مدیران خودروعصر اعتبار

تحلیلگران درباره آینده بازار چه دیدگاهی دارند؟

نزول قیمت سنگ آهن از کانال ۶۰ دلاری

عصر ساختمان:قیمت سنگ آهن در سه روز پایانی هفته کاهش یافت و به زیر ۶۰ دلار در هر تن رسید.

نزول قیمت سنگ آهن از کانال ۶۰ دلاری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، قیمت این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد در سال جاری میلادی تاکنون بیش از 35 درصد افزایش یافته اما تحلیلگران معتقدند شاخص های بنیادی بازار این ماده خام مستحکم نیستند و این بدان معناست که نباید انتظار داشت روند رشد قیمت ها ادامه یابد. در ادامه به تحولات اخیر بازار سنگ آهن و استدلال این تحلیلگران اشاره می کنیم.

    واقعیت این است که افزایش قیمت سنگ آهن در هفته های اخیر سبب شده تولیدکنندگانی که به دلیل کاهش قیمت ها فعالیت خود را متوقف کرده بودند بار دیگر وارد بازار شوند. بنا به اعلام دفتر ملی آمار چین، تولید سنگ آهن در این کشور در ماه مارس 98.2 میلیون تن بوده است.

    در سه ماهه نخست امسال رقم تولید به 261.6 میلیون تن رسید که نسبت به سال قبل 5.3 درصد کمتر است اما میزان تولید سنگ آهن در سه ماهه نخست امسال معادل تولید 3.2 میلیون تن در روز است و این رقم 19 درصد بالاتر از 2.7 میلیون تن در روز مربوط به دو ماه اول سال جاری میلادی است. این بدان معناست که در ماه سوم امسال بر میزان تولید سنگ آهن در چین افزوده شده است.

    دو هفته پیش قیمت سنگ آهن به بالاترین میزان در 16 ماه اخیر رسیده بود. این رشد حاصل افزایش یازده درصدی قیمت ها تنها در دو روز کاری در اثر افزایش خریدها در بورس دالیان چین بود.

    خبرگزاری بلومبرگ در گزارش خود به تاکید شرکت ریوتینتو بر عزم این شرکت برای تولید 360 میلیون تن سنگ آهن در سال جاری میلادی اشاره کرده است. افزایش قیمت سنگ آهن بر مازاد عرضه این ماده خام می افزاید و از پیش شرکت های بزرگ تولیدکننده این ماده خام در حال اجرای برنامه هایی برای بالا بردن تولید خود هستند. بسیاری از شرکت های متوسط نیز در همین مسیر حرکت کرده اند.

    ماه پیش سه شرکت بزرگ تولیدکننده سنگ آهن یعنی ویل اس ای، ریوتینتو و بی اچ پی بیلیتون اعلام کردند از تولید خود کاسته اند اما واقعیت این است که کاهش 35 میلیون تنی تولید سنگ آهن تغییر بزرگی در عرضه این ماده خام ایجاد نمی کند. و حتی با در نظر گرفتن این کاهش، باز هم شرکت های بزرگ امسال به میزانی بی سابقه سنگ آهن تولید می کنند.

    بانک سیتی گروپ در گزارش جدید خود پیش بینی کرده امسال تولید سنگ آهن در استرالیا 75 میلیون تن افزایش خواهد یافت. امسال تولید سنگ آهن در برزیل 16 میلیون تن افزایش خواهد یافت و اگر پروژه جدید زیرساختی و بندری این کشور به بهره برداری برسد میزان تولید سنگ آهن بسیار بیش از رقم یاد شده افزایش خواهد یافت.

    بدین ترتیب در سال جاری میلادی مازاد عرضه سنگ آهن ادامه پیدا خواهد کرد. اما در حوزه تقاضا چه تحولاتی رخ خواهد داد؟ بعید است تقاضا برای سنگ آهن امسال رشدی قابل ملاحظه داشته باشد. اقتصاد چین امسال در بهترین حالت زیر 7 درصد رشد خواهد کرد و نیز تولید سنگ آهن در این کشور در حال افزایش است.

    همچنین یک عامل افزایش قیمت سنگ آهن، رشد قیمت و تولید فولاد در چین بوده که عاملی پایا نیست. نهادهای تحلیلگر معتقدند متوسط قیمت سنگ آهن در سال جاری میلادی پایین تر از 50 دلار در هر تن خواهد بود.

    در زیر نمودار تغییرات قیمت سنگ آهن با عیار 62 درصد در یک سال اخیر نشان داده شده است:

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار