مدیران خودروعصر اعتبار

خواب بازار مسکن سنگین‌تر می‌شود

عصر ساختمان- نایب رئیس اتحادیه املاک یزد: نرخ اجاره‌بها و رهن در سال جاری ۳۵درصد افزایش داشته است

خواب بازار مسکن سنگین‌تر می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از همشهری، رویای خانه‌دار شدن روز به روز در نظر یزدی‌ها بیشتر رنگ می‌بازد. روزهای آغازین سال 97 یزدی‌ها با مبلغ 120 میلیون تومان می‌توانستند یک آپارتمان در مرکز شهر تهیه کنند. قیمت همان آپارتمان‌ها در انتهای سال 97 به 280 میلیون تومان رسیده است. با محاسبه‌ای سرانگشتی، به فرض ثابت بودن تورم، اگر هر یزدی ماهانه یک میلیون تومان ذخیره کند، می‌تواند بعد از 25 سال صاحب‌خانه شود. 

    فرض ثابت ماندن تورم محال است و ذخیره کردن ماهانه یک میلیون نیز برای یزدی‌هایی که نیاز به خرید خانه دارند ناممکن است. در نتیجه، در صورت ثابت ماندن شرایط کنونی، جوانان یزدی باید با خانه‌دار شدن خداحافظی کنند و خود را برای اجاره‌نشینی طولانی‌مدت آماده کنند. فعالان بخش مسکن از جمله بنگاه‌های معاملات املاک این روزها بسیار خلوت هستند، چراکه نه کسی برای فروش و نه کسی برای خرید به آنها مراجعه می‌کند و عمده درآمد آنها از قراردادهای اجاره است.


    کاهش شدید معاملات مسکن

    نایب رئیس اتحادیه املاک استان با اشاره به افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش قیمت مصالح اولیه و قیمت تمام‌شده مسکن می‌افزاید: افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مسکن منجر به افزایش تمایل مردم به اجاره و رهن شده است.
    «حسن ذوالفقاری» در ادامه می‌گوید: با توجه به تورم که منجر به کاهش قدرت خرید مردم از اقلام خرد تا کلان مانند مسکن شده، معاملات مسکن تا 75 درصد کاهش داشته است، در حالی که قیمت مسکن طی سال جاری بیش از 3 برابر شده است.

    وی با اشاره به افزایش تمایل شهروندان به رهن و اجاره عنوان می‌کند: مردم تمایل به اجاره و رهن را در اولویت قرار داده‌اند و طبق اصل اقتصاد، عرضه کم و تقاضای زیاد افزایش قیمت رهن و اجاره را به همراه دارد و در نتیجه، شاهد افزایش 35 درصدی نرخ اجاره‌بها و رهن در سال جاری بودیم. ذوالفقاری اظهار می‌کند: افزایش قیمت مسکن در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت و در سال آینده با توجه به روال موجود در بازار، افزایش قیمت خواهیم داشت.  وی با اشاره به این‌که قیمت خانه‌ها در یزد طی 11 ماه گذشته حدود 3 برابر شده است عنوان می‌کند: در نتیجه، تقاضا برای خرید وجود ندارد و انبوه‌سازان تمایلی به ساخت‌ و ‌ساز ندارند.
    نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به نظارت بر املاکی‌ها می‌گوید: اگر تخلفی در صنف املاک صورت بگیرد، کمیسیونی با عنوان رسیدگی به شکایات در اتحادیه به تخلفات از جمله گران‌فروشی یا موارد مشابه رسیدگی می‌کند.


    گلایه شهروندان

    یکی از شهروندان یزدی درباره افزایش قیمت مسکن می‌گوید: درآمد ماهانه من 5/1 میلیون تومان است و با این درآمد هیچ‌گاه خانه‌دار نمی‌شوم.
    «محمد رضایی» با اشاره به وام‌های 120 میلیونی مسکن می‌گوید: من باید ماهانه برای بازپرداخت این وام یک میلیون و 300 هزار تومان پرداخت کنم که با توجه به درآمدم، خرید خانه یک رویا است. ظاهرا دولت هیچ برنامه‌ای برای خانه‌دار کردن ما کارگرها ندارد.

    «محمد رضایی» می‌گوید: از آنجا که ازدواج کرده‌ام، ماهی هزار تومان پس‌انداز ندارم و درآمدهای پایین کفاف زندگی معمولی را هم نمی‌دهد.وی ادامه می‌دهد: همچنین با توجه به اوضاع کنونی و افزایش اجاره‌بها، هر سال مجبور به تغییر خانه خود و عزیمت به محله‌های پایین‌دست‌تر هستم.یکی دیگر از شهروندان یزدی با اشاره به افزایش قیمت مسکن تصریح می‌کند: مسکن یکی از نیازهای   ضروری خانواده‌ها به شمار می‌رود که نیاز به سیاست‌گذاری صحیح برای کنترل قیمت‌ها دارد تا نیاز بخش زیادی از متقاضیان پاسخ داده شود.

    «رضا دهقان» می‌گوید: افزایش قیمت مسکن و بالا رفتن آن همزمان با تورم، قدرت خرید را به‌شدت کاهش داده است و تعداد زیادی از مستاجران که قصد خرید خانه داشتند، از بازار حذف شده‌اند. همین امر موجب شده است تعداد بیشتری از مستاجران در بازار حضور داشته باشند که زمینه سوء‌استفاده برخی از مالکان را فراهم کرده است. این شهروند یادآور می‌شود: برای ساماندهی بازار مسکن دولتمردان راه‌حل‌های اساسی را پیش روی مردم قرار دهند تا بتوانند از دغدغه خانواده‌ها برای تامین مسکن بکاهند. با وام‌های با بهره زیاد هیچ مشکلی حل نخواهد شد.


    لزوم افزایش وام مسکن

    یک کارشناس مسکن در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که باید در هنگام خرید مسکن 25 درصد هزینه آن را آورده‌های مردمی ‌و خریداران و 75 درصد را تسهیلات دربربگیرد اظهار می‌کند: رقم فعلی تسهیلات مسکن به هیچ عنوان پاسخگوی هزینه خرید یا ساخت مسکن از سوی اقشار متوسط به پایین جامعه نیست.

    «محمد ایوبی» با تاکید بر این‌که افزایش سقف تسهیلات مسکن باعث رونق ساخت ‌و ‌ساز و خرید و فروش مسکن می‌شود می‌افزاید: شاید افزایش سقف تسهیلات مسکن مقداری جزئی به تورم منجر شود، اما در مقابل فواید آن برای اقتصاد کشور مانند ایجاد اشتغال و تأمین مسکن نیازمندان به قدری زیاد است که می‌تواند تورم را پوشش دهد. به سود کشور است که سقف تسهیلات مسکن افزایش یابد. به سود مردم هم هست.
    وی با اشاره به این‌که برخلاف وزارت راه و شهرسازی معتقد است باید 75 درصد قیمت مسکن در قالب تسهیلات و 25 درصد در قالب آورده باشد عنوان می‌کند: اما در حال حاضر، این نسبت معکوس است و مردم 60 تا 75 درصد هزینه خرید مسکن را از جیب خود پرداخت می‌کنند، ولی مردم امکان تامین این آورده را ندارند و همچنان باید شاهد بی‌خانمان بودن اقشار کارمند و کارگر باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار