مدیران خودروعصر اعتبار

از پلاسکو، آلومینیوم و کاشانی چه خبر؟

عصر ساختمان- رئیس بنیاد مستضعفان آخرین وضعیت ساخت پلاسکو و ساختمان‌هایی نظیر آلومینیوم و کاشانی را به عنوان بزرگترین ساختمان‌های تحت تملک این بنیاد تشریح و دلایل طولانی شدن پروسه ساخت پلاسکو را بازگو کرد.

از پلاسکو، آلومینیوم و کاشانی چه خبر؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، سی‌ام دی ماه سال 1395 بود که ساختمان پلاسکو بر اثر آتش سوزی فرو ریخت. ساختمانی 17 طبقه که در سال 1341 افتتاح شده بود و به عنوان یکی از بزرگترین مراکز تولید و فروش پوشاک در پایتخت فعالیت می‌کرد. بر اثر این سانحه نزدیک به 560 واحد تجاری در ساختمان پلاسکو دچار آسیب شد و با توجه به اینکه بنیاد مستضعفان مالکیت این ساختمان را در اختیار دارد، موضوع ساخت این ساختمان توسط بنیاد در دستور کار قرار گرفت. در ادامه گفت‌وگوی ایسنا با محمد سعیدی کیا - رئیس بنیاد مستضعفان – در ارتباط با آخرین وضعیت ساخت ساختمان پلاسکو آورده شده است.

    - شما به عنوان رئیس بنیاد مستضعفان پس از سانحه پلاسکو اعلام کردید که ساخت ساختمان جدید پلاسکو پس از دو سال انجام خواهد شد اما در نهایت این اتفاق رخ نداد و طبق آخرین خبرها قرار بر این است که ساخت پلاسکو در مهر ماه سال 1399 به اتمام برسد.

    در سانحه پلاسکو اتفاقی رخ داد که تعدادی از آتش نشان‌های عزیز کشور شهید شدند و تعدادی از خدمه ساختمان نیز جان خود را از دست دادند. موضوعی که قضائی شد و دادستانی به حق ساختمان را پلمب کرد و بنابراین دیگر امکان ورود به ماجرا وجود نداشت. بعد از بروز سانحه بلافاصله کمیته‌ای در بنیاد تشکیل شد و با توجه به فضای منفی خبری که وجود داشت تصمیم گرفتیم خبر امیدوار کننده‌ای را در رابطه با ساخت پلاسکو اعلام کنیم و طبق برآوردهای صورت گرفته اگر مانعی بر سر راهمان قرار نمی‌گرفت ساخت پلاسکو دو ساله به اتمام می‌رسید اما همانطور که اطلاع دارید هر ساخت و سازی نیازمند صدور پروانه است و علت تأخیر در ساخت پلاسکو نیز صدور پروانه بود.

    در مدت دو سال اخیر 51 جلسه در سطح ملی و در سطح معاون اول رئیس جمهوری، شهرداران، دادستانی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استاندار تهران قوه قضائیه و صاحبان سرقفلی برگزار شد که نتایجی نداشت. به شخصه به معاون اول رئیس جمهوری نامه‌ای نوشتم و مراتب اعتراض خود را به دلیل نتیجه بخش نبودن جلسات اعلام کردم و گفتم که کسی در این رابطه پاسخگو نیست و لطفاً هر چه سریع‌تر برای حل مسئله ورود کنید. این اتفاقات تا اسفند ماه سال 1396 یعنی حدود یک سال و دو ماه پس از سانحه به طول انجامید و در نهایت مقیمی استاندار وقت تهران به مسئله ورود کرد و سه چهار جلسه در این رابطه برگزار شد. در خرداد ماه صورتجلسه نهایی مد نظر قرار گرفت و مالکان ساختمان پنج طبقه نیز تصمیم گرفتند با مسئولیت خود این پنج طبقه را زیر نظر شهرداری مقاوم سازی و بازسازی کنند.

    - در ارتباط با ساخت ساختمان شمالی پلاسکو یا همان ساختمان پنج طبقه چه تصمیمی اتخاذ شده است؟

    ما پس از آنکه تصمیم به ساخت پلاسکو گرفتیم با این موضوع مواجه شدیم که صاحبان سرقفلی ساختمان شمالی یا همان ساختمان پنج طبقه موافق تخریب و ساخت نیستند و این در حالی بود که در دستورالعمل اعلام شد که این قسمت نیز باید تخریب شود. صاحبان سرقفلی ساختمان شمالی جلسات مکرری را با بنیاد مستضعفان و نمایندگان مجلس و نیز معاون اول رئیس جمهوری برگزار کردند و در همین فاصله سه شهردار عوض شدند که همین مسائل روند کار را بیش از پیش طولانی کرد. در نهایت مالکان ساختمان پنج طبقه تمامی مسئولیت را در ارتباط با عدم تخریب این قسمت عهده دار شدند و تصمیم گرفتند با مسئولیت خود این پنج طبقه را زیر نظر شهرداری مقاوم سازی و بازسازی کنند. استاندار وقت تهران به آنها اعلام کرد که باید حداکثر صاحبان سرقفلی یعنی 50+1 درصد آنها به دفترخانه بروند و مسئولیت این تصمیم را به صورت قانونی عهده دار شوند تا استانداری و بنیاد مستضعفان نیز این تصمیم را قبول کنند. بنابراین اگر خدای ناکرده اتفاقی رخ دهد خود مالکان ساختمان پنج طبقه باید پاسخگو باشند.

    - اما همانطور که می‌دانید پس از اتفاق ناگوار رخ داده در مورد پلاسکو دیگر افکار عمومی ظرفیت پذیرش یک سانحه دیگر را ندارد و ممکن است مسئولان تصمیم گیرنده را در این خصوص مورد سرزنش و نقد قرار دهد.

    باز هم تاکید می‌کنم که اگر خدای نکرده اتفاقی رخ دهد مالکان ساختمان پنج طبقه خود باید پاسخگو باشند. چرا که هیچکس در کشور نتوانست به آنها بقبولاند که باید تخریب و ساخت توسط بنیاد انجام شود و استاندار نیز بسیار تلاش کرد تا آنها را راضی کند اما آنها قبول نکردند و به همین دلیل اکثریت آنها نیز به دفترخانه رسمی رفتند و در این رابطه متعهد شدند که با هزینه و مسئولیت خود ساختمان پنج طبقه را بازسازی و مقاوم سازی کنند و بنیاد نیز باید بر اساس حقوق مکتسبه ساختمان 15 طبقه را خواهد ساخت.

    - در مورد ادامه روند ساخت پلاسکو بگویید.

    وقتی صورتجلسه نهایی مد نظر قرار گرفت تکلیف مشخص شد و به مستضعفان این اجازه داده شد که ساختمان 15 طبقه را سر جای خود بسازد. 1000 متر مربع مساحت زمین است و باید پنج طبقه تجاری نیز در زیر زمین ساخته شود. در آن زمان هنوز موضوع قطعی نشده بود و به ما اعلام کردند که برای دریافت مجوز به کمیسیون ماده پنج بروید. بنده استاندار و شهردار وقت در جلسه‌ای شرکت کردیم و عیناً صورتجلسه مطرح شده در دفتر استانداری در نهایت شهریور ماه سال جاری به تصویب کمیسیون ماده 5 رسید. بنیاد نیز اعلام کرد که از ابتدای مهر ماه سال جاری به دلیل صدور مجوز برای گودبرداری دو سال زمان به منظور ساخت پلاسکو نیاز دارد و در همین رابطه نیز فعالیت خود را از مهر ماه آغاز کرده است. این در حالیست که شورای عالی شهرسازی نیز اعلام کرده بود طرح مورد نظر باید به مسابقه گذاشته شود و ما نیز این مسئله را قبول کردیم. علاوه بر این آنها اعلام کردند که باید مجوز مربوطه اخذ شود و عیناً دستورالعمل مربوطه مجدداً به تصویب شورای عالی شهرداری رسید تا هر چه مصوبه در این رابطه نیاز است اخذ گردد و در نهایت فعالیت ساخت پلاسکو آغاز شود. ما باید حدود 30 متر گودبرداری انجام دهیم تا به کف فونداسیون برسیم و به دلیل وجود ساختمان‌هایی در اطراف پلاسکو باید اطراف ساختمان مقاوم سازی شود که این مسئله با شمع گذاری و ستون فلزی به روش تاپ دان در حال انجام است.

    - در مورد بحث سرقفلی نیز مسائل مختلفی مطرح و برخی صاحبان سرقفلی تاکید داشتند که به همان مساحت واحدهای‌شان در ساختمان آسیب دیده متراژ تعلق گیرد. آیا این مسئله شدنی است؟

    ما باید بر اساس مجوز جدید سهم‌ها را تعیین کنیم و قوه قضائیه نیز 14 دستگاه را در این رابطه مسئول می‌داند. بنیاد مستضعفان اعلام کرد: با توجه به اینکه چندین دستگاه مسئول هستند و بنیاد مستضعفان صرفاً یکی از این دستگاه‌هاست، بنابراین از مسئولیت خود شانه خالی نخواهد کرد اما موضوع مربوط به مساحت واحدها پس از صدور حکم توسط قوه قضائیه مشخص خواهد شد. در مورد کسبه‌ای نیز که به ساختمان نور رفته‌اند باید اعلام کرد که به پلاسکو باز خواهند گشت.

    آیا ساخت پلاسکو در 1399 به صورت قطعی به اتمام می‌رسد؟

    آینده را نمی‌توان پیش بینی کرد و ما برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌ایم که کار خود را در سال 1399 به اتمام برسانیم. اما اینکه در آینده چه اتفاقی رخ دهد فقط خدا می‌داند.

    - در مورد ساختمان‌هایی نظری پلاسکو که مسئولیت آنها با بنیاد مستضعفان است چه اقداماتی صورت گرفته است؟

    بنیاد مستضعفان حتی یک واحد را نیز در پلاسکو نداشت و سرقفلی تمامی مغازه‌ها قبل از انقلاب فروخته شده است. شرایط ساختمان‌های دیگر نیز عمدتاً به همین صورت است و بنیاد صرفاً اجاره‌هایی در حد 50 تا 100 هزار تومان دریافت می‌کنند که اصلاً رقمی به شمار نمی‌آید. در مورد ساختمان آلومینیوم نیز فعالیت خود را آغاز و با مالکان سرقفلی به تفاهم رسیده‌ایم تا به صورت 50 -50 ساختمان را تعمیر کنیم. علاوه بر این برنامه سه ساله‌ای برای ساختمان‌هایی که در تهران تعداد آنها به 30 مورد می‌رسد و بزرگترین آنها آلومینیوم و کاشانی است در نظر گرفته‌ایم که بر اساس زمانبندی صورت گرفته انجام خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار