مدیران خودروعصر اعتبار

مسکن، مهم‎ترین دغدغه شاغلان

عصر ساختمان:وزیرکار در هفته‌ای که روز کارگر را در دل خود داشت، در سخنانش به صراحت اذعان کرد که حداقل مزد فعلی به‌جای ۸۱۲ هزارتومان باید یک‌میلیون و ۴۳ هزار تومان باشد و میان تورم و افزایش مزد، فاصله‌ای ۲۸/۵درصدی است.

مسکن، مهم‎ترین دغدغه شاغلان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از اعتماد ، وی حتی افزایش ١٤درصدی مزد در سال ٩٥ را کافی ندانسته و معتقد است که شکافی میان نرخ تورم و حقوق نیروی کار وجوددارد. حال دراین میان و باتوجه به مباحث مطرح شده، می‌توان گفت که میزان دستمزد و مزایای دریافتی و موارد اثرگذار روی آن، مهم‌ترین موضوعی بوده که همواره از سوی جمعیت کثیری از شاغلان و کارجویان، موردپیگیری قرارگرفته است و البته در سال‌های گذشته هیچ‌گونه مرجع آماری برای پاسخگویی به این نیاز وجود نداشته است. سه سالی است که سایت ایران تلنت، به عنوان بزرگ‌ترین سایت استخدامی ایران، گزارشی را از میزان حقوق و دستمزد مشاغل در کشور ارایه می‌کند.

    گزارشی که بنا به ادعای این سایت از طریق پرسشنامه میان شاغلین کشور به دست آمده و بازگو‌کننده وضعیت تقریبی حقوق و دستمزد درکشوراست. موردی که شاید در سال‌های گذشته برای کارشناسان چندان شفاف نبوده و در بسیاری از موارد مجبور به استناد به آمارهای کلی و نه چندان طبقه‌بندی شده مراکز رسمی آماری کشور می‌شدند. این گزارش نتیجه ارزیابی دستمزد ماهانه بیش از ٣٦ هزار نفر از جامعه متخصصان و مدیران کشور در دی‌ماه ١٣٩٤ است که هدف آن آگاهی کارفرمایان، مدیران و کارشناسان از میزان حقوق و دستمزدهای رایج در گروه‌های شغلی مختلف اعلام‌شده است. منحنی سن شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی بازه سنی ٢٢ تا ٦٥ سال را دربرگرفته و میانگین آن ٢٩ سال است. حوزه‌فعالیت شرکت‌کنندگان نیز متنوع بوده و فعالیت‌های فنی و مهندسی، خدماتی، فرهنگی و اقتصادی و غیره را با میزان تحصیلات متفاوت دربرمی‌گیرد.

    جنسیت عامل میزان دستمزد/ با ارتقای شغلی، اختلاف دستمزد زنان با مردان هم‌رده‌ بیشتر می‌شود
    بنا به نتایج به دست آمده از این گزارش، متوسط دریافتی خانم‌ها در سمت‌های مشابه شغلی، ٢٣درصد کمتر از دریافتی آقایان است که این میزان درسمت‌های مدیریتی ١٣درصد بیشتر از سمت‌های کارشناسی است. یعنی خانم‌ها هرچقدر که در موقعیت شغلی خود ارتقا پیدا ‌کنند، بیشتر در معرض تبعیض دستمزد با مردان همرده خود قرارمی‌گیرند.

    مسکن مهم‌ترین دغدغه شاغلین
    به‌طورمتوسط ٣٥ درصد از شاغلین کشور، به‌صورت ماهانه، اجاره خانه پرداخت می‌کنند. دراین میان افراد با درآمد پایین، نزدیک به نیمی از دریافتی خود را بابت اجاره مسکن صرف می‌کنند. به عنوان مثال، افرادی با درآمد ماهیانه ٥۰۰ تا یک میلیون تومان، ماهانه درحدود سیصدوپنجاه تا چهارصدهزارتومان اجاره پرداخت کرده و این عدد در افرادی با بازه حقوقی ٥تا١۰ میلیون تومان، به حدود 1/5 تا ٢ میلیون تومان می‌رسد.

    پیشی‌گرفتن بخش خصوصی از دولت، در افزایش حقوق
    بنا به آمار، متوسط افزایش دریافتی در ابتدای سال ٩٤، در بخش خصوصی ٢٥ درصد بوده و این درحالی‌است که دولتی‌ها، افزایش ٢١ درصدی را تجربه کردند. در این میان میزان دریافتی افراد با تحصیلات فوق‌لیسانس به‌طور متوسط ١٥ درصد بالاتر از افراد با تحصیلات لیسانس است و افراد فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های دولتی ١٦ درصد بالاتراز فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد حقوق دریافت می‌کنند.

    شجاعت در تغییرکار، افزایش در دستمزد
    این تحقیق به‌خوبی ثابت می‌کند افرادی که شجاعت بیشتری در تغییرکار خود داشته‎اند مزد این شجاعت را به خوبی گرفته و با تغییرمحل‌کار١٣ تا ١٣٥ درصد افزایش حقوق را تجربه کرده‌اند. البته افرادی که محل‌کار خودرا حفظ کرده ولی سمت قبلی را تغییر دادند نیز، افزایش حقوقی برابر ١٣ تا ٩٧ درصدی را تجربه کرده‌اند.

    کاهش میزان رضایت شاغلین در نیمه راه دولت یازدهم
    مقایسه آمارهای امسال با سال گذشته، نشان می‌دهد که میزان رضایت شاغلین از وضعیت کاری خود حدود ٦ درصد کاهش و تلاش افراد برای ارتقای شغلی به میزان ٩ درصد افزایش پیدا کرده است. ٣٦درصد مصاحبه‌شوندگان، جست‌وجو برای شغل جدید را آغاز کرده‌اند و ١١ درصد دیگر به فکر راه‌اندازی کسب وکار شخصی خود هستند و فقط ١١درصد از وضعیت فعلی خود رضایت دارند. رضایتمندان شغلی در میان کارشناسان، کسانی هستند که ٣٣درصدبالاتر از عرف بازار حقوق دریافت می‌کنند و مدیرانی که حدود ١٩ درصد بالاتراز عرف بازاردریافت می‌کنند هم درجرگه رضایت‌مندان هستند.

    تسلط به زبان انگلیسی، عامل تاثیرگذار در افزایش حقوق
    آمار جالب دیگری که از سوی این سایت ارایه شده است مربوط به میزان تسلط افراد به زبان انگلیسی است. براساس این گزارش، افراد مسلط به زبان انگلیسی، ١٦ درصد بالاتر از افراد دیگر، حقوق دریافت می‌کنند و این اختلاف به‌صورت میانگین برای مدیران بیشتراز کارشناسان به‌چشم می‌آید. مدیران مالی و کارشناسان شبکه درصورت دارا بودن دانش زبان، بیشترین تاثیر را روی حقوق خود خواهند دید.

    متوسط دریافت دستمزد در مشاغل مختلف
    یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این گزارش، مربوط به اعلام توسط حقوق دریافتی مشاغل گوناگون است. بنا بر داده‌های این گزارش، متوسط دریافتی کارشناسان حسابداری و مالی ١٥ میلیون ریال بوده که این عدد در منصب مدیریت به ٤۰میلیون ریال نیز می‌رسد. این عدد برای متخصصان منابع انسانی از١٥ میلیون ریال شروع شده و در سطح مدیریت به ٣٥ میلیون ریال می‌رسد. متوسط دریافتی ماهانه پرسنل دفتری و کارمندان اداری نیز از ١۰ میلیون ریال شروع و به ١٥ میلیون ریال ختم می‌شود.  در بیشتر شغل‌های مهندسی نیز بازه دریافتی ١٥ میلیون تا ٣٥ میلیون را شاهد هستیم که در این میان، متوسط درآمد مهندسان نفت، گاز و پتروشیمی عدد بالاتری را نشان می‌دهد. در حوزه هنر نیز، متوسط حقوق طراحان، بازه ١٣ تا ٢٦ میلیون ریال را نشان می‌دهد. و اما متوسط دریافتی مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره، ٥٥ میلیون ریال بوده که بالاترین رقم اشاره شده در نمودارها، عدد ١٦٣ میلیون ریال را نشان می‌دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی