مدیران خودروعصر اعتبار

برخی تولیدکنندگان به دنبال راه اندازی جنگ قیمت اند

عصر ساختمان- متاسفانه اکنون به دلیل این که عرضه بیشتر از تقاضاست برخی تولیدکنندگان به دنبال راه اندازی جنگ قیمت اند تا بتوانند سهمیه رقیب را از بازار بگیرند. این افراد برای کاهش قیمت تمام شده خود از قطعات بی کیفیت و غیر استاندارد استفاده می کنند.

برخی تولیدکنندگان به دنبال راه اندازی جنگ قیمت اند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴:۰۰

    امسال ، سال کیفیت است و از تولیدکننده ها می خواهم ،کیفیت محصولات خود را افزایش دهند تا در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم. محمد باقر معتمد، رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع تهران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری عصر ساختمان  بر افزایش کیفیت محصولات تولیدی و استفاده از تکنولوژی ها و فناوری های روز دنیا جهت ارتقاء کیفیت   محصولات تاکید کرد:

    - ابتدا در خصوص تاریخچه اتحادیه و فعالیت های  آن کمی توضیح دهید.
    گرمایش و سرمایش توسط حامل هایی منتقل می شوند که این حامل می تواند آب یا هوا باشد. برای مثال در موتورخانه آب را گرم می کنند و آب حامل گرما می شود که از طریق رادیاتور وارد محیط می شود که این روش بیشتر شیوه اروپایی هاست. امریکایی ها بیشتر از حامل هوا استفاده می کنند.تاسیسات در دنیا 60 تا 70 سال و در ایران حدود 50 سال سابقه دارد.
    در سال های 45 و 46 شرکت های بزرگی در ایران ایجاد شدند که تکنولوژی های سرمایش و گرمایش را به ایران منتقل کردند. تا این که در ابتدای دهه 50 چند مغازه در همین خیابان طالقانی فعالیت خود را  دراین زمینه شروع کردند و به مرور که فرهنگ استفاده از این سیستم ها توسعه پیدا کرد و مردم نیز توانایی مالی بهتری برای خرید سیستم های گرماشی و سرمایشی به دست آورند؛ تعداد توزیع کننده ها بیشتر شد اما هنوز کالاها از اروپا به خصوص ایتالیا، آلمان، انگلستان و فرانسه وارد می شد.
    در نهایت با هدف این که ایران قطب تاسیسات خاورمیانه شود؛ در سال 64 این اتحادیه را تشکیل دادیم.
    - سال گذشته در مصاحبه ای عنوان کردید؛ بازار به دلیل نبود تقاضا در رکود کامل قرار دارد؛ بازار سال 94 چگونه تمام شد؟
    بازار سال گذشته راکدترین بازاری بود که طی این 50 سال دیدم. بسیاری از همکاران من نتوانستد به آن سودآوری که بتوانند واحد تولیدی خود را اداره کنند؛ برسند. دو نوع سودآوری داریم. نوع اول این است که تولید کننده بتواند از پس هزینه های خود برآید و دیگری به میزانی است که بتواند پس انداز کند. اما اکثر قریب به اتفاق تولیدکنندگان ما موفق به پس انداز نشدند.همان طور که می دانید صنعت تاسیسات بسیار به صنعت ساختمان وابسته است و یکی از دلایل رکود این بازار هم به رکود بازار ساختمان بر می گردد. سال گذشته هم با کاهش قیمت ها و هم کاهش تقاضا مواجه بودیم.
    دو رویکرد در ساختمان سازی وجود دارد؛ سرمایه گذاری و مصرف . یک عده با خرید ساختمان در این بازار سرمایه گذاری می کنند و یک عده هم برای رفع نیاز خود اقدام به خرید ملک می کنند. این دو رویکرد در کنار هم بازار ساختمان را رونق می دهد اما سال گذشته هیچ کدام از این دو رویکرد در بازار وجود نداشت. زیرا علاوه بر این که قدرت خرید مردم پایین آمده بود؛ تصور بر این بود که ممکن است قیمت ها کاهش پیدا کند.
    - امسال را چگونه آغاز کردید؟
    امسال را با شیب ملایم بهتر از سال گذشته می بینم. الان هم این شیب ملایم احساس می شود. یکسری کالاهای صنف تاسیسات مانند پکیج رایاتورکه تولید آن نسبت به تقاضا بیشتر است؛ کاهش قیمت داشته اند اما در بقیه کالا 6 تا 11 درصد افزایش قیمت داشته ایم.
    - میزان تولید کالاهای تاسیساتی در کشور به چه صورت است؟
    تاسیسات شامل رسته های گرمایشی، سرمایشی و صنعتی است.در زمینه تاسیسات گرمایشی میزان تولید بیشتر از تقاضاست و باید به این دسته از تولیدکنندگان کمک شود تا بتوانند محصولات خود را صادر کنند. در سرمایش موتورخانه ای که تهویه مطبوع مرکزی دارند نیز به همین منوال است. علاوه بر این دیگ های چدنی، فولادی و دیگ های بخار با کیفیت خوب تولید و صادر می شود.
    یکی از محصولاتی که اخیرا میزان واردات آن افزایش یافته، اسپیلت های سرمایشی است که روز به روز فرهنگ استفاده از آن گسترش می یابد. دلیل آن هم به نصب آسان و در درسترس بودن بر می گردد. خوشبختانه امسال میزان قاچاق آن کاهش پیدا کرده اما باید بر واردات این محصول نظارت بیشتری صورت گیرد. همچنین وارد کننده های بزرگ نیز باید از حاشیه سود خود بکاهند. بالا بودن میزان سود این شرکت ها عده ای را به فکر قاچاق می اندازد.
    - صادرات بیشتر به کدام کشورها انجام می شود؟
    دیگ های چدنی و مشعل به چند کشور اروپایی صادر می شود.  به کشورهای اطراف مانند افغانستان به وفور صادرات داریم و آن ها اکثرا کالاهای ما را مصرف می کنند. زیرا هم کیفیت و قیمت مناسبی دارند وهم حمل و نقل آن راحت است. قبل از به نتیجه رسیدن برجام صادارت به راحتی انجام نمی شد اما اکنون آینده صادرات را روشن می بینم.
    امسال، سال کیفیت است و از تولیدکننده ها می خواهم، کیفیت محصولات خود را افزایش دهند تا در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم. امسال نیز کنفرانس بین المللی سرمایش و گرمایش را 10 تا 12 خرداد با هدف و شعار افزایش کیفیت برگزار می کنیم. حق مردم است که بتوانند از کالاهای با کیفیت استفاده کنند.
    - چه میزان از کالاهای موجود در بازار این صنف به شکل قاچاق وارد می شود؟
    کل قاچاق این صنف بسیار کم و در حد 5 درصد است.اما در رشته ایی مانند اسپیلت ممکن است به 20 تا 25 درصد برسد.
    - چه کالاهایی از کدام کشورها وارد می شوند؟
    کالاهای حساس اکثرا از کشورهای اروپایی وارد می شوند به خصوص کالاهای صنعتی از کشورهای آلمان، انگلستان، ایتالیا و فرانسه وارد می شود.
    - با توجه به تغییراتی که در عرصه بین المللی رخ داده است؛ چه پیش بینی برای سال جاری دارید؟
    بعد از برداشته شدن تحریم ها، کالاهایی را که ناچار بودیم از کشورهایی مانند چین وارد کنیم؛ می توانیم با خیال راحت از کشورهای اروپایی که کیفیت بهتری دارند  وارد کنیم که این موضوع ایمنی کار را بالا می برد. توسعه کار هم بعد از به نتیجه رسیدن برجام قطعا آسان تر خواهد بود .در زمان تحریم، مهم ترین دغدغه ما این بود که کالای مورد نظر به دست مصرف کننده برسد و در واقع کمبود کالا نباشد. اما اکنون به دنبال این هستیم کالای با کیفیت به دست مصرف کننده برسد.
    متاسفانه اکنون به دلیل این که عرضه بیشتر از تقاضاست برخی تولیدکنندگان به دنبال راه اندازی جنگ قیمت اند تا بتوانند سهمیه رقیب را از بازار بگیرند.  این افراد برای کاهش قیمت تمام شده خود از قطعات بی کیفیت و غیر استاندارد استفاده می کنند.
    همواره از تولید ملی با کیفیت که متضمن منافع ملی باشد؛ حمایت می کنم و از تولیدکنندگان می خواهم که به تولید محصولات با کیفیت روی آورند.اکنون هم دیگر جای اغماض نیست و با تولیدکنندگان محصولات بی کیفیت برخورد خواهیم کرد. با گمرک و وزارت صنعت،معدن و تجارت هم صحبت کرده ایم تا هنگام تعیین تعرفه واردات، قید با کیفیت را لحاظ کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو