مدیران خودروعصر اعتبار

نگاهی به وضعیت مسکن در گذشته و آینده

عصر ساختمان- رسانه های داخلی با پرداختن به موضوع مسکن، این بازار را از ۲ زاویه «نوسانات قیمتی» و «وام مسکن» مورد بررسی قرار داده و با پرتنش خواندن آن در سال ۹۷، درباره وضعیت مسکن و خانه دار شدن مردم در سال آینده به گمانه زنی پرداختند.

نگاهی به وضعیت مسکن در گذشته و آینده
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، سال 97 سال پرفرازو نشیبی در بازار مسکن بود به طوری که قیمت مسکن با افزایش زیادی همراه بود و همین امر باعث شد مردم به دلیل عدم توانایی مالی نتوانستند برای خرید خانه اقدامی انجام دهند و مسکن به حالت رکود رفت. دولت بعد از این جریان وام مسکن را افزایش داد اما کارشناسان اعلام کردند که با افزایش آن تورم در بازار اجاره دوباره رخ می دهد. حال باید دید بازار مسکن در سال 98 به کدام سمت خواهد رفت.
    بررسی امروز یکشنبه 26 اسفند ماه نشان می دهد که برخی رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب، از سال 97 به عنوان سالی پرتنش برای بازار مسکن نام برده اند و نوشته اند که، در این سال مسکن با کاهش تقاضای چشمگیری روبه‌رو و به نوعی کسادی گریبان‌گیر این بازار شد.
    مهم ترین عبارت های کانونی به کار گرفته شده از سوی این جریان رسانه ای عبارتند از: کشش صفر تولید و عرضه مسکن همواره با دوره‌های رکود و رونق مواجه است؛ افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن برای دارندگان و سازندگان مسکن؛ مسکن چشم به راه سال جدید؛ عدم کمک به خانه‌دار شدن دهک‌های ضعیف و متوسط جامعه با بالا بردن نرخ وام مسکن؛ ناتوانی مردم در دریافت تسهیلات مسکن منجر به داغ شدن بازار اجاره بها خواهد شد؛ افزایش نرخ اوراق مسکن و این شیوه حمایت دولتی غیراقتصادی است؛ پایان دوره جهش قیمت در بازار مسکن.
    رسانه های اصولگرا نیز در 2 محور «تصویب یا عدم تصویب لایحه تمدید مهلت اجاره» و « وام مسکن» به بررسی این موضوع پرداخته اند.
    «ناامن شدن بازار اجاره با تصویب لایحه تمدید مهلت اجاره» و «افزایش بدون برنامه وام مسکن باعث افزایش تورم» از مهم ترین واژگان کانونی به کار رفته از سوی این جریان رسانه ای است.

    **کاهش معاملات و افزایش قیمت‌ها
    روزنامه اعتماد می نویسد: بازار مسکن به‌ دلیل برخی نگرانی‌ها و نامطمئن بودن فضای کسب و کار، همچنین کشش صفر تولید و عرضه مسکن همواره با دوره‌های رکود و رونق مواجه است. طی سال‌های 92 تا 95 دوره رکودی بود که در آن با ثبات قیمت، کاهش حجم معاملات، کاهش سرمایه‌گذاری و ساخت‌وساز مواجه شد. در سال 96 و تا ابتدای سال 97، بازار خرید مسکن داغ بود و قیمت‌ها رشد می‌کرد و خرید و فروش هم صورت می‌گرفت. این در حالی بود که مسکن پس از رشد سال 92 بازار آرامی را سپری کرده بود و اکنون فرصتی بود تا افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن برای دارندگان و سازندگان مسکن، سودآوری ایجاد کند. با این همه،گرچه در انتهای سال 96 به دلیل بی‌ثباتی‌های ارزی، روند افزایش قیمت مسکن و رشد معاملات، شتاب بیشتری گرفت اما در ادامه سال 97، این فقط قیمت‌ها بودند که رشد می‌کردند بدون اینکه خریداری و فروشنده‌ای وجود داشته باشد.

    روزنامه ابتکار با عنوان «مسکن چشم به راه سال جدید» عنوان داشت: سال 97 سالی پرتنش برای بازار مسکن به حساب می‌آید. در این سال مسکن با کاهش تقاضای چشمگیری روبه‌رو و به نوعی کسادی گریبان‌گیر این بازار شد. در این میان هم باتوجه به گرانی مسکن و ناتوان ماندن در تامین سرپناه، بسیاری از افراد به فکر مهاجرت افتاده‌اند و به نوعی مهاجرت معکوس را کلید زده‌اند. بماند که همین مهاجرت‌های معکوس یکی از اصلی‌ترین معضلات در بخش مسکن به حساب می‌آید و کارشناسان بارها درخصوص آن هشدار داده‌اند. با وجود پیش آمدن چنین شرایطی برخی از کارشناسان دلایل متعددی را برای افزایش قیمت و کسادی در این بازار عنوان کردند.

    ** وام مسکن
    روزنامه همدلی در مورد افزایش وام مسکن نوشت: شورای پول و اعتبار در حالی مصوبه افزایش تسهیلات مسکن را در دستور کار خود قرار داده است که حداقل تجربه سال‌های گذشته در این زمینه نشان می‌دهد، بالا بردن نرخ وام، تاکنون کمکی به خانه‌دار شدن دهک‌های ضعیف و متوسط جامعه نکرده است.
    این روزنامه افزود: دولت در حالی مکلف به اجرای مصوبه افزایش سقف وام مسکن است که نمایندگان مردم در مجلس می‌گویند، اگر دولت و بانک‌ها مصوبه جدید شورای پول و اعتبار را اجرا نکنند قطعا نمایندگان از ابزارهای نظارتی خود برای اجرایی شدن مصوبه استفاده خواهند کرد. باید دید در سال جدید مسکن به کدام سمت و سو می‌رود و سیاست افزایش وام کمکی به خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد خواهد کرد یا خیر؟ هر چند با توجه به تورمی که هر بار با افزایش وام مسکن اتفاق می‌افتد بعید بنظر می‌رسد که این سیاست در خانه‌دار کردن مردم موفق عمل کند.

    مجید کیان‌پور عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، بیان کرد: ناتوانی مردم در دریافت تسهیلات مسکن منجر به داغ شدن بازار اجاره بها خواهد شد.
    وی ادامه داد: متاسفانه روی آوردن قشر نیازمند خانه به دریافت تسهیلات با اوراق، نرخ آن را افزایش و بساطی برای حضور پررنگ دلالان شده است.
    نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس اظهار داشت: افزایش نرخ اوراق مسکن و این شیوه حمایت دولتی غیراقتصادی است.
    کیان‌پور تأکید کرد: متأسفانه ناتوانی مردم در دریافت تسهیلات مسکن و انصراف آنان از خرید خانه منجر به داغ شدن بازار اجاره بها می‌شود.

    **کاهش قیمت ها در سال 98
    «پایان دوره جهش قیمت در بازار مسکن» عنوان گزارش خبرگزاری ایلنا است که در بخشی از آن می خوانیم: هر چند در سال 97 بیشترین افزایش قیمت مسکن را در کلان شهرهایی مانند تهران تجربه کردیم و قیمت مسکن در برخی از نقاط پایتخت تا 100 درصد افزایش پیدا کرد اما گفته می‌شود در سال آینده بازار مسکن مطلقا دچار افزایش قیمت به صورت جهشی نخواهد شد.

    رسانه های اصلاح طلب
    ---------------------------
    ** لایحه تمدید مهلت اجاره
    به گزارش خبرگزاری فارس، براساس مصوبه دولت، لوایح سه‌گانه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی برای تنظیم بازار اجاره با هدف بررسی‌های بیش‌تر مجددا به این وزارتخانه ارجاع شد. بسیاری از کارشناسان معتقدند تصویب لایحه تمدید مهلت اجاره واحدهای مسکونی که به اجباری کردن تمدید قراردادهای اجاره و افزایش مدت اجاره می انجامد، به ضرر مستاجران تمام می شود زیرا بازار اجاره را ناامن می کند و باعث می شود مالکان تمایل کمتری برای اجاره دادن خانه خود داشته باشند.

    **وام مسکن
    به گزارش خبرگزاری تسنیم، فرج الله رجبی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان این که افزایش بدون برنامه وام مسکن باعث افزایش تورم می شود، گفت: قطعا افزایش تسهیلات مسکن با برنامه ریزی صورت گرفته و افزایش وام بخشی از مراحل ساماندهی بازار مسکن باشد، این مسئله می تواند به تحریک بازار کمک شایانی کند، اما در غیر این صورت، مشکلاتی مانند افزایش تورم رخ می دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو