مدیران خودروعصر اعتبار

ساختمان‌هایی که تنگی نفس دارند

عصر ساختمان- هر نفسی که فرو می‌رود ممد حیات است و چون برمی‌آید مفرح ذات؛ اما اگر ساختمان و ملزومات آن برای این نفس‌ها استاندارد نباشد ...

ساختمان‌هایی که تنگی نفس دارند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، مرد جوان، همسر و نوزادشان از سفر برگشتند. بی‌آنکه از سالم بودن دودکش‌ها و نصب وسایل گازسوز مطمئن شوند، آب‌گرمکن و وسایل گرمایشی را روشن می‌کنند. پدر و مادر پیگیر فرزند هستند. پس از تماس‌های مکرر جوابی از مرد و زن جوان نمی‌شنوند. خود را به منزل آن‌ها رسانده و به هر ترتیب شده وارد منزل می‌شوند اما در کمال ناباوری پیکر بی‌جان مرد، همسر و کودک را می‌بینند.

    به گفته مسئول روابط‌عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان زنجان در 10 ماهه امسال 154 مسمومیت با منوکسید کربن گزارش شده که 47 نفر از آن‌ها مرد، 58 نفر زن و 49 نفر از آن‌ها کودک زیر 12 سال بودند. 4 نفر از مسمومین پیش از رسیدن آمبولانس فوت کردند.

    وی بیشترین موارد مسمومیت را ناشی از استاندارد نبودن وسایل گازسوز و نصب نادرست آن‌ها از جمله بخاری، آبگرمکن، پیک نیک و شومینه دانست و گفت: روشن کردن پیک‌نیک داخل ماشین یا چادر مسافرتی، نصب آبگرمکن داخل حمام، استفاده از بخاری‌های بدون دودکش و عدم کنترل دودکش‌ها و روشن گذاشتن ماشین در پارکینگ‌های بدون تهویه موجب بروز حوادث گازگرفتگی شده است‌.

    در این بین لزوم‌ رعایت مقررات و استانداردهایی برای زندگی در ساختمان‌ها بر کسی پوشیده نیست و مقررات ملی ساختمان، طراحان، ناظران، سازندگان و بهره‌برداران ساختمان را ملزم به رعایت این استانداردها کرده است.

    امروزه به‌علت رواج ساخت بناهای بلند مرتبه لزوم رعایت مقررات ملی از جمله دستورالعمل‌های تاسیساتی توجه بیشتری را طلب می‌کند برای نمونه یک ساختمان بلندمرتبه‌، ساختمان‌های اطراف را تحت تاثیر قرار می‌دهد که معمولا سازندگان و حتی مالکان بناهای اطراف از آن بی‌اطلاع هستند.

    رئیس گروه تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان در این‌باره به ایسنا گفت: وقتی یک ساختمان بلند در کنار ساختمان کوتاه ساخته می‌شود، مکش دودکش‌های ساختمان پایینی را دچار مشکل می‌کند و این موضوع بسیار خطرناک است، در حالی که با یک اقدام متناسب با وضعیت ساختمان‌ها می‌توان نسبت به اصلاح دودکش‌های ساختمان پایینی اقدام کرد.

    مبحث 22 مقررات ملی ساختمان در غبار بی‌توجهی

    اصغر محمدی به رعایت مقررات ملی ساختمان تأکید کرد و گفت: مخصوصا اگر مبحث 22 مقررات ملی ساختمان که مربوط به مراقبت و نگه‌داری از ساختمان‌ها است، رعایت شود، بی‌شک خیلی از مسائل فوق برطرف می‌شود اما متاسفانه مشاهده می‌شود بعد از گذشت حدود 5 سال از ابلاغ آن هنوز از طرف سازمان‌های ذیربط اجرایی نشده است.

    وی یادآور شد: ممکن است به مرور زمان مشکلاتی برای دودکش‌ها از قبیل ساخت لانه توسط پرنده‌ها روی دودکش، از بین رفتن و یا پوسیدگی لوله دودکش و کلاهک آن پیش آید که کارکرد درست دستگاه گازسوز را با مشکل مواجه کند؛ لذا لازم است افراد قبل از روشن کردن وسایل گازسوز از سالم بودن دودکش اطمینان حاصل کنند.

    این مسئول تصریح کرد: با توجه به اینکه اکثر ساخت وسازها توسط افراد غیرمتخصص انجام می‌شود لذا به‌علت عدم آشنایی با مقررات و مسائل فنی خیلی از موارد اصولی رعایت نمی‌شود؛ از جمله قراردادن دودکش‌ها در دیوار پیرامونی وعبور دادن آن از داخل تیرهای افقی و تیغه‌های داخلی که به دلیل عرض کم آنها احتمال آسیب دیدن در زمان نصب قاب عکس، با کوبیدن میخ به دیواروجود دارد و یا جاگذاری دودکش در دیوار مشترک با حمام نیز خطراتی دارد، در حالی که باید دودکش‌ها در داخل داکت در محل مناسب از ساختمان اجرا شوند.

    محمدی ادامه داد: اجرای داکت مشترک برای لوله‌ها و دودکش‌ها نیز ممکن است موجب خطراتی به‌دلیل نشت از دودکش‌ها و ورود به فضای ساختمان از جمله حمام و اتاق خواب شود. فضای دودکش در داخل داکت باید با دیوار مناسب جدا شود و به‌طور کامل دودبند شوند. دودکش دستگاه‌های گازسوز نمی‌تواند مشترک باشد. در ساختمان‌های عمومی و مسکونی بیشتر از 10 واحد بهتر است از سیستم حرارت مرکزی استفاده شود.

    گاز؛ نعمت یا نقمت؟

    وی بیان کرد: گاز با همه مزیت‌هایی که دارد اگر درست استفاده نشود، می‌تواند حوادث ناگواری را رقم بزند. نصب دستگاه‌های گاز از جمله پکیج‌ها باید توسط عامل مجاز انجام شود. همچنین دستگاه‌ها ودودکش‌ها بایستی مطابق مفاد مبحث 22 به صورت دوره‌ای بازرسی وکنترل گردند. مکان نصب پکیچ و آبگرمکن به جهت مصرف گاز بالا باید مناسب باشد. برای سوختن کامل گاز اکسیژن کافی مورد نیاز است و به علت استفاده از در و پنجره‌های دوجداره باید هوای لازم برای احتراق از بیرون تامین شود و بر اساس مبحث 17 دریچه‌هایی برای تامین هوای مورد نیاز پیش‌بینی شود البته برخی از پکیج‌های جدید که آنتی‌فریز هستند، می‌توانند در تراس و بیرون از محیط منزل نیز نصب شود.

    رئیس گروه

    رئیس گروه تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان، خاطرنشان کرد: جهت کاهش حوادث احتمالی لازم است ساخت و سازها توسط افراد متخصص صورت گیرد و اجرا توسط مجری‌ها و اکیپ‌های ذی‌صلاح و دارای پروانه و کارت فنی انجام شود و همین‌طور مبحث 22 نیز اجرائی تا همه افراد دخیل در ساخت و ساز و بهره‌بردار در برابر مسئولیت‌های خود پاسخ‌گو باشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار