مدیران خودروعصر اعتبار

هم‌اندیشی شهردار تهران و مدیران رسانه‌ها درباره مهم‌ترین مسائل پایتخت

عصر ساختمان- شهردار تهران عصر دیروز با جمعی از مدیران مسئول رسانه‌ها دیدار کرد. در این جلسه مهم‌ترین چالش‌های پایتخت به بحث و بررسی گذاشته شد.

هم‌اندیشی شهردار تهران و مدیران رسانه‌ها درباره مهم‌ترین مسائل پایتخت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، پیروز حناچی بعدازظهر دیروز در جلسه‌ای که با حضور جمعی از مدیران مسئول رسانه‌ها در ساختمان شهرداری برگزار شد، به تغییر پارادایم مدیریت شهری در تهران اشاره کرد و گفت: در روش قبلی اداره پایتخت بیشتر مبتنی بر فروش شهر و تمرکزگرایی بود که ترافیک و آلودگی هوا را به بار آورد. مصداق بارز تمرکزگرایی در تهران نیز این است که حدود 27 درصد از تولید ناخالص ملی و 30 درصد از گردش ناخالص ملی در این شهر اتفاق می‌افتد. ضمن اینکه 80 درصد از نخبگان و به طور کلی 20 درصد جمعیت کشور در 2 درصد از مساحت آن سکونت دارند.

    وی با تاکید بر تأثیرات حاصل از تمرکزگرایی بر آلودگی هوای پایتخت اظهار کرد: واقعیت این است که 70 درصد آلودگی هوا به واسطه وسایل نقلیه است که از این میزان 18 درصد به موتورهای دوچرخ و 25 درصد به وسایل حمل و نقل شخصی مربوط است. متأسفانه، علی رغم همه تلاش‌هایی که صورت گرفته است آمار استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در مقایسه با خودروهای شخصی منفی است و نمی‌توانیم بگوییم که استفاده از حمل و نقل عمومی رو به صعود است. این امر نشان می‌دهد که سیاست‌های مسئولین امر در این حوزه همسو نیست و شاید همین موضوع موجب می‌شود نتیجه نگیریم.

    شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه 80 درصد از درآمدهای شهرداری تهران به ساخت و ساز وابسته است و با تغییر نگرش در مدیریت شهری این میزان درآمد به نصف کاهش پیدا کرده، گفت: با وجود آن که میزان صدور پروانه کاهش یافته، اما معتقدم می‌توان در رویه تغییر شکل درآمدزایی موفق بود. مهم این است که هم جهت شویم و مردم را در صحنه داشته باشیم.

    در ادامه این مراسم، علی متقیان، مدیر عامل خبرگزاری ایسنا با تشکر از برگزاری جشنواره رسانه‌های شهری، خطاب به شهردار تهران عنوان کرد: از شما می‌خواهم شهر را سیاسی و طبقه بندی نکنید. ضمن اینکه پیشنهاد می‌کنم برای شهرداری سخنگو انتخاب کنید تا بسیاری از مشکلات حل شود. چراکه تعامل رسانه‌ها با سخنگوی شهرداری موجب عمیق‌تر شدن زمینه‌های همکاری خواهد شد.

    امیر محبیان مدیرعامل خبرگزاری آریا نیز در ابتدای سخنان خود با بیان این که همواره ذهنیتی منفی علیه شهرداری تهران وجود دارد، گفت: شهرداری باید به سمت خنثی سازی فضای ذهنی برود و از بدنامی خارج شود. برای تحقق این امر لازم است شهرداری غیرسیاسی شود و به سمت مسئولیت‌های خود در مدیریت شهری حرکت کند. از سوی دیگر شهرداری به ثبات مدیریتی نیاز دارد و توصیه می‌کنم از جنجال‌ها و به‌کارگیری مدیران جنجالی اجتناب کنید.

    عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان نیز خطاب به حناچی گفت: از همان ابتدا احساس کردیم شما برای سیاسی کاری نیامده‌اید و قصد دارید واقعاً کار کنید و به همین دلیل از شما حمایت کرده ایم، اما پیشنهاد می‌کنم از روشنفکران در مدیریت شهری استفاده نکنید چراکه طبع آن‌ها تنش‌زا است و موجب ایجاد دوگانگی می‌شوند. آنها دوست دارند در نقش اپوزیسیون ظاهر شوند و از کار برای شهر و شهروندان غافل می‌شوند.

    حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات از دیگر افرادی بود که در این جلسه نظرات خود را با شهردار تهران در میان گذاشت.

    وی با تبریک مناسبت‌های ماه رجب از اقدامات و ابتکارات حناچی تقدیر کرد و گفت: این که تصمیم گرفته اید یک روز در هفته با دوچرخه یا حمل و نقل عمومی به محل کار خود بروید، قابل تقدیر است. از دیگر ابتکارات خوب شما این است که با شهرداران پیشین نشست برگزار کردید و از آن‌ها رهنمود خواستید. خوشحالم که کسی مدیریت شهری را بر عهده گرفته است که هم از تخصص لازم برخوردار است و هم خصلت و ظرفیت پذیرش هر حرفی ولو تلخ و انتقادی را دارد.

    نادری که به نمایندگی از سید ضیاء‌هاشمی، مدیرعامل خبرگزاری ایرنا در این جلسه حضور پیدا کرده بود، گفت: از شهرداری می‌خواهیم به ویژه در سال 98 نشاط و شادابی را در پایتخت ایجاد کند. تهران تبدیل به شهر آسفالت، آهن و دود شده و حتی در پارک‌ها هم به عناوین مختلف ساخت و ساز می‌شود. به طور مثال، در پارک طالقانی هر بار به بهانه‌ای از فضای سبز کاسته می‌شود.

    در ادامه این مراسم، داریوش آرمان قائم مقام مدیر مسئول روزنامه جهان صنعت بر ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین در شهر تاکید و عنوان کرد: با استفاده از IT و توسعه شهر هوشمند می‌توان به شفافیت و ارائه اطلاعات نزدیک شد و از این طریق بخشی از اعتماد از دست رفته مردم به ساختار شهرداری و سیستم دولتی بازگردانده خواهد شد. شهرداری در اذهان اغلب مردم نهادی فاسد است که باید برای تغییر این دیدگاه و ارائه تصویری روشن از عملکرد این مجموعه اقدامات عاجلی صورت گیرد.

    آرمان افزود: ضروری است تکلیف روابط عمومی شهرداری را سریع‌تر روشن کنید چرا که میان اختیارات سرپرست و مدیر تفاوت‌های بسیاری وجود دارد.

    وی در ادامه از حناچی خواست که سازمان‌های مردم نهاد را جدی بگیرد چراکه آن‌ها می‌توانند بار بسیاری را از دوش شهرداری بردارند و به عنوان بازوهای اجرایی به ارائه خدمات مطلوب‌تر کمک کنند.

    محمد مبین مدیرعامل خبرگزاری برنا نیز از شهردار تهران خواست تا از ظرفیت جوانان بیش از گذشته استفاده کند.

    وی با بیان اینکه از شهردار می‌خواهیم با فساد و بدنامی در شهرداری مقابله کند، گفت: آقای شهردار به وضعیت نامناسب پارکینگ‌ها رسیدگی کنید. قرار بود هزینه‌های پارکومترها به ساخت پارکینگ اختصاص یابد که از نحوه انجام آن اطلاعی نداریم.

    خانم شیخ‌الاسلامی از مسئولان پایگاه خبری-تحلیلی پارسینه با تاکید بر ضرورت تقویت ارتباط شهرداری با رسانه‌ها گفت: بهتر است شهردار تهران راه ارتباطی مستقیمی را در نظر بگیرد تا اصحاب رسانه و مردم در صورت مشاهده هر نوع تخلف، موضوع را بدون هیچ گونه واسطه به گوش شهردار برسانند.

    سعید تقی‌پور نیز که به عنوان مدیر مسئول روزنامه جهان اقتصاد در این مراسم حضور داشت از شهردار تهران خواست تا اقدام جدیدی انجام دهد؛ اقدامی که پیش از این هیچ یک از شهرداران انجام ندادند.

    در ادامه اما محمد رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق خطاب شهردار تهران گفت: اتفاقاً از شما می‌خواهم که دست به اقدام جدیدی نزنید؛ کمااینکه در دوره آقای احمدی نژاد تصمیم به ساخت مونوریل گرفته شد و این امر نه تنها محقق نشد بلکه مدت زمانی طول کشید تا تبعات این تصمیم مدیریت شود.

    وی ادامه داد: پیشنهاد من این است که شهرداری همان کارهای قبل را خالصانه انجام دهد و در خدمت مردم باشد.

    الیاس حضرتی، مدیرمسئول روزنامه اعتماد هم در پایان با تاکید بر وضعیت مالی نامناسب شهرداری تهران، برای مدیریت شهری آرزوی موفقیت کرد.

    به گزارش خبرنگار شهرنوشت، شهردار تهران در جمع‌بندی سخنان مدیران مسئول رسانه‌ها با تاکید بر عزم شهرداری تهران برای مقابله با فساد عنوان کرد: ممکن است فساد در کمتر از 5 درصد از کارکنان شهری وجود داشته باشد و تلاش هم می‌شود که برخوردها و اصطحکاک‌ها کاهش یابد و از میزان فساد کاسته شود، اما هنوز به نتیجه مورد نظرمان نرسیده‌ایم.

    شهردار تهران با بیان اینکه از دوستان می‌خواهم در کنار مدیریت شهری باشند تا با کمک یکدیگر به زبانی مشترک برای تغییر در شیوه زندگی برسیم، گفت: وقتی هوای تهران به اوج آلودگی می‌رسد آمار مرگ و میر نسبت به روزهای معمول 30 تا 50 نفر در روز افزایش می‌یابد. باید این روند را متوقف کنیم و در گام بعدی برای اصلاح آن تلاش کنیم. این موضوع به گرایش سیاسی چپ یا راست ربطی ندارد، بلکه تکلیف همه ماست.

    حناچی در ادامه درباره جایگزینی روش‌های درآمدزایی در پایتخت به جای فروش شهر تصریح کرد: این امر مستلزم تغییر نگاه است و باید خلاقانه به موضوع بنگریم. به طور مثال، در گذشته در شهر حجم زیادی از صنایع را داشتیم که به واسطه آن‌ها شهر توسعه یافت؛ صنعت دخانیات، چیت‌سازی، سیمان‌سازی و.... در حال حاضر این صنایع دیگر فعال نیستند، اما اثر و خاطره آن باقی مانده است؛ این‌ها فرصتی است برای تغییر. به این معنی که می‌توان کارخانه‌ها را به جاذبه توریستی و موزه تبدیل کرد.

    شهردار تهران خیابان ولیعصر (عج) را از دیگر ظرفیت‌های شهر دانست و گفت: این خیابان می‌تواند یکی از منابع تولید ثروت در تهران باشد، البته در صورتی که ارزش‌های آن را بشناسیم و احیا کنیم. به طور مثال، می‌توان از میدان منیریه تا میدان ولیعصر (عج) پیاده راه‌های روزانه ایجاد و کسب درآمد کرد.

    وی همچنین به پروژه رنگ‌آمیزی شهر اشاره و اظهار کرد: تهران هم‌اکنون خاکستری است، اما می‌توان پروژه‌هایی تعریف کرد که با رنگ، سرنوشت شهر عوض شود. تلاش می‌کنیم با استفاده از هنرمندان و تاکید بر زیبایی‌شناسی با هزینه‌های کم وضعیت شهر را بهبود ببخشیم.

    موضوع لغو مصوبه برج باغ‌ها و صدور مجوز ساخت و ساز در 62 باغ از دیگر موضوعات مورد اشاره از سوی حناچی بود.

    وی در این رابطه گفت: شورای شهر به درستی تصمیم گرفت تا مصوبه برج باغ‌ها را لغو کند. در مصوبه قبل مجوز ساخت در باغ با 30 درصد سطح اشغال داده می‌شد، اما چون این امر عملاً امکان نداشت این باغ‌ها در منهای یک و دو 80 تا 100 درصد سطح اشغال داشتند. در نهایت با اجرای این مصوبه حدود 100 هکتار از باغ‌های تهران در فاصله سال‌های 86 تا 96 از بین رفتند.

    شهردار تهران افزود: در قالب مصوبه برج باغ‌ها تغییر کاربری پذیرفته شده بود که شورای شهر جلوی این موضوع را گرفت. لغو مصوبه برج باغ‌ها و در عین حال اجازه ساخت و ساز در 62 باغ مانند کشیدن ترمز قطار است که تا ایست کامل باز هم حرکت دارد و این تعداد مجوز به مثابه خط ترمز است.

    حناچی با بیان اینکه من از ابتدا با مصوبه برج باغ مخالف بودم و مکتوبات خود را هم در زمان تصویب این مصوبه که در دوره شهرداری آقای احمدی‌نژاد بود، در اختیار دارم، گفت: البته اجازه نداریم یک اقدام را به صورت مطلق متوقف کنیم.

    وی همچنین در پاسخ به درخواست یکی از حاضران مبنی بر پیش‌بینی وسیله ارتباطی مستقیم با شهردار برای طرح نظرات یا گزارش تخلفات، تصریح کرد: صفحه اینستاگرام من، فرصت خوبی است تا شهروندان و اصحاب رسانه مسائلی را که مشاهده می‌کنند در آن قید کنند و مطمئن باشند که نظرات دیده و جواب داده می‌شود.

    وی در پایان گفت: در اینکه شهر ما حال خوبی ندارد، شکی نیست و من به عنوان شهردار دست یاری خود را به سوی همه دراز می‌کنم و می‌خواهم که کمک کنید تا مردم پیام لزوم استفاده از حمل ونقل عمومی و تغییر در سبک زندگی را دریافت کنند. تجربیات دنیا روشن و ملموس است؛ در سال 1957 در یک روز در لندن 4 هزار نفر به دلیل آلودگی هوا فوت کردند و پس از آن مسئولان تصمیم گرفتند رفتار خود را تغییر دهند. ما هم می‌توانیم رفتار خود را تغییر دهیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار