مدیران خودروعصر اعتبار

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس خبر داد:

رفع بحران نقدینگی شرکت‌های ساخت‌وساز به کمک صندوق زمین‌وساختمان

عصر ساختمان- استفاده از صندوق‌های زمین و ساختمان، برای شرکت‌های ساخت‌و‌ساز قدیمی که از سال‌های پیش شروع به ساخت و ساز کردند، اما هم اکنون دچار بحران نقدینگی شدند، بلااشکال است و با رعایت الزمات مقرر، امکان استفاده از این فرصت برای این شرکت‌ها نیز وجود دارد.

رفع بحران نقدینگی شرکت‌های ساخت‌وساز به کمک صندوق زمین‌وساختمان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از سنا، در صندوق‌‌های زمین و ساختمان، وجوه از متقاضیان سرمایه‌گذاری جمع‌آوری و در ساخت پروژه ساختمانی مشخصی که صندوق برای ساخت آن تاسیس می‌شود، صرف می‌شود و در نهایت پس از فروش واحدهای ساختمانی، عواید ناشی از این فعالیت بین سرمایه‌گذاران صندوق توزیع می‌شود.

    محمدرضا معتمد، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب فوق درباره صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان گفت: در این صندوق ها، مشخصات زمین و ساختمان، مراحل و زمان‌بندی، هزینه‌های اجرای پروژه و پیش‌بینی مبالغ فروش از جمله مواردی است که افشا می‌شود.

    او در ادامه افزود: وجود یک پروژه که برآوردهای صحیحی از هزینه‌‌های ساخت و قیمت فروش آن انجام شده باشد و مطابق برنامه زمان‌بندی‌شده ساخته و به فروش برود می‌تواند منافع متقابلی برای سرمایه‌گذاران و کسانی که تامین مالی ساخت پروژه ساختمانی را از طریق صندوق انجام داده‌اند فراهم کند.

    معتمد با بیان اینکه صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، راه‌کاری برای تامین مالی آگاهانه در پروژه‌های ساختمانی است، گفت: در زمان رکود تمایل به سرمایه‌گذاری در خرید مسکن کاهش پیدا می‌کند اما سرمایه‌گذاران با دریافت اطلاعات و مستندات مربوط به ساخت پروژه‌های زمین و ساختمان، می‌توانند در تامین مالی پروژه‌ها مشارکت کنند و با بازگشت رونق به بازار مسکن، انتظارشان تامین شود.

    مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره استفاده از این فرصت برای شرکت‌های ساخت و ساز قدیمی و همچنین گروه‌هایی که از سال‌های پیش شروع به ساخت‌و ساز کردند اما هم‌اکنون دچار بحران نقدینگی شدند، گفت: در صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، محدودیتی برای پذیرش و اجرای پروژه ساختمانی وجود ندارد و هر پروژه‌ای که الزامات مورد نیاز برای تامین مالی از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان را تامین کرده باشد، می‌تواند نسبت به تامین منابع مالی و ساخت پروژه ساختمانی در چارچوب اساسنامه، امیدنامه و مطابق طرح توجیهی ارائه شده اقدام کند.

    او درباره این الزامات گفت: یکی از الزامات این صندوق‌ها که به منظور صیانت از سرمایه سرمایه‌گذاران مقرر شده است، انتقال قطعی زمین یا پروژه در دست ساخت، به نام صندوق، قبل از تامین مالی از عموم است. در این صندوق‌ها منابع مالی از طریق عموم تامین می شود بنابراین عایدات و بازده مورد انتظار آن بر اساس برآوردهای واقع‌بینانه باید به گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذاران راغب به سرمایه‌گذاری در آن صندوق باشند.

    معتمد با اشاره به راه‌اندازی دو صندوق زمین و ساختمان گفت: در حال حاضر صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان نسیم در تاریخ 26 شهریور 1393 و صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان شمال‌غرب در تاریخ 3 آبان 94 مجوز فعالیت خود را دریافت کرده و مشغول به فعالیت هستند.

    او ادامه داد: همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان آویشن و پردیس پارسیان نزد مرجع ثبت، مراحل ثبت خود را انجام داده‌اند که با تکمیل مدارک و مستندات لازم می‌توانند تقاضای دریافت مجوز فعالیت را ارائه کنند.

    این مقام مسوول توضیح داد: موضوع فعالیت صندوق زمین و ساختمان، منحصر به ساخت و فروش یک پروژه ساختمانی مسکونی نیست بلکه پروژه مذکور می‌تواند علاوه بر ساخت واحدهای مسکونی، شامل ساخت پروژه‌هایی از قبیل مجتمع‌های اداری، تجاری، خدماتی، تفریحی و گردشگری را نیز شامل شود.

    او تصریح کرد: همچنین بنگاه‌های تولیدی نیز برای ساخت ساختمان‌‌های مورد نیازشان نیز می‌توانند اقدام به تامین مالی از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان کنند.

    معتمد درباره ورود سرمایه‌گذاران خارجی به این عرصه گفت: سرمایه‌گذاران خارجی با رعایت قوانین و مقررات مرتبط با سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند در واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های زمین و ساختمان سرمایه‌گذاری کنند یا چنانچه دارای امکانات و تکنولوژی ساخت مناسبی باشند، با ارکان اجرایی صندوق در ساخت و تکمیل پروژه در دست اجرا همکاری داشته باشند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر ساختمان ( https://telegram.me/asresakhteman ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار