مدیران خودروعصر اعتبار

۵۰ درصد جنگل‌های خراسان شمالی در معرض آتش‌سوزی

عصر ساختمان- مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: بیش از ۵۰ درصد از سطح جنگل های این استان به شدت در معرض خطر حریق قرار دارند.

۵۰ درصد جنگل‌های خراسان شمالی در معرض آتش‌سوزی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، حسن وحید افزود: در گذشته وضعیت کیفی مناطق حریق جنگل این استان مشخص نبود که چه مساحتی از منابع طبیعی استان دچار حریق می شود اما مطالعات لازم صورت گرفت و مشخص شد که بیش از 50 درصد از سطح جنگل های این استان به شدت در معرض خطر حریق قرار دارند.

    وی ادامه داد: در این راستا به منظور اطفاء هر چه سریع تر آتش در جنگل‌های استان، بسیج جوامع محلی در قالب گروه هایی شکل گرفت که در حال حاضر سه هزار نفر از جوامع محلی در قالب این گروه ها عضو شدند که به محض بروز و مشاهده آتش سوزی نسبت به اطفاء حریق اقدام می کنند.

    وحید اظهار کرد: در سال95، حدود 50 مورد آتش سوزی در سطح جنگل و مراتع این استان در سطح 451 هکتار و در سال گذشته 41 مورد آتش سوزی در سطح 289 هکتار اتفاق افتاده بود، این درحالیست که در سال جاری به توجه به خشکسالی های موجود و خشک بودن علف ها با طرح اجرا شده تعداد آتش سوزی ها به 13 مورد و در سطح 74 هکتار رسیده است.

    خراسان شمالی در شمال شرق کشور بیش از 434 هزار هکتار جنگل دارد که این جنگل ها در دو ناحیه رویشی ایران- تورانی و هیرکانی یا خزری واقع شده است.

    افزون بر 72 درصد از مساحت 28 هزار و 400 کیلومتر مربعی خراسان شمالی را منابع طبیعی شامل مرتع، جنگل و بیابان تشکیل می‌دهد و جنگل‌های استان به وسعت حدود 434 هزار هکتار، بالغ بر 21 درصد از عرصه‌های منابع طبیعی استان را شامل می‌شود.

    در خراسان شمالی دو ناحیه شامل ایران - تورانی که جنگل‌های آن دارای مساحتی افزون بر 409 هزار هکتار بوده و در مناطقی چون ارتفاعات گلیل و سرانی، قورخود، کوه بهار، سالوک، تخت ایران، زرد و کاستان، گوئینک، بزداغی گسترش دارند و ناحیه رویشی دیگر شامل جنگل‌های هیرکانی به مساحت حدود 25 هزار هکتار هستند که در دامنه شمالی ارتفاعات آلاداغ (ارتفاعات جنوبی دشت سملقان) مشاهده می‌شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار