مدیران خودروعصر اعتبار

گره شهر به‌دست استارتاپ‌ها باز می‌شود

عصر ساختمان- مروری بر اقدامات خلاقانه در حوزه فناوری‌های شهری و پروژه‌های نوآورانه فضای وب که به یاری رفع مشکلات تهران در سال۹۸ می‌آیند

گره شهر به‌دست استارتاپ‌ها باز می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از همشهری، مدیریت شهرهای بزرگ و توسعه‌یافته جهان در دهه فعلی و آینده، بی‌بروبرگرد برپایه بهره از نرم‌افزارها، اپلیکیشن‌ها و ابزارهای جدید پایه‌گذاری شده است. یک نگاه به کنترل امورات زندگی شهری در برلین، وین، استکهلم، مادرید، لندن، پاریس، سئول، توکیو و دیگر پایتخت‌های مهم دنیا بیندازید. تردیدی نیست که بسیاری از کارهای مربوط به اداره شهر از مسیر فناوری‌های نوین می‌گذرد. واقعیت آن است که چاره‌ای جز این وجود ندارد؛ چراکه مدیریت آلودگی هوا، ترافیک، پسماند و انرژی، کاهش هزینه، افزایش شفافیت، توسعه گردشگری، جلوگیری از فساد و صدها موضوع دیگر با وجود امکانات مبتنی بر داده و اینترنت، بسیار ساده‌تر از روش‌های سنتی خواهد بود. این در حالی است که تهران و کلانشهرهای ایران از غافله پرسرعت فناوری اطلاعات جامانده‌اند و در این راه، فاصله بسیاری با خیلی از شهرها دارند. اگرچه چند سالی می‌شود که سرعت توسعه نسبت به پیش بالاتر رفته و آنگونه که از برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت برمی‌آید، طرح‌های ویژه‌ای در این رابطه قرار است، اجرا شود. در این بین، بد نیست نگاهی به طرح‌ها و پروژه‌های کلانی که طی سال آینده در تهران باید اجرایی شود، بیندازیم.

    آنچه در بودجه98 شهرداری آمده
    به گزارش همشهری، در سال 98 شهرداری موظف است در مسیر ایجاد و توسعه شهر هوشمند و حرکت به سمت شهری پایدار و زیست‌پذیر نسبت به اولویت‌دهی به جذب سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی در توسعه زیرساخت و خدمات شهر هوشمند از طریق تدوین و اجرای مدل‌های انگیزشی و عقد تفاهمنامه‌های همکاری با ارگان‌های مؤثر در مدیریت شهر در راستای حکمروایی خوب شهری اقدام کند. همچنین توسعه زیرساخت فیبر نوری، ایجاد و توسعه شبکه بی‌سیم، احداث و تجهیز دیتاسنتر جدید شهرداری، توسعه خدمات و سامانه‌های شهر هوشمند، توسعه سیستم‌های هوشمند حمل‌ونقل و ترافیک و احداث پارک علم و فناوری از دیگر برنامه‌هاست. در ضمن شورا برای توسعه مدیریت و هوشمندسازی شهری مبلغ بیش از 4هزار و 33میلیارد تومان را جزو هزینه‌های شهرداری تهران به تصویب رسانده است. مبلغ واگذاری و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در این بخش نیز 720میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. واگذاری و تملک دارایی‌های مالی هم به میزان 3هزار و 382میلیارد تومان است.

    شهرداری در حمایت از استارتاپ‌های تازه‌کار
    به گفته بهاره آروین، رئیس کمیته شفافیت و شهرهوشمند شورای شهر تهران مهم‌ترین تحولی که در بودجه سال98 شهرداری تهران رخ داد، به آخرین تبصره بودجه برمی‌گردد. در این تبصره پیشنهاد شد که شهرداری به کسب‌وکارهای نوآور و خلاق، تسهیلات و خدمات ارائه کند و پس از پا گرفتن آنها، سهمی از درآمدشان داشته باشد. ضمن آنکه استارتاپ‌هایی که تازه کارشان را شروع کرده‌اند و به‌نظر می‌رسد آینده خوبی دارند، طی چند سال آینده در ابتدای فعالیت‌شان به‌صورت رایگان از تسهیلات و خدمات موجود در شهرداری بهره ببرند. آروین همچنین می‌گوید:« از سوی دیگر اگر تبصره‌های بودجه98 را به دقت بررسی کنیم، خواهیم دید که ما به مشارکت بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات و استارتاپ‌ها بسیار پرداخته‌ایم. به این ترتیب در سال98 شاهد اقدامات خوبی در بخش زیست‌بوم نوآوری و کسب‌وکارهای مجازی و نوپا خواهیم بود. در این صورت بسیاری از کسب‌وکارها و استارتاپ‌هایی که امیدی برای ادامه فعالیت ندارند با حمایت مدیریت شهری، جان تازه‌ای می‌گیرند. این خبر را هم می‌توان داد که استارتاپ‌های جدیدی طی سال آینده در حوزه گردشگری شهری با حمایت شهرداری رونمایی می‌شوند. این استارتاپ‌ها رونق دهکده‌های سلامت و بازدید از اماکن تاریخی در پی خواهند داشت.»

    استارتاپ‌ها بازار عباس‌آباد را گرم‌تر می‌کنند
    یکی از بخش‌هایی که قرار است از ابتدای سال آینده به یاری توسعه گردشگری بیایند، استارتاپ‌های جدیدی هستند که به اراضی عباس‌آباد تهران ارتباط پیدا می‌کنند. این استارتاپ‌ها قرار است، بحث زمان، نحوه بازدید، کامنت‌گذاری و نظردهی، اعلام برنامه‌های مناسبتی، تخفیف‌ها و... را پوشش داده و اطلاعیه‌های لازم را به شهروندان اعلام کنند. اواخر هفته گذشته در مجموعه باغ کتاب نیز از 4 استارتاپ جدیدخانه نوآوری و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری رونمایی شد که به نوبه‌خود می‌توانند به کاهش سفرهای غیرضروری در شهر کمک کنند. در این مراسم، مهدی صداقت، فعال حوزه استارتاپی و مدیر خانه نوآوری با اشاره به اهمیت حمایت از جوانان علاقه‌مند حوزه کسب‌وکارهای مجازی شهری گفت:‌ «از آنجا که موضوع بلاکچین در حوزه استارتاپ بسیار جریان ساز است، مدرسه تابستانی بلاکچین را برگزار کردیم. در این مدرسه جوانان علاقه‌مند به استارتاپ‌ها آموزش می‌بینند و از بیزینس‌پلن تا مباحث کدنویسی درآن دنبال می‌شود، در این راستا کارگاهی نیز با همکاری کانون نهادهای سرمایه‌گذار و شهرداری تهران برای آشنایی بخش سرمایه‌گذار با این حوزه و ایجاد انگیزه حمایت و سرمایه‌گذاری آنها تدارک دیده شد. «بلاکچینی شو»، «کمپ بلاکچین»، «کافه محتوا»، «کاف گپافه» یا کافه خلاقیت، دورهمی استارتاپ‌ها و برپایی کارگاه‌های آموزشی از دیگر فعالیت‌های خانه بوده و راه‌اندازی مدرسه تکنولوژی AR و VR از برنامه‌های آینده خواهد بود.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار