حیات می‌بخشد.

    اطلاعات حاصل از سنجش‌های ماهواره‌ای طی 30 سال گذشته حاکی است که انرژی دریافتی از خورشید ثابت است و افزایش دمای زمین در چند دهه گذشته را نباید به تغییرات فعالیت ستاره خورشید نسبت داد. افزایش دمایی که منجر به ذوب یخ‌های قطبی و گرمایش آب اقیانوس ها شده ناشی از رها شدن دراز مدت گازهای گلخانه‌ای در جو است. فراوانی دی اکسیدکربن جو زمین در سال 2017 به 405.5 ذره در میلیون رسید و با اینکه روند افزایشی آن کاهش یافت ولی شوربختانه هنوز ادامه دارد.

    در بخشی از این بیانیه چنین اشاره شده است که از سال 1990 میلادی تاکنون، مصرف سوخت‌های فسیلی 41 درصد افزایش یافت که نتیجه آن گرمایش اقلیم است. طی دهه گذشته سهم دی‌اکسید کربن در این افزایش 82 درصد بوده است. چنانچه روند افزایش گازهای گلخانه‌ای به همین منوال پیش رود، تا پایان قرن بیست‌ و یکم شاهد افزایش 3 تا 5 درجه‌ای دمای هوا خواهیم بود. این میزان بیش از مقدار تعیین‌شده یعنی افزایش دو درجه‌ای دما و حتی کمتر از آن در کنوانسیون سازمان ملل معروف به توافق پاریس در خصوص تغییر اقلیم است.

    دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی در ادامه پیام خود با بیان این نکته که تغییر اقلیم منجر به افزایش دمای بیشینه و ثبت رکوردهای جدید در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی شده است، آورده است که امواج گرمایی هر سال زودتر آغاز می‌شود و دیرتر پایان می‌یابد و به دلیل تغییر اقلیم، شدت و فراوانی آن بیشتر می‌شود. چشم‌انداز مدل‌های اقلیمی حاکی از افزایش میانگین دما در اکثر مناطق خشک و اقیانوسی، افزایش شدید گرما در بیشتر مناطق مسکونی، افزایش فراوانی بارش‌های سنگین در بسیاری مناطق و خشکسالی و کمبود بارش و آب در مناطقی دیگر است. به همین ترتیب خطرات ناشی از تغییر اقلیم و گرمایش جهانی سلامت، معیشت، امنیت غذایی، تآمین آب، محیط زیست، امنیت انسان‌ها و رشد اقتصادی را نشانه گرفته است.

    وی می‌افزاید: خورشید تنها منبع انرژی زمین است که حتی در روزهای ابری نیز در دسترس است. افزایش روز افزون استفاده از انرژی تجدید پذیر خورشیدی در سراسر جهان برای تولید برق، گرما و نمک زدایی آب کاملاً مشهود است. درک این مهم که چگونه خورشید بر هوا و پدیده‌های اقلیمی تاثیرگذار است نقش اساسی در وظیفه اصلی سازمان جهانی هواشناسی را که همانا ایجاد جوامع مستحکم و مقاوم است ایفا می‌کند.

    رویکرد یکپارچه سامانه‌ زمین در کمیته سازمان جهانی هواشناسی، ارائه بهترین علوم و خدمات کاربردی در راستای پشتیبانی از کشورها در زمینه‌های هوا، اقلیم، آب، اقیانوس و محیط زیست است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار